ادمین‏‏‌ها صاحب پایگاه صنفی می‏‏‌شوند

فرهنگ کار در فضای مجازی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، نشست خبری راه‌اندازی اولین سایت جامع کاریابی تخصصی برای ادمینی فضای مجازی به همت شرکت آسمان شرق برگزار شد. در این نشست مریم مجیدی‌نژاد، مدیرعامل شرکت آسمان شرق که فعالیت حرفه‌ای خود را با ادمینی شروع کرده و اکنون با راه‌اندازی کسب و کار شخصی خود توانسته ضمن ارتقای وضعیت اقتصادی خود آموزش را به محلی برای اشتغال‌آفرینی تبدیل کند، گفت: بزرگ‌ترین قصد ما این است که فضای شغلی ادمینی را به نوعی ترویج کنیم که کسب‌و‌کارها متوجه نیاز خود در هر بخش از مدیریت صفحات مجازی بشوند.  مجیدی‌نژاد در تشریح بیشتر این موضوع تاکید کرد: هر ادمین می‌تواند کارهای مختلفی نظیر تولید محتوا، فروش، پشتیبانی فروش، انجام امور گرافیکی و ساخت کلیپ‌های متناسب با هر شبکه اجتماعی، مدیریت پست، مدیریت استوری و بسیاری امور دیگر را به صورت توامان یا مستقل از دیگر کارهای تعریف‌شده انجام دهد. در واقع این شغل، با توجه به شرایط شغلی هر ادمین و کسب و کار، انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

ادمینی به مثابه شغل

پس از وقوع بحران کرونا در سراسر جهان و قرنطینه‌‌‌های گسترده و طولانی‌مدت که از اواخر سال ۹۸ آغاز شد، فرهنگ فروش در سراسر دنیا تغییر کرد و فروش آنلاین بیش از پیش رونق گرفت.  پاسخ به نیاز خرید آنلاین در کشورهای مختلف به طرق مختلف داده می‌شود. در واقع کشورهایی مثل آمریکا یا کشورهای اروپایی عمدتا از طریق پلتفرم‌‌‌های خرید و فروش آنلاین مانند آمازون، فروش آنلاین کالا دارند. اما در ایران خرید از طریق صفحات مجازی بیش از سایت‌‌‌های فروش آنلاین، طرفدار دارد. در واقع این بخش از بازار نیز حرفی برای گفتن دارد و مانند هر کسب و کاری که با رونق خود، اشتغال‌آفرینی نیز به همراه دارد، ظرفیت اشتغال گسترده‌‌‌ای برای شغل نوظهوری به نام ادمین را فراهم آورده است.

در توصیف فضای شغلی ادمینی فارغ از بخش حرفه‌‌‌ای، می‌توان گفت از مهم‌ترین رده‌‌‌های شغلی دورکاری به شمار می‌‌‌آید. دستیابی به آن با یک گوشی تلفن همراه که امروز در دست همه وجود دارد و با آموزشی نه‌چندان طولانی قابل دستیابی است. این شغل برای افرادی که نیاز به ساعات کاری منعطف دارند مثل زنان خانه‌‌‌دار، سربازان، دانشجویان و حتی زنان سرپرست خانوار به سهولت قابل دسترسی است.

مریم مجیدی‌نژاد، متولد ۱۳۷۸ است و به قول خود و دوستان و همکارانش به عنوان یک کارآفرین اجتماعی دهه هشتادی شناخته می‌شود. همان‌طور که ذکر شد، او که کار خود را با ادمینی آغاز کرده بود و سپس به آموزش ادمین شدن پرداخته، اکنون به دانش‌آموختگان دوره‌های ادمینی خود، گواهینامه‌های مورد تایید وزارت علوم را می‌دهد. همچنین با جمع‌آوری ۶۰۰‌هزار نفر از همقطاران خود در یک صفحه اینستاگرامی، رسانه‌‌‌ای را برای شغل‌یابی ادمین‌‌‌ها ایجاد کرده است. همین موضوع وی را بر آن داشته است که سایت کاریابی ادمین پلاس را با منوی تکمیل فرم جزئیات کاریابی ایجاد کند.

در جریان نشست خبری مذکور، مجیدی‌نژاد در پاسخ به سوال چگونگی ایجاد پایگاه صنفی ادمینی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تاکنون نامه‌نگاری‌‌‌های زیادی با مراجع مربوطه انجام دادیم و نشست‌‌‌هایی نیز با مسوولان اتاق اصناف داشتیم. در نتیجه این نشست‌‌‌ها، قرار بر آن است که مدیریت فضای مجازی به پایگاه صنفی نیز دست پیدا کند. در نتیجه این اقدام نرخ‌‌‌گذاری برای خدمات ادمین‌‌‌ها، با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. علاوه بر آن، نرخ‌گذاری ارائه شده توسط یک پایگاه صنفی، ظرفیت پذیرش توسط صاحبان کسب‌و‌کارها را نیز داراست.

مجیدی‌‌‌نژاد گفت: تاکنون بیش از ۲۵‌هزار نفر نیز از طریق سیستم‌های سنتی که برای پیدا کردن شغل داشتیم، مشغول به کار شدند. بسیاری از افراد نیز پس از آموزش، کسب‌و‌کار اینستاگرامی خود را ایجاد می‌کنند. حال برای دسترسی آسان به فرصت‌های شغلی، قصد راه‌اندازی سایت کاریابی ادمین پلاس را داریم.

در این سایت کاریابی، مدیریت فضای مجازی به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر کسب‌و‌کاری که بخواهد آگهی استخدام قرار دهد، اهداف خود از استخدام ادمین را با جزئیات در فرم‌‌‌های تعیین شده قرار می‌دهد.