بسترهایی همچون ایجاد گذر خلاقیت، هوشمندسازی خدمات شهری در قالب شهرداری الکترونیک، حمایت از شکل‌گیری شتاب‌دهنده‌های خلاق و ایجاد بانک ایده در کنار ده‌ها رویداد ادامه‌دار برای مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌‌‌ها در شناسایی و رفع نیازهای مجموعه مدیریت شهری، این شهر را به یکی از کلان‌شهرهای پرکار کشور در حوزه هوشمند‌سازی و ارتقای زیست بوم نوآوری در ایران تبدیل کرده است.

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان هم در این سال‌ها تلاش کرده با افزایش نقش فناوری‌های نوین در ساختار نمایشگاه، تقویم رویدادهای خود را به عنوان محور ارائه دستاوردهای حوزه «های‌تک» معرفی کند. اصفهانی‌ها تلاش کردند بستری فراهم کنند تا ذی‌نفعانی مانند سازمان‌های زیرمجموعه مدیریت شهری و نهادهای عمومی برای استفاده از کالاها، خدمات و مفاهیم ارائه شده از سوی بخش خصوصی، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به خط شوند.

توسعه شهری از مسیر هم افزایی هوشمند

ماه گذشته نمایشگاه اصفهان در حالی میزبان سه نمایشگاه‌‌‌ مدیریت و خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترانزیت و حفاظت و ایمنی شد که رویکرد ویژه این نمایشگاه‌‌‌ها، تحقق اجرای سامانه‌‌‌های شهر هوشمند تعریف شده بود، سامانه‌هایی که از قضا فقدان آنها در حوادث پیش آمده از پس سیلاب‌های تابستانی اخیر در کشور به شدت احساس شد. از همین رو «دنیای‌اقتصاد» تلاش کرده تا پس از برگزاری این رویداد به جنبه‌های مختلف آن و نقشی که می‌تواند در توسعه شهری ایفا کند، بپردازد.

احمدرضا طحانیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی استان اصفهان در این رابطه به خبرنگار ما می‌‌‌گوید: در این نمایشگاه‌‌‌ها شاهد حضور ۷۰ شرکت از هفت استان، ۲۵ شرکت دانش‌‌‌بنیان و خلاق و همچنین برگزاری ۱۲ رویداد آموزشی و کارگاه بودیم، رویدادی که فضا را برای ارتباط‌گیری شهرداری‌‌‌های استان اصفهان و کل کشور با شرکت‌های خدمات‌دهنده بیشتر از پیش فراهم کرد.

طحانیان اضافه می‌کند: از ماه‌‌‌ها قبل برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های گسترده‌‌‌ای برای برپایی این رویداد نمایشگاهی انجام شد؛ همچنین مجموعه مدیریت شهری اصفهان نیز در کنار نمایشگاه بین‌المللی قرار گرفتند، در جلسه‌‌‌ای که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، معاونان شهردار و همچنین مدیران ارشد مجموعه شهرداری اصفهان برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که لازم است نمایشگاه جامع مدیریت و خدمات شهری را به محلی برای تامین تجهیزات موردنیاز شهرداری‌‌‌ها، ارگان‌‌‌ها و نهادهای خدمت‌‌‌رسان در سراسر کشور تبدیل کنیم.

بر اساس این برنامه‌‌‌ریزی، از تمامی شرکت‌ها و برندهای معتبری که در حوزه تامین تجهیزات موردنیاز شهرداری‌‌‌ها فعالیت می‌کنند دعوت کردیم در نمایشگاه حضور یابند؛ همچنین گستره وسیع بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز شرایطی را فراهم ‌‌‌آورد تا یکی از بهترین و با کیفیت‌‌‌ترین نمایشگاه‌‌‌های سال اصفهان را شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی اصفهان تاکید می‌کند: حضور شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان سبب شد تا مدیران و مسوولان شهری و استانی، نیازها و درخواست‌‌‌های خود را برای تامین کالا و تجهیزات مورد استفاده در مدیریت شهری به شرکت‌ها اطلاع دهند.

ایده‌های نو  برای آینده اصفهان

رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر اصفهان هم در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: امیدواریم برگزاری رویدادهایی از این دست محلی برای تبادل افکار، اندیشه‌‌‌ها و رونق فعالیت‌های مدیریت شهری و حوزه‌‌‌های مختلف آن باشد.

سید امیر سامع با اشاره به ضرورت دستیابی به ایده‌‌‌های نو برای اداره شهر ادامه می‎‌‌‌دهد: برای اداره شهر به آینده‌‌‌نگری، ایده‌‌‌های جدید، تفکرات نوین و تجربیات مثبت نیاز داریم و این نمایشگاه سعی می‌کند همه این موارد را درکنار هم داشته باشد.

دستاوردهای مدیریت شهری برای شهر هوشمند

مهدی بقایی، معاون محیط‌‌‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» درباره تفاوت‌های این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل می‌گوید: وجه تمایز یازدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری با دوره‌‌‌های قبل، ارائه دستاوردهای معاونت خدمات شهری در حوزه هوشمندسازی و تکنولوژی‌‌‌های جدید شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و زیرمجموعه‌‌‌های این معاونت است.

