او ادامه داد: رئیس‌جمهور دراین راستا خواستار اصلاح ساختار سازمان اموال تملیکی بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی انجام شد و در گمرک شهید رجایی اداره اموال تملیکی تشکیل شد. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ساختار جدید سازمان باعث سرعت بخشیدن به تعیین‌تکلیف کالا شده است، گفت: ادارات در همه استان‌ها با ساختار جدید در حال ایجاد است.  اجتهادی با بیان اینکه دراین راستا ۲ هزار و ۲۰۰ تن کالا که در بندر شهید رجایی سال‌ها مانده و فاسد شده بود، توانستیم با اقدامات خوبی که صورت گرفت، در استان هرمزگان این کالاها را معدوم کنیم گفت: این کالاها جزو کالاهای قاچاق محسوب نمی‌شد و با ارز و به صورت قانونی وارد شده بود، اما چون تاریخ مصرف آنها گذشته بود، اقدام به معدوم کردن آنها کردیم.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه دستور دیگر رئیس‌جمهور اصلاح قوانین و مقررات بود، گفت: شرایط در این سال‌ها بسیار تغییر کرده؛ لذا لایحه دوفوریتی در همین خصوص به مجلس ارسال شده است تا بتوانیم قوانین و مقررات را به‌روزرسانی کنیم. اجتهادی در ادامه به فروش کالاهای متروکه در بورس کالا اشاره کرد و افزود: ساماندهی انبارهای تملیکی و تعیین‌تکلیف کالاهای موجود در این انبار از دیگر مواردی بود که رئیس‌جمهور دستور بررسی آن را صادر کرد. در این راستا هفته گذشته اولین محموله کالاهای در اختیار اموال تملیکی از طریق بورس کالا عرضه شد هرچند که این اقدام موانعی با خود همراه دارد که باید رفع شود. مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره احصای کالاهای موجود در انبارها گفت: قانونا همه کالاهایی که به انبارها وارد و از آن خارج می‌شوند باید کد شناسایی داشته باشند.

ضمن اینکه بخش قاچاق سامانه جامع اموال تملیکی تا پایان مهر ماه امسال رونمایی می‌شود.او با اعلام اینکه با ساماندهی انبارهای تملیکی، بیش از ۱۲هزار مترمربع به ظرفیت اضافه شده است، گفت: در ۵ ماه ابتدایی امسال میزان فروش ۱۹۳درصد و میزان انهدام ۱۰۳درصد افزایش و میزان استرداد ۱۰درصد کاهش داشته است. معاون وزیر اقتصاد درباره خودروهای موجود در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بیان کرد: تعداد خودروهای ایرانی موجود در انبارهای این سازمان با توجه به اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کاهش پیدا می‌کند چون دیگر ضبط خودرو صورت نمی‌گیرد.

او در خصوص خودروهای خارجی گفت: برخی از این خودروها بالای ۲۵۰۰ و برخی کم‌تر از ۲۵۰۰ سی‌سی هستند. خودروهای کم‌تر از ۲۵۰۰ سی‌سی مشکلی برای عرضه ندارند اما طبق مصوبه وزارت صمت خودروهایی که به صورت قاچاق وارد شده‌اند در عرضه با محدودیت مواجه هستند. همچنین برای خودروهای آمریکایی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هم مزایده به شرط صادرات در نظر گرفته شده است اما خریداری وجود ندارد. سه دستگاهی که منهدم شدند هم همین روند را طی کرده بودند. اجتهادی در ادامه با تاکید بر اینکه فروش خودروهای قاچاق به مناطق آزاد منتفی شده است تصریح کرد: برای تعیین‌تکلیف این خودروها پیشنهادهایی به دولت داده شده است از جمله اینکه این خودروها به مناطق آزاد قشم و کیش فروخته شوند که این موضوع به صورت نهایی تصویب نشد. این موضوع نیز مطرح است که تعدادی از خودروها طبق نیاز برخی دستگاه‌ها برای تشریفات مهمان‌های خارجی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. هر زمان مصوبه دولت نهایی شد توسط وزیر اقتصاد اعلام می‌شود.