p06 copy

گرگوری داکو، اقتصاددان ارشد در ای پارتنون، گفت: «این تهدید چهارگانه همه عناصر است که می‌تواند فعالیت اقتصادی را مختل کند. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند رشد اقتصادی در پاییز امسال کندتر باشد، اما رکودی در راه نیست.» داکو پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی به‌شدت کاهش یابد و در سه‌ماهه چهارم به نرخ سالانه 6/ 0درصد از رشد 5/ 3درصدی در سه‌ماهه جاری کاهش یابد. اقتصاددانان گلدمن ساکس انتظار دارند رشد در سه‌ماهه آینده از رشد 1/ 3درصدی در سه‌ماهه سوم به 3/ 1درصد کاهش یابد. تا‌کنون در سال 2023، با وجود اینکه فدرال رزرو برای مبارزه با تورم از طریق کند کردن رشد، نرخ بهره را به بالاترین سطح در 22 سال اخیر رسانده است، اما تا‌کنون در سال 2023، هزینه‌های مصرف‌کننده قوی و بیکاری کم‌سابقه از فعالیت‌های اقتصادی ایالات متحده حمایت کرده است. در همین حال، رشد در اروپا و چین به‌شدت کاهش یافته است.

اعتصابات: یکی از تهدید‌های اقتصادی، اعتصاب گسترده‌تر و طولانی‌تر کارگران اتحادیه خودرو علیه سه خودروساز دیترویت است. نزدیک به 13هزار کارگر در 15 سپتامبر اعتصاب خود را در سه کارخانه آغاز کردند. شان فاین، رئیس شرکت UAW، روز جمعه گفت اعتصابات به 38 مرکز توزیع قطعات جنرال موتورز و استلانتیس در 20 ایالت گسترش خواهد یافت. انتظار می‌رود تاثیر اولیه اعتصاب محدود کم باشد، اما توقف گسترده‌تر کار می‌تواند تولید خودرو را محدود کرده و قیمت خودرو را افزایش دهد. کارگران تامین‌کنندگان قطعات خودرو نیز ممکن است شغل خود را از دست بدهند. به گفته گلدمن‌ساکس، یک اعتصاب گسترده بین 05/ 0 تا 1/ 0درصد از رشد اقتصادی سالانه را برای هر هفته که طول می‌کشد، کاهش می‌دهد.

اعتصاب با تعطیلی کارخانه‌ها، بهبود کامل بخش خودرو را از اختلالات زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری کووید-19 به تعویق می‌اندازد. خودروها در بخش عمده‌ای از سال گذشته در تعداد زیادی از فروشندگان کمیاب بودند، زیرا کمبود قطعات باعث کاهش سطح تولید شده بود. زمانی که بسیاری از خانوارها به دنبال خرید بودند، قیمت‌ها افزایش یافت. تولید خودروهای داخلی در حال بازگشت به وضعیت قبل از همه‌گیری بوده است، اما با گذشت زمان، اعتصاب می‌تواند تولید را کاهش دهد و قیمت‌ها را دوباره افزایش دهد. گیب الریچ، اقتصاددان دانشگاه میشیگان، گفت: «من انتظار ندارم اعتصاب به‌خودی‌خود اقتصاد ملی را به رکود بکشاند، اما سرعت‌گیرهای دیگری نیز در راه است. شما همه اینها را کنار هم می‌گذارید و به نظر می‌رسد ممکن است سه‌ماهه چهارم پر‌دست‌اندازی داشته باشیم.»

تعطیلی دولت: ضربه بعدی می‌تواند تعطیلی جزئی دولت باشد. کنگره تا پایان سپتامبر فرصت دارد با بودجه دولت موافقت کند. در‌حال‌حاضر، قانون‌گذاران با هم فاصله زیادی دارند. اگر آنها نتوانند به توافق برسند، همه کارگران به‌جز ضروری‌ترین کارگران دولت مرخص خواهند شد، شاید حدود 800هزار نفر در سراسر کشور. این کارگران احتمالا در طول تعطیلی کمتر هزینه خواهند کرد و دولت به طور موقت کالاها و خدمات کمتری را خریداری خواهد کرد. در دسامبر 2018، بن‌بست مشابهی باعث تعطیلی نسبی پنج‌هفته‌ای شد که در آن دولت برای برخی از آژانس‌ها و نه برخی دیگر، بودجه تامین مالی کرد. تقریبا 300هزار کارگر فدرال مرخص شدند.

