حاکمیت لانینا چیست؟/ مهمان جدید آسمان ایران +عکس

به گزارش اقتصادنیوز، لانینا یک الگوی آب و هوایی پیچیده است که هر چند سال یک بار در نتیجه تغییرات دمایی در نوار استوایی اقیانوس آرام رخ می دهد. این پدیده زمانی رخ می دهد که بادهای قوی آب گرم را در سطح اقیانوس از آمریکای جنوبی دور کرده و در سراسر اقیانوس آرام به سمت شرق می برند.

لانینا گاهی اوقات ضد ال نینو یا "یک رویداد سرد" نامیده می شود. لانینا اثری برعکس ال نینو دارد و در طول رویدادهای لانینا، بادهای  قوی تر از حد معمول وزیده می شوند و آب گرم بیشتری را به سمت آسیا می راندند. در سواحل غربی قاره آمریکا، بالا آمدن آب افزایش می یابد و آب سرد، و غنی از مواد مغذی به سطح می آید.

این آب های سرد در اقیانوس آرام به سمت شمال می روند که  منجر به خشکسالی در جنوب ایالات متحده و باران های شدید و سیل در شمال غربی اقیانوس آرام و کانادا می شود و با ورود آب‌های سرد به سطح سواحل آمریکای جنوبی که به آن طغیان گفته می‌شود اساسا دمای هوا پایین می‌آید. هنگام وقوع پدیده لانینا، زمستان در جنوب گرمتر از حد معمول و در شمال سردتر از حد نرمال است و در این ایام ساکنان جنوب شاهد شرایط گرم تر و خشک تر از حد معمول هستند. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «حاکمیت لانینا چیست؟/ ایران در معرض وقوع پدیده جغرافیایی عجیب+عکس» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.