تاثیر دانش‌بنیان‌ها بر توسعه کشاورزی

چه دغدغه‌ای باعث شد به فکر ایجاد   استارت‌آپ کشاورزی باشید؟

کشاورزی و احیای آن یکی از دغدغه‌های همیشگی من بوده و همیشه به دنبال راهی برای به‌روزرسانی و ورود فناوری به این حوزه بوده‌ام و شروع استارت‌آپ اگریتن برای ایجاد ارتباط میان ذی‌نفعان این حوزه یعنی کشاورزان و مالکان زمین‌های کشاورزی، متخصصان و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف کشاورزی و همچنین تولید و تامین‌کنندگان ماشین‌آلات و نهاده‌های مختلف کشاورزی بوده است که برای درک بهتر این موضوع و شروع پیاده‌سازی ایده با ارتباط با استادان دانشگاه‌های کشاورزی در کشور به بیان ایده، هدف و دغدغه‌های موجود پرداخته‌ام که متاسفانه بیشتر این عزیزان در جواب ایمیل‌ها و سوالات مطرح شده فقط با یک پاسخ کوتاه با «آرزوی موفقیت» شروع کار را با سوالات متعدد بدون پاسخ برای من به‌جا گذاشتند. در هر حال و با توجه به انگیزه موجود، ایده اگریتن روی پلت‌فرم شخصی‌سازی شده فریلنسر و در سه زیرمجموعه زیر پیاده‌سازی و اجرا شد که شامل صاحبان پروژه (کشاورزان و مالکان زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها)، متخصصان (دانش‌آموختگان و متخصصان حوزه‌های مختلف کشاورزی) و تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان ماشین‌آلات و محصولات مرتبط با این حوزه است.

در پیاده‌سازی و اجرای ایده اگریتن، با توجه به دغدغه‌های شخصی هدف کسب درآمد نبوده و بیشتر احیای کشاورزی ایران و استفاده از دانش و فناوری‌های روز دنیا در این حوزه  مدنظر بوده است تا با افزایش بهره‌وری و ارتقای تولیدات مختلف کشاورزی و باغی، کلید‌واژه مهم «کشاورزی پایدار و دستیابی به امنیت غذایی» در ایران محقق شود.

 نحوه کار این پلت‌فرم را توضیح دهید؟

شروع کار در اگریتن این گونه است: نخست مالکان زمین‌های قابل کشت به عنوان «کارفرما»ی این گروه در اگریتن ثبت‌نام کرده و با تعریف یک پروژه به معرفی زمین کشاورزی و قابل کشت خود اقدام می‌کنند. انتخاب دسته مورد نیاز پروژه، عنوان پروژه، توضیحات مربوط به زمین (زمین کشاورزی، باغ، گلخانه و‌…)، ارسال عکس یا فایل نوشتاری، مهارت‌های مورد نیاز در پروژه، بودجه در نظر گرفته شده و ثبت موقعیت مکانی ازجمله اقداماتی است که این گروه برای معرفی پروژه خود انجام می‌دهند.

دسته دوم مهندسان کشاورزی، مشاوران و صاحبان ایده‌های جدید به عنوان متخصص در اگریتن ثبت‌نام می‌کنند. تکمیل پروفایل و اضافه کردن  نمونه کارهای انجام شده، اضافه کردن تجربه‌های کاری، مدارک و گواهینامه‌های اخذ شده و همچنین فعالیت‌های آموزشی انجام شده از جمله اقداماتی است که این گروه انجام می‌دهند‌. پس از تکمیل پروفایل، انتخاب پروژه و ارسال درخواست برای صاحب آن از جمله اقدامات این گروه است.

دسته سوم فروشندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، مخترعان و صاحبان ایده در طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت کشاورزی به عنوان متخصص ثبت‌نام کرده و مانند دسته دوم می‌توانند به معرفی توانمندی‌های خود در زمینه تجهیز و راه‌اندازی سامانه‌های نوین کشاورزی پرداخته و با ارسال درخواست روی پروژه‌های ثبت شده به ارتقا و بهبود صنعت کشاورزی کمک کنند.

