هفت رویکرد فناوری شرکت‌ها در 2024

بررسی چند گزارش برتر بین‌المللی نشان می‌دهد؛ مدیران عامل و هیات مدیره در ماه‌‌های آینده مدیران ارشد اجرایی را تحت فشار قرار خواهند داد تا زیربنای فناوری یک شرکت دیجیتالی باهوش را ارائه دهند.

انتظار می‌رود رهبران فناوری در پیاده‌سازی‌‌های هوش مصنوعی مولد پیشرفت کنند و در عین حال صورت حساب ابری را کنترل کنند. مدیران عامل همچنین می‌‌خواهند بدانند که سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی چه زمانی ارزش ایجاد می‌کند و انتظار دارند که مدیران ارشد فناوری اطلاعات(CIO) آنها نظارت دقیقی بر محیط نظارتی در حال حرکت داشته باشند. در مجموع، سال پرمشغله‌‌ای برای مدیران ارشد فناوری اطلاعات در پیش است.

در اینجا هفت روند فناوری که CIO در سال ۲۰۲۴ دنبال خواهد کرد، آورده شده است:

۱. هوش مصنوعی مولد، استعدادهای غیر‌‌فنی بیشتری را تقویت می‌کند

شرکت‌ها بیشتر سال ۲۰۲۳ را صرف سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی مولد یا آماده‌‌سازی برای پیاده‌سازی در مقیاس بزرگ کردند. در سال ۲۰۲۴، این تلاش‌‌ها نحوه رویکرد شرکت‌ها به بازار استعدادهای فناوری را تغییر می‌دهند و به لطف مانع ورود کمتر، بخش بزرگ‌تری از کارگران غیر‌فنی را وارد بازار می‌کنند.

به گفته کیور آجمرا، مدیر ارشد فناوری iCIMS، با افزایش قابلیت‌‌های هوش مصنوعی مولد، کارمندان برای انجام کارهای فنی‌‌تر حتی اگر مهارت‌‌هایی را که زمانی لازم بود، نداشته باشند، توانمند می‌‌شوند.

آجمرا گفت: اکنون که هوش مصنوعی مولد یک توانمندساز است، به طور موثر به کارگران اولیه اجازه می‌‌دهید وارد این حیطه شوند و اساسا بیشتر روی کارهای با ارزش تمرکز کنند. در واقع ماهیت کار، تغییر کرده است.

به طرز متناقضی، فقدان استعدادهای فنی اغلب پیاده‌سازی‌های مولد هوش مصنوعی را کند می‌کند. اما از آنجا که این فناوری بیشتر در پشته فناوری ریشه می‌کند، پذیرش فرآیند آسان‌‌تر می‌شود زیرا کارمندان با کلیک‌‌کردن، راه خود را به مراحل عملی باز می‌کنند.

تاثیر هوش مصنوعی لزوما به این معنا نیست که کارفرمایان به استعداد کمتری نیاز دارند. با این حال، این تغییر ممکن است بر برخی نقش‌‌های فناوری، مانند میز کمک فناوری اطلاعات، شدیدتر از دیگران تاثیر بگذارد.

۲.CIO، رهبر فناوری کل؟

مصرف‌کنندگان و کارمندان به تجربیات دیجیتالی روان و عملیات مبتنی بر فناوری عادت کرده‌‌اند. در مرکز این انتظارات، CIO قرار دارد. کارشناسان اعلام کرده‌‌اند که در سال ۲۰۲۴، CIO با همکاری مدیران مسوول امنیت سایبری، علم داده و هوش مصنوعی، فناوری را در بین واحدها هماهنگ‌‌تر خواهد کرد.

اد استادولنیک، مشاور شرکت جست‌وجوی اجرایی اسپنسر استوارت، می‌‌گوید: «تکنولوژی یک حوزه تخصصی و دائما در حال تکامل است که شما همچنان آن نقش‌‌ها را مشاهده خواهید کرد.»

این شرکت، CIO را به‌‌عنوان یک «رهبر فن‌‌آوری کل» در نظر می‌گیرد که مسوول نظارت بر فناوری عملیاتی - از جمله برنامه‌‌های کاربردی، زیرساخت‌‌ها و امنیت سایبری - است و در عین حال دارای راه‌‌حل‌‌های دیجیتال و داده و تجزیه ‌‌و‌‌ تحلیل است. CIO همچنین در انتخاب فناوری‌‌هایی که شرکت به آنها روی می‌‌آورد، نقشی محوری ایفا خواهد کرد.

