آزاد‌سازی واردات لوازم خانگی مشروط است

یک‌شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در ایران سعی کرده با اتکا به همین فاکتورها، جایگاه خود را در میان مردم و مصرف‌کنندگان ارتقا دهد. به همین دلیل اخیرا در یک نشست خبری با حضور نماینده رسانه‌ها و برخی از مدیران این شرکت، از جدیدترین محصولات خود رونمایی کرد که این هفت محصول شامل ماشین لباسشویی، پخچال ساید بای ساید، تلویزیون ۹۸ اینچ، ماشین ظرفشویی، جارو شارژی، مایکروویو و اسپیکر هوشمند (برای ارتقای صدای وسایل صوتی و تصویری) هستند.

حسین تنهایی، قائم‌مقام و نایب‌رئیس هیات‌مدیره این شرکت تولیدی، در ابتدای این برنامه در خصوص جدیدترین شرایط صنعت لوازم خانگی ایران و همچنین تولیدات این شرکت گفت: از زمان ایجاد تحریم‌ها علیه کشورمان، کمتر کسی با‌ور داشت که صنعت لوازم خانگی در ایران رشد کرده و  می‌تواند به موفقیت‌های بزرگی در خصوص تولید انواع این کالا در کشور برسد. اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های زیربنایی که انجام شد، موفقیت‌های کنونی در این صنعت رقم خورده است. امیدواریم همه تولیدکنندگان در ادامه با افزایش کیفیت و تنوع محصولات، باعث پیشرفت این صنعت بزرگ در کشور شوند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ما در این شرکت در تولید برخی محصولات به ۷۰‌درصد عمق داخل رسیده‌ایم و از مونتاژ و اسمبل (تولید با استفاده از سرهم کردن قطعات) که در ابتدای کار این شرکت بوده عبور کرده‌ایم. در ادامه این موفقیت‌ها که در بازارهای داخلی به دست آمده، امیدواریم بتوانیم با وجود مشکلات متعدد از جمله تحریم‌ها، صادرات خود را افزایش دهیم که با توجه به کیفیت محصولات این شرکت دور از ذهن نخواهد بود.

 اضافه شدن بیمه خرید برای مشتریان

این کارشناس صنعت لوازم خانگی کشور در خصوص اهمیت دادن  به موضوع خدمات پس از فروش و حمایت از مشتریان گفت: رضایت مشتری برای ما اهمیت زیادی دارد به همین دلیل موضوع خدمات پس از فروش را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. در این بخش ما ۱۶۰۰ پرسنل خدماتی متشکل از ۱۰۰۰ مجموعه خدمات پس از فروش در سراسر کشور داریم. البته ما فقط به خدمات پس از فروش اکتفا نکردیم و طرح بیمه خرید لوازم خانگی را برای خریداران این محصولات اجرا خواهیم کرد. به این ترتیب اولین برند در ایران هستیم که بیمه محصول را ارائه می‌کنیم.

وی با توضیح بیشتر در خصوص طرح بیمه خریداران لوازم خانگی گفت: این بیمه شامل شکستگی، آب‌خوردگی، سرقت و همچنین ایجاد اشکال در اثر بروز بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل و... خواهد بود. طرح بیمه در این شرکت پس از خرید محصول تا یک سال به صورت رایگان انجام خواهد شد و هیچ‌گونه هزینه اضافی برای خریدار نخواهد داشت.

موافق آزاد‌سازی واردات

حسین تنهایی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در خصوص موضوع آزادسازی واردات لوازم خانگی و واکنش تولیدکنندگان ایرانی نسبت به این اتفاق گفت: به صورت کلی ما موافق آزادسازی واردات لوازم خانگی هستیم اما این موضوع فعلا در حد حرف و صحبت است و هنوز قطعی نشده است. این مجوز در حال حاضر تنها شامل واردات لوازم خانگی که مصرف برق کمی دارند و خصوصا برای کالاهایی مانند اتو، کولرهای گازی و دیگر لوازم خانگی است که انرژی زیادی مصرف نمی‌کنند. به این ترتیب لوازم خانگی قبلا با گرید B هم وارد می‌شد اما طبق مجوز جدید دولت به  این قبیل کالاها مجوز نمی‌‌دهد.

وی ادامه داد: لوازم خانگی تنها با گرید مصرف انرژی A و A پلاس وارد خواهد شد. بنابراین آزاد‌سازی واردات لوازم خانگی فعلا به صورت مشروط بوده است. البته در همین خصوص باید بدانید واردات دیگر لوازم خانگی به کشور نسبت به قبل به مراتب سخت‌تر هم شده است. همان طور که اشاره شد موافق آزادسازی واردات هستیم به این دلیل که رقابت در سطح تولیدکنندگان افزایش پیدا کرده و شاهد افزایش کیفیت محصولات و همچنین افزایش قدرت انتخاب مصرف‌کننده خواهیم بود. البته اگر قرار است حجم واردات افزایش پیدا کند باید میزان آن به صورت منطقی بوده و دولت آن را کنترل کند. این تولیدکننده لوازم خانگی کشور در پایان خاطرنشان کرد: موضوعی که در حال حاضر ذهن تولیدکننده ایرانی را به خود مشغول کرده آزادسازی واردات نیست، بلکه قاچاق است که ضربه بزرگی را به آنها وارد کرده و متاسفانه عزم بزرگی برای مقابله با آن دیده نمی‌شود.

