لزوم افزایش بهره‌وری بر بستر فناوری

روح‌‌‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان دراین مراسم با بیان اینکه ما باید جریان شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان کشور را به متقاضیان، صاحبان تجهیزات و سرمایه وصل کنیم و این بزرگ‌ترین خدمت به مجموعه‌‌‌های دانش‌بنیان خواهد بود گفت: اگر نخبگان و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان احساس تاثیر‌‌‌گذاری در جامعه داشته باشند، قطعا این امر زمینه توسعه این حوزه را فراهم خواهد کرد. به گفته وی امروزه بحث تغییر استراتژی و توجه به حوزه علم و فناوری از یک کار توصیه‌شده به یک الزام و ضرورت تبدیل شده و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. وی با تاکید براینکه اگر درشرایط فعلی نتوانیم رشد و رقابت کنیم، محکوم به شکست خواهیم بود، اما راهکار چیست و چه باید کرد؟ گفت: دراین شرایط دو راه بیشتر نداریم؛ یا سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم یا بهره‌‌‌وری را بالا ببریم که به نظر می‌‌‌رسد در وضعیت فعلی تنها راه، افزایش بهره‌‌‌وری باشد. دهقانی یکی از راه‌‌‌های افزایش بهره‌‌‌وری را ایجاد ارزش افزوده بر بستر توسعه فناوری عنوان کرد و افزود: رشد و توسعه از مسیر افزایش بهره‌‌‌وری بربستر فناوری دیگر یک توصیه نیست و یک ضرورت است که باید به آن توجه شود.

تلاش برای ایجاد ارزش افزوده

محسن محمدی، مدیرعامل شرکت صنایع عمومی ‌‌‌تامین، نیز با اشاره به شعار سال گذشته که با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌‌‌آفرین» نام‌گذاری شد، عنوان کرد: در زمینه تحقق این شعار نیز تلاش کردیم با تشکیل کمیته‌‌‌ها و نشست‌‌‌های متعدد، طرح‌‌‌های نوآورانه‌‌‌ای را ارائه دهیم تا بتوانیم ضمن ایجاد ارزش افزوده، در حوزه فعالیتمان پیشرو باشیم. در گام نخست هم با شناسایی نیازهای فناورانه که با برگزاری ۸ رویداد انجام شد، از ۱۲۲ طرحی که ارسال شد ۲۲طرح را که قابلیت اجرایی داشت ارزیابی و قطعی کردیم. محمدی با تاکید براینکه برای اجرای این طرح‌‌‌ها نیاز به ۸۰۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داریم که طی ۵ سال باید انجام گیرد افزود: براساس محاسبات صورت‌گرفته ازاین میزان سرمایه‌گذاری که طی این سال‌ها قرار است انجام شود، بیش از ۲۰ هزارمیلیارد ریال برای مجموعه‌‌‌های هلدینگ ارزش افزوده ایجاد خواهد شد که اتفاق بسیار خوب و مبارکی است، چون هم به سودآوری شرکت‌ها کمک خواهد کرد هم باعث خواهد شد تا نیروهای نخبه و جوان که  در شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان فعالیت می‌‌‌کنند بتوانند با ریسک کمتری در صنعت حضور پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع عمومی‌‌‌ تامین به تعدادی ازاین طرح‌‌‌ها که باعث پایش خوراک و سلامت دام در دامپروری‌‌‌ها می‌شود اشاره کرد و گفت: طرح قلاده هوشمند که به صورت آزمایشی در دامپروری فکا اجرایی و نتایج اولیه خوبی حاصل شد. طرح دامداری هوشمند که از طریق نصب دوربین‌‌‌های پردازش تصویر با هدف رشد بهره‌‌‌وری در دامداری‌‌‌ها به اجرا درآمد. تامین فناورانه علوفه و نهاده کشت قراردادی که این روش در شرکت ملاردشیر عملیاتی و مقرر شده تا در سایر شرکت‌های زیرمجموعه نیز عملیاتی شود. وی هوشمندسازی خطوط لوازم خانگی را از دیگر طرح‌‌‌هایی عنوان کرد که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام رسیده است.

حفظ جایگاه رقابتی با ایده‌‌‌های خلاقانه

علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دراین همایش با اعلام اینکه اگر از فناوری‌‌‌های نو و ایده‌‌‌های خلاقانه بهره نبریم، به تدریج جایگاه رقابتی‌‌‌مان را در بازارهای داخلی و خارجی از دست خواهیم داد، گفت: قطعا با کمک فناوری‌‌‌های جدید می‌توانیم بازارمان را توسعه دهیم و ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم.  وی با بیان اینکه راهی جز ورود دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها به حوزه‌‌‌های مختلف نداریم گفت: ما باید مسائلی را که در مسیر رشد و توسعه وجود دارد مطرح کنیم تا برای آن راهکار ارائه شود. بخشی از این راه‌‌‌حل‌‌‌ها از سمت سیاستگذار ممکن خواهد بود و بخشی دیگر می‌تواند از طریق شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ارائه شود که این امر باعث افزایش گرایش صنعت به رفتارهای خلاقانه خواهد شد. به گفته وی، برای اینکه طرح‌‌‌ها و تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ها از میزهای ما جدا شوند و وارد حوزه‌‌‌ عملیاتی شود‌‌‌ و برای اینکه بتوانیم در فضای رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید استفاده از طرح‌‌‌های نوآورانه و خلاقانه را جدی بگیریم و ماهیت دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها را در تمامی ‌‌‌بخش‌‌‌ها بپذیریم.