image0

شرکت «هدیش سبز پارسه» از سال ۱۳۹۵ در زمینه تولید تلویزیون فعالیت داشته و محصولات خود را با برند «پانورامیک» تولید می‌کند. علاوه بر این مجموعه برای 10 برند دیگر نیز به صورت  OEM (تولید بدون کارخانه) محصول تولید می‌کند. این مجموعه در شرایط فعلی ١٥٠ نفر نیروی کاری مستقیم و چند‌هزار نفر نیروی کاری غیرمستقیم دارد. در برنامه طرح توسعه‌‌‌ای این مجموعه پیش‌بینی شده تا 300 نفر نیروی مستقیم به آن افزوده شود. فضای فعلی کارخانه تولیدی این مجموعه حدودا 7000‌هزار مترمربع است.

از سال ۱۳۹7 طرح توسعه‌ای این مجموعه در فضایی با مساحت 34‌هزار مترمربع آغاز و در فاز اول احداث ۲۲‌هزار متر ساختمان تدارک دیده شده است. برنامه طرح توسعه‌‌‌ای مجموعه این است تا برنامه عمق ساخت داخل محصول را ارتقا داده و سطح فناوری‌های مورد استفاده نیز بومی‌سازی شود تا در نهایت این مجموعه بتواند سطح تولید خود را افزایش و بهای تمام شده را کاهش دهد و صادرات نیز انجام شود.  این طرح توسعه‌‌‌ای حدود 70 تا ٨٠‌درصد پیشرفت داشته و روند آن به علت عدم‌امکان دریافت تسهیلات از محل تبصره 18 قانون بودجه به آهستگی پیش می‌رود. احمد نظامی‌پور، مدیرعامل شرکت «هدیش سبز پارسه» معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، آینده صنعت تولید تلویزیون و به طور کلی لوازم خانگی دور‌نمای مشخصی نداشته و مه‌آلود است.

مسیر دشوار تامین نقدینگی

روند بسیاری از عوامل موثر در تولید، نامشخص است. به عنوان مثال قیمت ارز ثبات نداشته و سیاست‌‌‌های انقباضی دولت چشم‌اندازی مشخص ندارد؛ کسری بودجه دولت منشأ این مشکلات بوده و در بازار تورم ایجاد شده است. امسال خبری از تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه که قرار بوده برای حمایت از تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری در صنعت اختصاص یابد، نبوده و طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای بسیاری از صنعتگران برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات جدید، آهسته یا متوقف شده است. مدیرعامل شرکت «هدیش سبز پارسه» با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر عمق داخلی‌سازی محصول تلویزیون حدود٤٠‌درصد است.

طرح توسعه‌‌‌ای مجموعه این است که ‌درصد داخلی‌سازی را تا ٦٠‌درصد افزایش دهد. اما متاسفانه امسال در تبصره 18 قانون بودجه و صندوق توسعه ملی ایران، مبلغی به تولیدکنندگان اختصاص پیدا نکرده است. با توجه به محاسن طرح انتظار داشتیم، وزارت صمت کمک شایانی در این زمینه انجام دهد اما متاسفانه تاکنون کمکی صورت نگرفته است.  وی افزود: پیش‌بینی این بود که در شش ماه دوم امسال، این طرح توسعه‌‌‌ای به بهره‌برداری برسد، اما با توجه به مشکلات پیش روی، فعلا تاریخ دقیقی برای آن مشخص نیست. امیدواریم در شش ماه ابتدای سال آینده بتوانیم آن را به بهره‌برداری برسانیم.

نظامی‌پور درباره مزایای این طرح توسعه‌‌‌ای گفت: اجرای این طرح، صرفه‌جویی ارزی مطلوبی ایجاد خواهد کرد. همچنین عمق خود‌کفایی و ایجاد اشتغال را افزایش و بهای تمام‌شده محصول را کاهش داده، زنجیره تامین را تاحدود زیادی به داخل کشور می‌‌‌آورد و خواب سرمایه را کوتاه‌‌‌تر می‌کند.