به گفته کن انگلوند، رهبر آمریکا در زمینه فناوری، رسانه و مخابرات در شرکت مشاوره EY، بخشی از چالش در سازمان‌‌دهی حوزه‌‌های مختلف فناوری شامل تامین منابع فناوری از کاتالوگ در حال گسترش فروشندگان است. این مطلب به‌ویژه در مورد زیرساخت‌‌هایی که از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند صدق می‌کند.

انگلوند گفت: «جایی که فکر می‌‌کنم CIOها اهمیت حیاتی خواهند داشت، کار اصلی نیز نحوه راه‌‌اندازی این زیرساخت است.»

۳. فناوری ابری توزیع شده پایه اولیه خود را پیدا می‌کند

با پایان یافتن سال ۲۰۲۳، مک دونالد با گوگل کلود همکاری کرد تا سخت‌‌افزار هایپراسکیلر را در هزاران مکان نصب کند. این حرکت نشان‌‌دهنده یک تغییر گسترده‌‌تر به لبه در حال انجام در سال‌جاری است.

انگلوند گفت: «حرکت به سمت فناوری ابری ادامه خواهد یافت و ما شاهد انواع گزینه‌‌های ابری خواهیم بود.» بسیاری از گفت‌وگوهایی که در حال حاضر انجام می‌‌دهیم در مورد کیس‌‌های ابری خصوصی و لبه‌‌ها هستند. ابر توزیع‌‌شده قابلیت جدیدی نیست، اما عملیات‌‌های تحلیلی تشنه داده، فناوری‌‌های LLM (نگارش متن در برنامه‌‌نویسی از روی گفتار)جذابیت سازمانی آن را افزایش داده‌‌اند.

در حالی که عجله برای اتخاذ راه‌‌حل‌‌های محاسباتی فشرده و وابسته به داده، این روند را هدایت می‌کند، این مراحل یک پیشرفت طبیعی در بلوغ ابر است.

۴. با تشدید تلاش برای مدیریت سرمایه، تبلیغات هوش مصنوعی مولد کاهش می‌‌یابد؟

انتظار می‌رود که شور و هیجان پیرامون هوش مصنوعی مولد در سال‌جاری کاهش یابد، اما این روند عقب‌‌گرد راه به جایی نمی‌‌برد. اکثر سازمان‌ها در نیمه اول سال ۲۰۲۳ آماده نبودند تا به مرحله اجرا برسند، زیرا پذیرش آن از هیجان بازار عقب ماند. اکنون، با تمرین بیشتر، رهبران با درک بهتری از مکان و نحوه پذیرش هوش مصنوعی مولد وارد سال جدید می‌‌شوند زیرا فشار برای بازگشت سرمایه با هر سرمایه‌گذاری روی زمان، پول و منابع تشدید می‌شود. به گفته لاکشمی دیکسیت، معاون مهندسی فناوری و عملیات در شرکت بازار املاک، زیلو به عنوان اولین پذیرنده هوش مصنوعی مولد، انتظار دارد که شتاب شناسایی موارد استفاده جدید و ایجاد ارزش تجاری با این فناوری تنها در سال جدید ادامه یابد. اما دیکسیت همچنین تاکید کرد که این فناوری درمان همه چیز نیست.

دیکسیت گفت: «این قطعا تعادلی است که چگونه از قابلیت‌‌های آن استفاده کنیم و تشخیص اینکه چشم‌‌انداز در سال ۲۰۲۴ با سال ۲۰۲۳ بسیار متفاوت است. اما، همان‌طور که گفته شد، ما بسیار خوش‌بین هستیم و در حالی که هنوز در حال نوآوری هستیم، نمی‌توانیم چالش‌‌های مشتری خود را نادیده بگیریم.»

به گفته دیکسیت، درست‌‌کردن آن مستلزم ترکیبی از استفاده از هوش مصنوعی در جایی است که قابل اجرا باشد و درک زمانی که مشکلات تجربه کاربر را حل نمی‌‌کند.

۵. شیوه‌‌های جدید بالغ می‌‌شوند:

با گسترش استقرار ابر، نگرانی در مورد هزینه تشدید می‌شود. سه ابر مقیاس بزرگ سال گذشته متعهد شدند که به مشتریان در بهینه‌‌سازی هزینه‌‌ها کمک کنند، و در اکتبر AWS به مایکروسافت و گوگل کلود در بنیاد فین‌‌آپس، یک گروه تجاری غیرانتفاعی که استانداردهای صورت‌‌حساب ابری و مدیریت مالی را توسعه می‌دهد، پیوست. فورستر انتظار دارد که در سال آینده، مشخصات هزینه باز و استفاده فین‌‌آپس را به طور گسترده مورد پذیرش قرار دهد.

