p06 copy

تورم استانی دومین ماه زمستان

بر اساس گزارش مرکز آمار، در بهمن‌ماه سال جاری شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور به عدد 608 رسیده که نسبت به ماه قبل افزایش 5/ 3درصدی را نشان می‌دهد. بررسی تورم ماهانه به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور به ترتیب به استان‌های چهارمحال‌و‌بختیاری با 6درصد، یزد با 7/ 5درصد و کرمانشاه با 7/ 4مربوط بوده است. از سوی دیگر 3 استان کهگیلویه و بویراحمد با 2 درصد، آذربایجان غربی با 4/ 2 درصد و البرز با 6/ 2درصد کمترین تورم این ماه را تجربه کرده‌اند. اما این ترتیب در مورد تورم نقطه به نقطه صادق نیست.

در این ماه استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان با 9/ 67درصد، خراستان شمالی با 9/ 61درصد و چهارمحال‌وبختیاری با 61درصد درصد بیشترین تورم نقطه‌ای را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر استان‌های بوشهر با 6/ 48درصد، گیلان با 9/ 48درصد و خوزستان با 49درصد تورم نقطه‌ای، کمترین تورم این ماه را تجربه ‌کرده‌اند. در این ماه میانگین تورم نقطه به نقطه معادل 4/ 53درصد بوده است. در نهایت بررسی تورم 12ماهه استانی در بهمن‌ماه سال جاری بیانگر این است که در این ماه استان‌های آذربایجان غربی با 1/ 53درصد، لرستان با 53درصد و سیستان و بلوچستان با 2/ 52درصد بیشترین تورم 12ماهه را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر استان‌های بوشهر با 3/ 43درصد، خوزستان با 7/ 42درصد، و زنجان با 6/ 43درصد کمترین تورم 12ماهه دومین ماه زمستان سال جاری را تجربه کرده‌اند.

وضعیت تورم خوراکی در استان‌های کشور

همانطور که تورم خوراکی‌ها در بهمن‌ ماه سال جاری موتور محرکه تورم این ماه بود، تاثیرات تورم این گروه در استان‌های مختلف نیز هویداست. بر اساس اولین گزارش مرکز آمار، در بهمن ماه سال جاری در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» سبزیجات با تورم 4/ ‌12درصدی، بیشترین تورم این گروه را تجربه کرده است. گوشت قرمز و گوشت ماکیان با تورم 8/ 10درصدی و گوشت قرمز و فرآورده‌های آن با تورم 5/ ‌10درصدی در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند. میانگین تورم این گروه در بهمن‌ماه معادل 8/ ‌4درصد بوده است.

بررسی گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز نشان می‌دهد گروه حمل‌ونقل با تورم 5/ 3درصدی، هتل و رستوران و همچنین مسکن با تورم 2/ 3درصدی، بیشترین تورم بهمن‌ماه در این گروه را تجربه کرده‌اند. بر اساس توضیحات گزارش مرکز آمار، دلیل تورم گروه حمل‌ونقل، افزایش قیمت انواع اتومبیل سواری و لاستیک ماشین بوده؛ افزایش قیمت غذاهای سروشده در رستوران نیز نیز تورم گروه هتل‌ و رستوران را تحت‌تاثیر قرار داده است.

بررسی تورم دو گروه خوراکی در استان‌ها نشان می‌دهد در این ماه 3 استان یزد با 8درصد، اصفهان با 8/ 6درصد و چهارمحال‌وبختیاری با 3/ 7درصد بیشترین تورم خوراکی را داشته‌اند. همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 7/ 2درصد، کرمانشاه و آذربایجان غربی با 8/ 2درصد کمترین تورم خوراکی بهمن‌ماه را داشته‌اند. در بخش خدمات استان‌های چهارمحال‌وبختیاری با 7/ 4درصد، بوشهر با 4درصد و زنجان با تورم 9/ 3درصدی، بیشترین تورم استانی را داشته‌اند. از سوی دیگر استان‌های ایلام با 4/ 1درصد، اردبیل 9/ 1درصد و سیستان و بلوچستان با 2درصد کمترین تورم بخش خدمات در بهمن‌ماه سال جاری را داشته‌‌اند.

تورم شهری و روستایی بهمن‌ماه

بر اساس گزارش مرکز آمار، در بهمن‌ماه سال 1401 عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری به 3/ 598 رسید که نسبت به ماه قبل 4/ 3درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان چهارمحال‌وبختیاری با 8/ 5درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد با 9/ 1درصد است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته برای خانوارهای شهری کشور 7/ 52درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان سیستان‌و‌بلوچستان یعنی 63درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر 2/ 46درصد است. نرخ تورم 12ماهه منتهی به بهمن‌ماه سال 1401 برای خانوارهای شهری به عدد 9/ 46درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12ماهه مربوط به استان لرستان 1/ 52درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر 1/ 41درصد است.

در این گزارش تورم استانی در خانوارهای روستایی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در بهمن‌سال 1401 عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی به 3/ 662 رسید که نسبت به ماه قبل 4درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم خانوارهای روستایی مربوط به استان قم با 8/ 6درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان‌و‌بلوچستان با 9/ 1درصد است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای روستایی 7/ 56درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان‌و‌بلوچستان یعنی 7/ 78درصد و کمترین آن مربوط به استان گیلان است. نرخ تورم 12ماهه منتهی به بهمن 1401 برای خانوراهای روستایی به 7/ 51درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12ماهه مربوط به استان سیستان‌و‌بلوچستان 4/ 58درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان 4/ 45درصد است.