بخشنامه‌‌‌های هزینه‌زا

بعد از مشکلاتی که در بحث تامین نقدینگی، تخصیص ارز و قیمت‌گذاری دستوری برای واحدهای تولیدی ایجاد شده، بانک مرکزی بعضا بخشنامه‌‌‌هایی را صادر کرده که هزینه‌‌‌های جدیدی را به تولید تحمیل می‌کند. مدیرعامل شرکت «هدیش سبز پارسه» با اعلام این مطلب گفت: از جمله اینکه در دو هفته گذشته بخشنامه‌‌‌ای صادر شد که بر مبنای آن زمانی که تقاضای خرید ارز برای بانک مرکزی ثبت شود، باید بخشی ازمبلغ موردنیاز به صورت ریالی برای خرید ارز در حساب بانکی بلوکه شود. به این معنی که از زمان ثبت آماری تا زمانی که بانک مرکزی ارز اختصاص دهد، حدود یک تا دو ماه زمان برده و مبلغ باید حدود دو ماه در حساب بانک بلوکه باشد.

بعد از گذشت دوماه که گواهی ثبت آماری آمد و اجازه خرید ارز داده شده، تازه تولیدکننده باید در سامانه نیما به دنبال ارز گشته و معمولا همان زمان نیز ارزی تحویل داده نمی‌شود.  وی افزود: در خوش‌بینانه‌ترین حالت با این بخشنامه جدید بین ۴۵ تا ۷۵ روز به دوره برگشت سرمایه افزوده شده و خواب سرمایه افزایش پیدا خواهد کرد. با در نظر گرفتن نرخ‌های سود بانکی و هزینه‌‌‌های جاری قطعا این تاخیر تاثیر بسزایی در بهای تمام‌شده محصول گذاشته و حاشیه سود تولید را کاهش می‌دهد.

محصول قاچاق؛ رقابت ناعادلانه با تولیدکنندگان

تلویزیون، محصولی با ارزش و کم‌حجم بوده و ورود آن به صورت قاچاق به کشور بسیار صورت می‌گیرد. قاچاق، مشمول عوارض گمرکی، ارزش افزوده، بیمه و مالیات نشده و از طرفی خواب سرمایه و هزینه گارانتی نیز ندارد. به این صورت حداقل ٣٠ تا ٤٠‌درصد هزینه‌‌‌های تولید را ندارند که امتیاز بزرگی برای قاچاق محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت «هدیش سبز پارسه» با اعلام این مطلب گفت: طبیعی است این شرایط رقابت ناعادلانه‌‌‌ای را با تولیدکنندگان ایجاد می‌کند. البته شرایط فعلی و نوسانات قیمت ارز، این رقابت ناسالم را اندکی کاهش داده زیرا تولیدکنندگان، ارز را در سامانه نیما تهیه کرده در حالی که قاچاقچی ارز را در بازار آزاد تهیه می‌کند. این موضوع برای تولیدکنندگان، اندکی مزیت ایجاد کرده است. وی افزود: ساده‌ترین مورد قاچاق، این است که اشخاصی با وسیله نقلیه خود به استان‌های مرزی رفته و چند دستگاه تلویزیون آورده و با فروش آنها در بازار و سود حاصل از آنها، هزینه یک دستگاه تلویزیون را تامین می‌کنند.

کاهش قابل ملاحظه تولید تلویزیون

با توجه به مشکلات موجود، امسال تولید تلویزیون نسبت به سال گذشته به میزان قابل ملاحظه‌‌‌ای افت داشته است.  نظامی‌پور با اعلام این مطلب گفت: با توجه به کاهش توان خرید مصرف‌کننده، امسال نسبت به سال گذشته، رکود بازار را شاهد بودیم اما با توجه به کاهش حجم تولید، پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از این است که تا یک تا دو ماه آینده، تقاضا از عرضه بیشتر شود. معمولا روال به این صورت است که در ماه‌‌‌های آخر سال، افزایش تولید وجود دارد اما با توجه به مشکلات موجود، پایان امسال تولید افت خواهد کرد و تقاضا غالب می‌شود.

