راهکارهای کاهش حوادث ناشی از زلزله

شرکت دانش‌بنیان «ایمن زلزله سدید» با هدف کاهش تلفات زلزله، کار خود را ازسال ۱۳۸۸ آغاز کرد. موسس شرکت،سید محمد سید معصومی‌ شروع تحقیقات خود را در خصوص کاهش تلفات زلزله، از سال ۱۳۶۹، مصادف با وقوع زلزله رودبار که در آن واقعه او به عنوان سر تیم گروه امداد حضور داشت، شروع کرد. او در کلیه زلزله‌های ۲۴ سال گذشته ایران، حضورفیزیکی فعالی داشته و تحقیقات خود را در جهت یافتن راه‌حل‌های مناسب در جهت ایمنی و کاهش تلفات زلزله، پیوسته ادامه داده و  در طول ۲۰ سال گذشته او ۱۰ اختراع ایمنی زلزله به ثبت رسانده است.

در حال حاضر شرکت ایمن زلزله سدید با بهره‌گیری از متخصصان داخلی در گرایش‌های الکترونیک، کامپیوتر، مخابرات، عمران و مکانیک، موفق به ارائه راهکارهایی پیشرفته در راستای ایمنی زلزله برای اولین بار در جهان شده است. به گونه‌ای که هم‌اکنون علاوه بر ایران، حسگرهای زلزله ساخت این شرکت در شش کشور لرزه خیز جهان (فیلیپین، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، شیلی و کردستان عراق ) در حال استفاده است.

 مواد اولیه داخلی گران‌تر از مواد وارداتی

سید معصومی، بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره شرکت «ایمن زلزله سدید» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: مهم‌ترین مشتریان محصولات ما نهادهای دولتی هستند که با توجه به مشکلات مالی و کسری بودجه علاوه بر کاهش تقاضا برای دستگاه‌های جدید، شاهد مشکلات بسیاری برای وصول طلب شرکت  هستیم.

وی با بیان اینکه تکنولوژی مورد استفاده ما در  بالاترین رده دنیاست، می‌افزاید: بخشی از مواد اولیه محصولات ما از داخل تامین می‌شود و بخش دیگری از آن را وارد می‌کنیم، اما عجیب اینکه قیمت محصولات خارجی حتی با دلار ۲۲ هزار تومانی از مواد اولیه داخلی گران تر است. در واقع می‌توان گفت: محصولات خارجی با توجه به نوسانات ارز تا ۶ برابر افزایش قیمت داشته‌اند، اما مواد اولیه داخلی بیش از ۱۲ برابر رشد داشته‌اند. متاسفانه در این وضعیت دستگاه‌های نظارتی هم به این وضعیت ورود نمی‌کنند. طبیعتا با ۱۲ برابر شدن قیمت‌ها ما هم باید حداقل تا ۵ برابر افزایش قیمت در محصولاتمان اعمال می‌کردیم، اما با توجه به اینکه برخی از کالا‌ها مانند شیر قطع کن را خودمان تولید می‌کنیم، حتی کمتر از ۵۰ درصد محصولاتمان افزایش قیمت داشته‌اند. زمانی که دلار ۳۵۰۰ تومان بود قیمت محصول ما تقریبا ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود و حالا که دلار ۷ برابر شده است، قیمت دستگاه‌های ما از ۲۰ روز قبل به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

 تائیدیه کیفیت از سوئیس

سید معصومی ‌با بیان اینکه  بر اساس بررسی‌ها قطع کن اتوماتیک گاز تا ۵۰ درصد از آثار زلزله کم می‌کند خاطر نشان می‌کند: در سال ۹۱ که تجاری‌سازی محصولات شرکت را آغاز کردیم، نسخه یک را به بازار عرضه کردیم و در حال حاضر نسخه ۵ را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم که به مراتب از کیفیت و دقت بالاتری برخوردار است. این سیستم در نوامبر ۲۰۱۹ توسط شرکت مطرح سوئیسی مورد بررسی قرار گرفت و تائیدیه کیفیت را دریافت کرد.

وی همچنین خبر از نصب دستگاه‌های پایش سلامت برج میلاد توسط شرکت ایمن زلزله سدید خبر می‌دهد و می‌افزاید: این دستگاه‌ها ارتعاشات برج میلاد را ثبت می‌کنند و آمارهای دقیقی از میزان کیفیت و عمر سازه در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

 استقبال کارخانه‌ها از دستگاه‌های خودکار قطع گاز

بنیان‌گذار ایمن زلزله سدید با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز ایران، سازمان نوسازی مدارس، کارخانه‌های فولاد، کارخانه‌های مس، سازمان انرژی اتمی ‌و ... از جمله مهم ترین مشتریان محصولات ما هستند، ادامه می‌دهد: کارخانه‌های بزرگ روزانه حجم بسیار بالایی از گاز را مورد استفاده قرار می‌دهند و قطعا چنانچه زلزله‌ای اتفاق بیفتد باید بلافاصله قطع کن خودکار برای جلوگیری از آتش‌سوزی در کوتاه‌ترین زمان جریان گاز را قطع کند. این مهم توسط بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع مورد توجه قرار گرفته و همکاری‌های خوبی با آنها داشته‌ایم. سید معصومی‌ اضافه می‌کند: بخش تحقیق و توسعه شرکت تحت هر شرایطی حرکت رو به جلوی خود را ادامه می‌دهد، اما در بخش اقتصادی و تجاری اگر اوضاع اقتصادی کشور به شکل حال حاضر پیش نمی‌رفت، قطعا در سال‌جاری رشد بسیار بالای اقتصادی را شاهد بودیم، اما امسال تمام تلاش ما این است که از نظر تجاری‌سازی همانند سال گذشته عمل کنیم.

 پایش سلامت سازه‌های مهم

وی با بیان اینکه کشورهای زلزله خیز دنیا در زمینه‌های قطع خودکار گاز، پایش سدها، برج‌ها، پل‌ها و ... از تجهیزات نظیر تولیدات ما استفاده می‌کنند، می‌گوید: قبل از اینکه عملیات عمرانی پل گیشا از طرف شهرداری تهران آغاز شود، از ما خواستند که دستگاه‌های پایش سلامت را روی این پل نصب کنیم تا میزان سلامت و عمر آن را تخمین بزنیم که با توجه به بررسی‌ها مشخص شد که این پل تا ۲۰ سال دیگر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. نکته حائز اهمیت اینکه لازم است تمامی ‌سازه‌های مهم کشور به‌ویژه پل‌ها و سدها برای پایش سلامت مجهز به این دستگاه‌ها باشند، این پایش کمک می‌کند تا قبل از تخریب و حادثه، مسوولان بتوانند نقاط آسیب‌پذیر را اصلاح و مقاوم‌سازی کنند. سید معصومی ‌با اشاره به اینکه قیمت تجهیزات ما کمتر از ۵۰ درصد قیمت نمونه‌های خارجی است، می‌افزاید: با توجه به اینکه حدود یک دهه از آغاز به کار شرکت ایمن زلزله سدید می‌گذرد، مسوولان نهادها مجبور به خرید این دستگاه‌ها از شرکت‌های خارجی شده‌اند، اما به وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرده‌ایم که ما آمادگی ارائه این تجهیزات را به نهادهای مسوول داریم.