دیو سیمپسون، مدیر اجرایی عملیات ابری در Kyndryl گفت: «استراتژی‌‌های کنترل هزینه‌‌های ابری مانند فین‌‌آپس یک تغییر بازی هستند، زیرا به تیم‌‌های مالی، فنی و تجاری اجازه می‌دهند تا در یک صفحه برای بهینه‌‌سازی سرمایه‌گذاری‌‌های ابری شرکت کنند.»

او گفت: «فراتر از فین‌‌آپس، استراتژی دیگری که به کسب و کارها کمک می‌کند AIOps است که موجب خواهد شد استراتژی‌‌های ابری خود را تقویت کنند، که می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا به طور فعال مشکلات IT را قبل از وقوع آنها شناسایی و متوقف کنند.»

۶.  فشار بررسی‌‌های نظارتی و شفافیت

با توجه به یک بررسی نظارتی که هدف آن کنترل هوش مصنوعی و نیاز CIOها به تولید نتایج ملموس است، فروشندگان می‌توانند منتظر سوالات عمیق‌‌تری در مورد ابزارها و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی خود باشند.

رهبران فناوری خطرات مرتبط با هوش مصنوعی مولد، از نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی گرفته تا ایجاد سوگیری یا اطلاعات نادرست را درک می‌کنند. اما قوانین بازی در مورد هوش مصنوعی مولد به اندازه ادغام این فناوری در جریان کار تجاری در سال گذشته نوپا بود. با این‌‌حال، ناظران هوش مصنوعی سیگنال‌‌هایی را ارسال می‌کنند که امسال، وضوح بیشتری در مورد نحوه انطباق این فناوری در قوانین وجود خواهد داشت.

۷. افزایش هزینه‌‌های عملیات ابری

همان‌طور که تغییر به سمت SaaS (نوعی مدل ارائه نرم‌افزار است، به طوری که نرم‌افزار و اطلاعات مربوط به آن به طور کامل و یکپارچه روی ابر مستقر شده‌اند)مبتنی بر استفاده از آنها جا افتاده است، هزینه‌‌های نرم‌‌افزار بدون توجه به نحوه منبع راه‌‌حل‌‌های سازمانی در حال افزایش است.

مایکروسافت، Salesforce و SAP تنها سه تا از فروشندگان اصلی هستند که در سال گذشته افزایش قیمت را اعلام کردند و افزودنی‌‌های هوش مصنوعی مولد برای محصولات CRM و ERP باعث افزایش مصرف و هزینه می‌‌شوند.

آکشارا نایک لوپز، تحلیلگر ارشد فورستر، گفت: «بسیاری از فروشندگان نرم‌‌افزار بزرگ که قبلا راه‌‌حل‌‌های on-prem ارائه می‌‌دادند، هزینه‌‌های پشتیبانی را برای on-prem (به سیستم یا نرم‌‌افزاری می‌‌گویند که بر روی سخت‌‌افزار واقع در محل یک شرکت یا سازمان نصب و اجرا می‌شود) افزایش می‌دهند و مشتریان خود را به سمت مدل SaaS سوق می‌دهند. بنابراین، فقط این نیست که SaaS ممکن است گران‌‌تر باشد، بلکه حتی اگر در این فرض بمانید، هزینه‌‌های پشتیبانی شما ممکن است افزایش یابد. طبق شاخص تورم سالانه Vertice، تقریبا سه چهارم فروشندگان SaaS در سال ۲۰۲۳ قیمت‌ها را افزایش دادند، زیرا هزینه کلی نرم‌‌افزار تقریبا ۱۸‌درصد رشد کرد.

لیز هربرت، معاون فورستر و تحلیلگر اصلی، گفت: «توانایی زیادی برای اجتناب از SaaS در بیشتر دسته‌‌های اصلی نرم‌‌افزارهای سازمانی وجود ندارد. برای بسیاری از محصولات، نرم‌افزار مبتنی بر ابر به تنها گزینه تبدیل شده است.»

نایک لوپز گفت: «اگر یک مشتری خاص برای رفتن به SaaS آماده نیست، می‌تواند رویکرد دو مرحله‌‌ای میزبانی یک راه‌‌حل را در یک hyperscaler در ابتدا اتخاذ کند. اما بسیاری از آنها فقط به SaaS می‌‌روند زیرا، صادقانه بگوییم، بسیاری از فروشندگان نرم‌‌افزار گزینه‌‌های اولیه را ارائه نمی‌‌دهند.»