عدم‌تناسب قیمت‌گذاری دستوری با هزینه‌‌‌های تولید

مواد اولیه و قطعات موردنیاز در تولید اعم از داخلی و وارداتی، همگی تغییر قیمت داشته‌‌‌اند. از همان ابتدای سال که به محصول تلویزیون، مجوز افزایش قیمت 15‌درصد داده شده، این افزایش متناسب با هزینه‌‌‌های تولید نبوده و تناسبی با رشد هزینه‌ها نداشته است. مدیرعامل شرکت «هدیش سبز پارسه» با اعلام این مطلب گفت: این مجوز افزایش قیمت 15 درصدی در حالی صادر شده که هزینه‌‌‌های حقوق و دستمزد کارکنان بیش از ٥٠‌درصد افزایش یافته است. همچنین بهای محصول بر مبنای دلار ۲۳‌هزار تومانی پایه‌گذاری شده بود اما اکنون ارز نیمایی حدود۳۲‌هزار تومان تمام می‌شود. ازطرفی قیمت فوم، مواد پلیمری، کارتن و فولاد افزایش داشته اما قیمت فروش محصول تولیدی هنوز ثابت است. به صورتی که از ابتدای امسال تاکنون، هزینه‌‌‌ها نزدیک به ٣٠ تا ٤٠‌درصد افزایش یافته اما مجوزی برای افزایش قیمت محصول صادر نشده است.

وی افزود: جهش اخیر قیمت ارز، روی قیمت مواد اولیه تاثیر داشته و یکسری از مواد اولیه تولید داخل نیز در بورس‌کالا عرضه شده و به قیمت جهانی به فروش می‌‌‌رسند که روی قیمت محصول نهایی تاثیر‌گذار است. نظامی‌پور درباره قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی به‌ویژه تلویزیون، پیشنهاد کرد: بازار باید باز و رقابتی باشد و تولیدکنندگان بتوانند قیمت را با توجه به مزیت رقابتی نسبت به یکدیگر، تعیین کرده و رقابت داشته باشند. اگر قیمت‌گذاری به بازار سپرده شود به نسبت قیمت‌گذاری دستوری، در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد. وی افزود: قیمت‌گذاری محصولات جزئیاتی دارد و افراد خارج از صنعت، نمی‌توانند به درستی قیمتی برای محصول تعیین کنند. اما زمانی که شرایط رقابتی می‌شود، تولیدکنندگان بر اساس حاشیه سود با یکدیگر رقابت قیمتی کرده و با در نظر گرفتن تخفیف و شرایط ویژه پرداخت، قیمت جایگاه واقعی‌تری پیدا خواهد کرد که در نهایت به نفع مصرف‌کننده است.

مشکل در واردات قطعات و مواد اولیه

امسال در حوزه واردات قطعات و مواد اولیه موردنیاز برای تولید بحران‌های سنگینی را پشت سر گذاشتیم؛ ابتدا در تخصیص و دریافت ارز در سامانه نیما مشکل وجود داشت. مدیرعامل شرکت «هدیش سبز پارسه» با اعلام این مطلب گفت: یکی دیگر از مشکلات، بحث سیاست‌‌‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی بود. به این صورت که شرایط سختی برای دریافت تسهیلات بانکی گذاشته شده که عملا دریافت آن را غیر‌ممکن کرده است. این موضوع تولیدکنندگان را دچار چالش کرده و در سیکل واردات و تامین تاثیر گذاشته و مشکلات بسزایی را ایجاد کرده است. وی افزود: امسال بانک‌ها شرایط دریافت تسهیلات را دشوار و محدود کرده‌‌‌اند و تسهیلات تبصره‌‌‌ای و توسعه ملی نیز تعلق نگرفته است. منابع بانک‌ها نیز برای پرداخت تسهیلات بسیار محدود شده و کمبود اعتبار و چالش نقدینگی به شدت صنایع را تحت فشار گذاشته است.