طبق گزارش دفتر بودجه کنگره، این موضوع کاهش 1/ 0درصدی از تولید اقتصادی در سه ماهه‌چهارم سال 2018 و 2/ 0درصد در سه‌ماهه اول 2019 را به دنبال داشت. به گفته CBO، بیشتر آن فعالیت اقتصادی از‌دست‌رفته بعدا جبران شد، زمانی که دولت دوباره باز شد و کارگران فدرال حقوق معوقه خود را دریافت کردند. یکی دیگر از مشکلات، از‌سرگیری پرداخت وام‌های دانشجویی فدرال در اول اکتبر خواهد بود. طبق برآورد تیم کوینلان، اقتصاددان ولز فارگو، شروع مجدد می‌تواند در سال آینده تقریبا 100میلیارد دلار از جیب آمریکایی‌ها هدر کند.

وام دانشجویی: این اولین باری است که بسیاری از وام‌گیرندگان از مارس 2020 وام خود را پرداخت می‌کنند، زمانی که وزارت آموزش بازپرداخت این وام‌ها را برای کمک به کاهش اثرات مالی کووید-19 متوقف کرد. این امر به مردم اجازه داد با رونق اقتصادی، پول خود را برای چیزهای دیگر خرج کنند و به تقویت رشد کمک کنند. پرداخت‌های ماهانه برای ده‌ها میلیون وام‌گیرنده وام دانشجویی به طور متوسط بین 200 تا 300دلار برای هر نفر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. اگرچه آنها بخش نسبتا کوچکی از 18تریلیون دلار از هزینه‌های مصرف‌کننده سالانه ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، اما همچنان برای والمارت، تارگت و سایر خرده‌فروشان بزرگ نگران‌کننده هستند.

افزایش قیمت انرژی: افزایش قیمت بنزین بر این فشار می‌افزاید. قیمت نفت خام برنت در چند روز گذشته بالای 90دلار در هر بشکه بوده است که از 70دلار در تابستان امسال بالاتر رفته است. بر‌اساس داده‌های وزارت کار، قیمت بنزین در ماه اوت نسبت به ماه قبل 6/ 10درصد افزایش یافت که بزرگ‌ترین افزایش یک‌ماهه از ژوئن 2022 تاکنون است. این باعث شد تورم مصرف‌کننده برای دومین ماه متوالی پس از روند نزولی در سال قبل افزایش یابد. قیمت پمپ‌ها در این ماه عمدتا در سطوح بالاتر ثابت مانده است. بر اساس گزارش اوپیس، ارائه‌دهنده داده‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌های انرژی، میانگین قیمت هر گالن بنزین معمولی جمعه 86/ 3دلار بود. افزایش هزینه‌های انرژی، مانند پرداخت وام‌های دانشجویی، بودجه آمریکایی‌ها را برای صرف غذا، هدایای تعطیلات و سایر خریدهای اختیاری کاهش می‌دهد. آنها همچنین قیمت کالاها و خدماتی را که تولید یا حمل‌و‌نقل می‌شوند افزایش می‌دهند.

کرایه خطوط هوایی در ماه گذشته نزدیک به 5درصد افزایش یافت. تورم مداوم می‌تواند فشار را بر فدرال رزرو برای نگه داشتن نرخ‌های بهره در مدت طولانی‌تری برای کند کردن بیشتر اقتصاد حفظ کند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره عوامل خارجی که می‌توانند بر اقتصاد تاثیر بگذارند، گفت: «اعتصاب، تعطیلی دولت، از‌سرگیری پرداخت وام‌های دانشجویی، نرخ‌های بلندمدت بالاتر و شوک قیمت نفت بر این موضوع تاثیرگذار خواهند بود.» او گفت: «شما با اقتصادی وارد این موضوع می‌شوید که به نظر می‌رسد شتاب قابل‌توجهی دارد. این چیزی است که ما با آن شروع می‌کنیم. اما ما این مجموعه از خطرات را داریم.»