p28 copy

بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی، پست بانک ایران در آبان ماه بیشترین میزان رشد ماهانه مانده تسهیلات اعطایی را تجربه کرده است. مانده تسهیلات این بانک در انتهای آبان سال 1402 به‌طور خالص حدود 2‌هزار میلیارد تومان رشد داشته که این موضوع موجب شده مانده تسهیلات اعطایی این بانک از 55.3‌هزار میلیارد تومان به حدود 57.3‌هزار میلیارد تومان افزایش داشته باشد. در نتیجه، رشد حدودا 3.7 درصدی در میزان مانده تسهیلات اعطایی این بانک دیده می‌شود.

پس از این بانک، بانک سینا در جایگاه دوم قرار دارد. مانده تسهیلات این بانک در ابتدای آبان ماه حدود 55.3 ‌‌هزار میلیارد تومان گزارش شده بود که طی این ماه شاهد رشد حدودا 1.8‌هزار میلیارد تومانی بوده است. در نتیجه این امر مانده تسهیلات این بانک در انتهای آبان با رشد حدودا 3.4 درصدی طی دوره به حدود 57.3‌هزار میلیارد تومان رسیده است. در جایگاه سوم بیشترین میزان رشد مانده تسهیلات اعطایی، بانک سامان قرار دارد. این بانک طی دوره مورد بررسی رشدی 2.6 درصدی در شاخص مانده تسهیلات اعطایی خود داشته که به موجب آن، میزان مانده تسهیلات این بانک از 127‌هزار میلیارد تومان به 131‌هزار میلیارد تومان رسیده است. طی دوره مورد بررسی، کمترین میزان رشد مانده تسهیلات اعطایی در این ماه مربوط به بانک کارآفرین است.

میزان مانده تسهیلات این بانک در انتهای مهر ماه 51.2‌هزار میلیارد تومان گزارش شده بود که در انتهای آبان این رقم با رشد حدودا 1.3 درصدی به 51.9‌هزار میلیارد تومان رسیده است. در بحث درآمد تسهیلات اعطایی، بانک‌های مورد بررسی حدودا 40.4‌هزار میلیارد تومان درآمد از این بخش کسب کرده‌‌اند. بیشترین میزان درآمد تسهیلات اعطایی هم مربوط به بانک ملت با مبلغ حدودا 11.4‌هزار میلیارد تومانی بوده است. پس از بانک ملت، بانک پاسارگاد با درآمد حدودا 6.9‌هزار میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرار دارد. جایگاه سوم این رتبه‌‌بندی هم به بانک تجارت اختصاص دارد که درآمد 5.8‌هزار میلیارد تومانی از این حوزه کسب کرده است.

در بحث اعطای تسهیلات، بیشترین میزان تسهیلات اعطا شده مربوط به بانک تجارت است. این بانک طی دوره تیر ماه حدود 127‌هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب‌‌های مختلف ارائه کرده است. پس از این بانک، بانک ملت در جایگاه دوم قرار دارد که حدود 80‌هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده است. جایگاه سوم هم به بانک صادرات متعلق است که حدود 52‌هزار میلیارد تومان طی آبان ماه ارائه کرده است.

حفظ کرانه 2 درصدی

با توجه به محدودیت‌هایی که برای ترازنامه بانک‌ها در این سال در جهت کنترل نقدینگی اعمال شد، به نظر می‌رسد که بانک‌ها در تلاش هستند تا محدوده ثابتی را برای رشد مانده تسهیلات خود حفظ کنند. به‌طور میانگین، از ابتدای سال تاکنون بانک‌ها حدود 1.65‌درصد به‌صورت ماهانه به مانده تسهیلات خود اضافه کرده‌‌اند. در ماه‌‌های فروردین و اردیبهشت، میزان رشد مانده تسهیلات شبکه بانکی کمتر از یک‌درصد بود اما پس از آن تلاش شده تا همواره میزان رشد مانده تسهیلات در محدوده 1.5 تا 2‌درصد حفظ شود. از طرفی هم تقریبا یک مبلغ ثابتی را به‌صورت ماهانه به میزان تسهیلات خود اختصاص داده‌‌اند. این موضوع موجب شده تا اختلاف رشد اعطای تسهیلات از ابتدای سال تاکنون بین بانک‌های بزرگ و کوچک کاسته شود. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط، نظام بانکی تا انتهای سال این میزان رشد ماهانه تسهیلات را همچنان حفظ کند.