بسیاری از مشکلات پیش‌‌‌روی اجرای قانون نهضت ملی مسکن بررسی شده است، گفت: مشکلات طی نامه‌‌‌ای به معاون مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است. وی افزود: یکی از مشکلات این حوزه ایجاد داشبورد مدیریتی در سامانه وزارت راه و شهرسازی برای کنترل روزانه مشکلات تسهیلات نهضت ملی مسکن است تا بانک مرکزی بتواند با برقراری ارتباط با وزارت راه و شهرسازی به مشکلات رسیدگی کند.

قیطاسی با اشاره به نحوه کار سامانه نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: سامانه به این صورت است که متقاضیان ثبت نام می‌‌‌کنند و سپس وزارت راه و شهرسازی اطلاعات افراد را پالایش و به بانک‌‌‌ها معرفی می‌کند. برخی متقاضیان مشکل عدم وثیقه دارند، مشکلات دیگر متقاضیان نیز کامل نبودن مدارک، آورده ناکافی و نبود اسناد مالکیتی است.

وی با بیان موانع پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک‌‌‌ها اظهار کرد: در بانک‌‌‌ها به‌‌‌دلیل محدودیت منابع و تکالیف متعدد قانونی دیگر، موانعی برای پرداخت این تسهیلات وجود دارد. منابع بانک‌‌‌ها برای ارائه این تسهیلات از بخش سپرده‌‌‌های مردمی است. وقتی بانک‌‌‌ها با کمبود منابع مواجه باشند و بیش از منابع خود تسهیلات بدهند، اضافه‌‌‌برداشت آنها افزایش می‌‌‌یابد و پول پرقدرت خلق می‌‌‌شود که این مساله مشکلاتی را برای اقتصاد به همراه دارد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌‌‌های دولتی بیان کرد: باتوجه به آمار، در بانک دی از ۱۷۰میلیارد تومان سپرده تعیین‌‌‌شده به میزان ۱۶۰میلیارد تومان تعهدات و معرفی‌‌‌نامه ثبت شده است. در سایر بانک‌‌‌ها نیز به همین صورت است و باید آمار با بانک مرکزی تطبیق داده شود.

وی در پایان تاکید کرد: با پیگیری‌‌‌های انجام‌‌‌شده و تسریع روند پرداخت تسهیلات امیدواریم ان‌‌‌شاءالله تا پایان شهریور ماه به تحقق اهداف مورد نظر خود برسیم.