مهرداد سپه وند copy

همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران 1403» که به همت مرکز پژوهش‌های مالی و اقتصادی «دنیای اقتصاد» و با یاری و همکاری دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران برجسته اقتصاد کشور در 29 و 30 بهمن سال 1402 برگزار شد، تلاشی در جهت آگاهی‌رسانی، تعامل و برهم‌افزایی دانش موجود برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی هوشمندانه‌تر در محیط متلاطم و حساس کنونی برای فردایی روشن و پر‌بارتر است. در این همایش نخست ریاست محترم بانک مرکزی، جناب آقای دکتر فرزین، رئوس مهم‌ترین سیاست‌های پولی بانک مرکزی در سال پیش رو را ترسیم کرد. سپس جناب آقای دکتر سوری به تحولات مورد انتظار در عرصه بین‌الملل و تاثیر این تحولات بر اقتصاد ایران پرداخت.

در نشست اول که به بررسی چشم‌انداز اقتصاد کلان اختصاص داشت، اساتید ارجمند دکتر مسعود نیلی و دکتر جلالی نائینی به چشم‌انداز رشد بلندمدت اقتصادی، تورم و عوامل ایجاد‌کننده آن در اقتصاد ایران پرداختند. در این نشست به مولفه‌هایی چون تورم و رشد اقتصادی که تعیین‌کننده شرایط محیطی کسب‌و‌کار‌ها و خانوار است و جهت‌گیری آنها پرداخته  و تلاش ‌شد به این پرسش مهم که آیا اقتصاد ایران از شرایط رکودی وارد یک مرحله رونق و رشد بلندمدت و مستمر خواهد شد یا رکود همچنان با ما خواهد بود و شرایط تضمین یک رشد بلند‌مدت معقول، پاسخ درخوری داده شود. در بخش دوم این نشست، احتمال آنکه تورم در سال پیش رو از سطوح بالای کنونی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای بیابد و ریسک‌هایی که در وقوع چنین حالتی تردید ایجاد می‌کنند بررسی شد.

از آنجا که مهم‌ترین عامل ناترازی در اقتصاد ایران رفتار دولت است، در نشست دوم به بحث بودجه، فرابودجه و ناترازی‌ها پرداخته شد. در این بخش دکتر سید‌حمید پورمحمدی با تجربیات گرانقدر خود در سازمان برنامه و بانک مرکزی به موضوع بودجه پرداخت و نشان داد که چگونه ناترازی‌ها در رفتار مالی دولت به عنوان مهم‌ترین بازیگر صحنه اقتصاد در عملکرد بودجه و فرابودجه منعکس می‌شود. بحث‌های گسترده‌ای در زمینه آسیب‌شناسی سیاست‌های خصوصی‌سازی و مولدسازی اموال مازاد که از منابع مهم درآمدی دولت هستند صورت گرفته است.

photo_2024-04-20_18-27-55 copy

در نشست سوم استاد بزرگوار دکتر موسی غنی‌نژاد به رابطه بازار و خصوصی‌سازی پرداخت. در بخش دوم این نشست نیز اینجانب نگاهی به پرونده باز خصوصی‌سازی و مولد‌سازی اموال مازاد و دلایل عدم موفقیت برنامه خصوصی‌سازی به آن نحو که در ایران پیاده شد، ‌پرداختم. نهایتا نشست پایانی روز اول به فرصت‌ها و تهدید‌های تامین مالی در سال پیش رو اختصاص داشت. در این نشست آقای حمید آذرمند به فرصت‌ها و چالش‌های تامین مالی برای شرکت‌ها در سال پیش رو، علاوه بر بانک‌ها، بازار سرمایه و بازار بدهی، با معرفی ابزار‌های نوین و سیاست‌های دولت در این دو حوزه،  نشان داد شرکت‌ها چگونه می‌توانند از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند.

تحولات گسترده و نوآوری‌هایی که در عرصه اقتصاد دیجیتال رخ داده است نیاز ما را به بازبینی درک و تحلیلمان از روابط بین داده‌ها و ستانده‌ها در اقتصاد بیشتر می‌کند. در روز دوم آقای دکتر فرهاد نیلی با کمک آمار و ارقام از اقتصاد‌های مختلف، به اهمیت تحول دیجیتال در سطح کلان پرداخت. در بخش بعدی این برنامه آقای نیما نامداری نشان داد که تحول دیجیتال چگونه تجربه مشتریان را در عرصه یکی از مهم‌ترین صنایع، یعنی صنعت خودرو، دگرگون کرده است و تا چه میزان بین تولیدکنندگان داخلی ما در این صنعت و فناوری موجود در عرصه جهانی فاصله افتاده است.

نهایتا در نشست پایانی روز دوم خبرگان و صاحب‌نظرانی چون دکتر سرزعیم، دکتر ملکی، آقای سهیل نیکزاد و آقای هلالات با اشرافی که بر روند‌های گذشته و چشم‌انداز تحولات در بازارهایی چون مسکن، بورس، ارز و رمزارز دارند، به ترسیم عوامل موثر بر جهت‌گیری این بازارها پرداختند.  جا دارد در پایان از سخنرانان و پلنیست‌هایی که با همه مشغولیات و گرفتاری‌های خود در این رویداد مهم حضور یافتند و سخاوتمندانه دانش خود را با ما به اشتراک گذاشتند، صمیمانه تشکر و آرزو کنم این رویداد در سال‌های آینده نیز استمرار یابد. مجموعه مباحث ارائه‌شده در این همایش در روزنامه«دنیای‌اقتصاد» چاپ خواهد شد که این روند، امروز با درج متن سخنرانی دکتر مسعود نیلی  آغاز شده است.