این پلت‌فرم در ایران جزو اولین‌ها است یا قبلا هم بوده است؟ چه مزایایی دارد؟

اگریتن در ابتدای سال ۱۳۹۷ پیاده‌سازی و اجرا  شد و با توجه به تحقیقات و جست‌وجوهای صورت گرفته در سال راه‌اندازی ایده و نحوه عملکرد آن جزو اولین‌ها در این حوزه بوده است. مهم‌ترین ویژگی ایده استارت‌آپی اگریتن ایجاد ارتباط میان ذی‌نفعان حوزه کشاورزی بوده و با ایجاد زنجیره متمرکز و دانش‌محور به ایجاد بهره‌وری و تولید محصولات استاندارد و باکیفیت کمک خواهد کرد.

به نظر شما استارت‌آپ‌ها چگونه می‌توانند روی اقتصاد کلان کشور تاثیر بگذارند؟‌(مثلا در بخش کشاورزی که شما فعالیت دارید؟)

کارکرد اصلی استارت‌آپ‌ها، رفع نیازهای موجود در جوامع بشری به شکلی تازه و مبتنی بر فناوری است و بی‌شک با استانداردسازی، سرعت بخشیدن به انجام فرآیندها و دسترسی آسان در رفع موانع و مشکلات موجود موثر بوده و در پویایی و رشد اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار خواهند بود. در بخش کشاورزی نیز با ارائه و ترسیم درست نقشه راه و استفاده از منابع موجود می‌تواند منجر به خودکفایی و استقلال غذایی کشور شود.

برای توسعه اکوسیستم نوآوری چه راهکاری باید از سوی دولت و ارگان‌های مربوطه انجام شود(مثل بخش زیر‌ساخت، سرمایه‌گذاری، یا سایر موارد)؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر و با شکل‌گیری معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری و تشکیل نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کارهای نوپا، گام‌های بلند و موثری برداشته شده که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به ایده‌ها و حمایت از ایده‌پردازان در کنار ایجاد فضا برای به اشتراک‌گذاری ایده‌های جدید می‌تواند چشم‌انداز خوبی به همراه داشته باشد.

چالش‌های مهم در توسعه فضای استارت‌آپی در ایران چیست؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در فضای استارت‌آپی ایران، قوانین دست و پاگیر و به شدت غیر منطبق با فضای کسب و کار و پیچیدگی‌های خاص امروز است که می‌توان با بازنویسی قوانین حوزه کسب و کارهای نوپا و حمایت از دانش و تخصص جوانان ایران زمین بستری مناسب برای رشد و پویایی اقتصاد خانواده‌های ایرانی و ایران فراهم  آورد.

 برای تجاری‌سازی و صادرات محصولات و چنین پلت‌فرم‌هایی چه راهکارهایی باید اندیشیده شود؟

تجاری‌سازی فرآیند معرفی یک ایده، محصول، خدمت یا روش ارائه و تولید به صورت قابل دسترسی در بازار نهایی است که می‌تواند با ایجاد رضایت و رفع نیاز مصرف‌کنندگان این محصول یا خدمت در رشد و گسترش آن موثر بوده و شروعی برای یک دنیای جدید باشد. صادرات ایده‌های استارت‌آپی مستلزم درک و شناخت نیازهای موجود در کشور هدف بوده و توجه به استانداردهای جهانی، پایش سرویس‌ها و محصولات ارائه شده در این حوزه مهم‌ترین بخش صادرات فناوری است.

 و سخن پایانی ...

در دنیای کسب‌و‌کارهای نوپا، از هر ۱۰ ایده و استارت‌آپ‌، ۹ ایده با شکست و فراموشی مواجه می‌شوند و برای این موضوع علت‌های مختلفی را نیز می‌توان بیان کرد، ایران با بیش از ۷۷ درصد زمین‌های قابل کشت می‌تواند به عنوان تامین‌کننده محصولات کشاورزی و باغی منطقه معرفی شود و حال آنکه در جنوب ایران و در آن سوی خلیج‌فارس، کشورهای با حداقل منابع موجود، به دنبال امنیت غذایی مردم خود هستند، کشورهایی که فقر در منابع طبیعی خود را با استفاده از دانش‌های نوین و فناوری‌های جدید جبران کرده و به الگویی برای کشورهای در حال توسعه در این موضوع مبدل شده‌اند.

کشاورزی دانش‌بنیان و ایجاد بسترهای مناسب برای احیای اکوسیستم کشاورزی هر کشور، مولفه‌ای قدرتمند برای حفظ صلابت و اقتدار ملی است و ایران با داشتن منابع و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، حرف‌های بسیاری دارد که تاکنون شنیده نشده است.