او با اشاره به حضور شهرداری اصفهان در این سه نمایشگاه می‌گوید: در این نمایشگاه‌ها که پس از چند سال توقف برگزار شده است، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به معاونت خدمات شهری، مشاوران و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان شرکت کردند و ما برای بازدید از آخرین دستاوردهای شهرداری اصفهان در حوزه خدمات شهری از تمام شرکت‌ها، شهرداران کلان‌شهرها و شهرداران شهرهای استان دعوت به‌‌‌عمل آوردیم تا علاوه بر بازدید، در صورت نیاز، خریدار تجهیزات ارائه شده در نمایشگاه باشند.

اصفهان پیشگامِ استفاده از محصولات دانش‌بنیان

رضا عاجزی، مدیرعامل شرکت مدیریت رویداد نمایشگاه رونق تجارت پگاه و برگزارکننده نمایشگاه‌های سه گانه خدمات شهری در اصفهان به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: در نمایشگاه‌های یاد‌شده حدود ۱۰ رسته شغلی فعالیت داشتند، به طور دقیق‌تر حمل‌ونقل عمومی، ناوگان شهری، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مبلمان و المان‌های فضای سبز شهری، هوشمند‌سازی شهری و مباحث صنایع روشنایی، زیبا‌سازی و صنایع شهری، تجهیزات ترافیکی، محوطه‌سازی و فرآورده‌های آماده بتنی، تجهیزات ورزشی، ماشین‌آلات و تجهیزات حوزه نظافتی و حمل‌ونقل در این نمایشگاه حاضر بودند.

علاوه بر این، شرکت‌هایی در حوزه خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی، دوربین‌های مدار بسته، حفاظتی و ایمنی هم حاضر بودند؛ اما موضوع اصلی نمایشگاه همان ده مورد اول بود و از آنجا که شهر و استان اصفهان تا امروز در این‌باره پیشگام بوده، برای اولین بار عنوان نمایشگاه حوزه مدیریت و خدمات شهری در اصفهان برگزار شد.

البته در کنار نقاط قوت، برخی ایرادات همچون نرسیدنِ بخشی از بازدیدکنندگان به دلیل شرایط جوی استان وجود داشت که قابل پیش‌بینی نبودند اما در مجموع نمایشگاهی بود که رضایت نسبی مخاطبان و بازدید‌کنندگان در آن جلب شد. با این وجود نمایشگاهی که به صورت تخصصی در چنین سطحی برگزار می‌شود باید مورد حمایت‌های جدی‌تری قرار بگیرد.

عاجزی ادامه می‌دهد: نمایشگاه محل ارائه توانمندی‌ها و دستاورد‌هاست و در خلال این نمایشگاه بسیاری از شهرداری‌های استان‌های همجوار و شهر‌های استان اصفهان برای تامین مایحتاج و نیاز روزمره مدیریت شهری، از نمایشگاه بازدید کردند که در حوزه حمل‌ونقل عمومی، محصولات خوبی مورد استقبال قرار گرفت، اگرچه اطلاعاتی از انعقاد قرارداد‌های رسمی در دست نیست. اما آنچه که در نمایشگاه دیده شد شرکت‌هایی بودند که برای حضور پررنگ‌تر در دوره‌های آینده اعلام آمادگی کرده‌اند که نشان‌دهنده رضایت مشارکت‌کنندگان است.

در این نمایشگاه سه پاویون به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شد و این شرکت‌ها با توجه به شعار سال، پروژه‌های خلاقانه و نوآور خود را در این نمایشگاه معرفی کردند. برخی شرکت‌ها مثل گروه صنعتی مبارز به عنوان گروه تحقیقاتی، محصول جدید خود را در این نمایشگاه رونمایی کردند.

اصفهان فردا، شهری هوشمند است

البته شهردار اصفهان که این روزها با چالش‌های گوناگونی همچون خشکی زاینده‌رود و ابهامات سرمایه‌پذیری شهر مواجه است در آیین افتتاح این نمایشگاه‌‌‌ها، گفت: نگاه ما به اصفهان باید متفاوت و جدید باشد، گاهی نمایشگاه‌‌‌ها برای حل مسائل جاری و ارائه خدمات استاندارد است و گاهی نگاه به اصفهان فرداست.

علی قاسم‌زاده گفت: اصفهان فردا، اصفهان هوشمند است و باید این کار با شیب ملایمی انجام شود. به همین منظور در حوزه اجرایی، شهرسازی، خدمات شهری، حمل‌ونقل و... تمرکز کرده‌‌‌ایم.

قاسم‌‌‌زاده‌‌‌ به افرادی که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند توصیه کرد به این نگاه توجه داشته باشند و ابراز امیدواری کرد که بخشی از ارائه دستاوردهای این نمایشگاه کمک کند تا یک قدم به سمت «اصفهانِ فردا» نزدیک شویم.