رقابت سخت با کالای قاچاق‌!

در ادامه کامشاد فتحی مدیر کسب و کار این شرکت، ضمن توضیح در مورد قابلیت‌های محصولات جدید، سهم آنها از بازار لوازم خانگی کشور را نیز اعلام کرد و گفت: امروز در این شرکت محصولات مختلف لوازم خانگی تولید می‌شود این درحالی است که در سال ۹۷ فقط تلویزیون تولید می‌شد. در حال حاضر تنوع زیادی در تولید تلویزیون داریم که یکی از جدید‌ترین محصولات ما تولید تلویزیون ۹۸ اینچ است که هنوز هیچ‌کدام از رقبای داخلی ما موفق به ساخت تلویزیون با این ابعاد نشده‌اند. این تلویزیون با سیستم‌های جدید UHD و ۴K و همچنین اندروید ۱۱ پشتیبانی می‌شود و از چند روز آینده وارد بازار می‌شود.

وی در مورد سهم بازار این شرکت نیز گفت: در خصوص محصولات مختلف تولیدی، سهم بازار متفاوتی داریم. متاسفانه بخشی از کالاهای موجود لوازم خانگی در بازار مربوط به قاچاق است اما اگر این بخش از کالا را در نظر نگیریم، سهم این شرکت از بازار بین ۱۰ تا ۱۳‌درصد است که برای برندی که تازه ۵ سال است کار خود را آغاز کرده موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. با شرایط موجود در بازار ایران بزرگ‌ترین و سرسخت‌ترین رقیب تولیدکننده‌های ایرانی کالای قاچاق است که با توجه به نقش مخرب آن امیدواریم مسوولان در جهت کاهش میزان ورود آن به کشور تصمیم‌های موثر‌تری داشته باشند.

فتحی در ادامه با اشاره به اهمیت دانش‌بنیان‌ها در صنعت لوازم خانگی ایران گفت: ما به جز بازارهای داخلی، صادرات را به عنوان چشم‌انداز آینده خود در نظر گرفته‌ایم. البته قطعا اگر به دنبال افزایش عمق ساخت داخل هستیم باید از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم. در این مجموعه نگران ادامه تحریم‌ها نیستیم و چنانچه تحریم‌‌‌ها نیز برداشته شود ما در کنار برندهای مهم دیگر تولیدات برند خود را همواره خواهیم داشت و با افتخار سالیان سال با این برند کار خواهیم داشت و با توسعه سبد محصول به دنبال گسترش کیفیت محصولات برای مصرف‌کننده خواهیم بود.

وی در پایان گفت: تولید مهم‌ترین برنامه عملیاتی ماست که در دو سایت تولیدی کاسپین و سیرجان، از همان ابتدای فعالیت شرکت، انجام می‌شود. سایت تولیدی سیرجان با مساحت ۱۵‌هزار مترمربع و زیربنای ۸۰‌هزار مترمربع اداری و تولیدی شامل کارخانه‌های تولید انواع بوردهای الکترونیکی، تلویزیون، یخچال فریزر و ساید بای ساید است. در این سایت فعالیت‌هایی از قبیل تولید پوسته داخلی درب و بدنه یخچال، تولید ورقهABS از مواد اولیه خام و کنترل کیفی بوردهای الکترونیکی صورت می‌گیرد.

در بخش دیگری از این نشست میترا مهاجری، مدیر بازاریابی این شرکت نیز گفت: تمام تلاش ما این است که با توجه به نیاز مشتریان در بازار، تنوع محصولات خوبی را در صنعت الکترونیک داشته باشیم. وی افزود: این صنایع در حوزه ارائه خدمات تولیدی، تحقیق و توسعه با قابلیت عرضه محصولات خانگی، صوتی و تصویری و سایر محصولات الکترونیکی است که از طریق همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در انتقال و استفاده از تکنولوژی‌‌‌های به روز، وظیفه ارزش‌‌‌آفرینی و ارتقای جایگاه صنعت لوازم خانگی ایران با ارائه محصولات با بهترین کیفیت، قیمت رقابتی و مطابق با ترجیحات مصرف‌کنندگان را بر عهده دارد. مهاجری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲هزار و ۴۰۰نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰هزار نفر غیرمستقیم شامل نمایندگان فروش، نمایندگان خدمات پس از فروش و تکنسین‌‌‌ها در این صنایع مشغول به کار هستند.