کدال آبی‌های جاده مخصوص در پایان اسفند نشان می‌دهد

ایران خودرو نتوانست دل متقاضیان را ببرد/ حضور در این بازار منتفی شد؟

کدخبر: ۶۴۲۴۱۳
اقتصادنیوز: صورت های مالی ایران خودرو در پایان سال 1402 نشان می‌دهد این خودروساز در بحث صادرات ناموفق بوده است.
ایران خودرو نتوانست دل متقاضیان را ببرد/ حضور در این بازار منتفی شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، ایران خودرویی‌ها در سال 1402 در مجموع 660 دستگاه انواع محصولات خود را صادر کردند. این تیراژ صادرات در حالی محقق شده که آبی های جاده مخصوص در سال 1401 نزدیک به دو هزار و 50 دستگاه خودرو را روانه بازارهای بین المللی کرده بودند. 

بنابراین شاهد هستیم که تیراژ صادراتی خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص به لحاظ تیراژ افتی بیش از هزار و 370 دستگاهی را تجربه کرد. این افت تیراژ به زبان درصد نشان می دهد ایران خودرویی ها حول و حوش 68 درصد با کاهش صادرات در سال 1402 به نسبت سال پیش از آن مواجه شدند.

این اتفاق به آن معناست که خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در دلبری از متقاضیان خارجی ناموفق عمل کرده و نتوانسته تا محصولات خود را به بازارهای بین المللی صادر کند. 

نیاز بازار داخل شاید اصلی ترین عامل ایران خودرو برای افت تیراژ صادرات باشد. مدیران ایران خودرو تا زمانی که خیالشان از بازار داخل راحت نشود نمی توانند برنامه ریزی منسجمی برای حضور در بازارهای بین المللی انجام دهند. 

فراموش نکنیم که چالش های تکنولوژیکی و تولید محصول روی پلتفرم های قدیمی از دیگر دلایلی است که ایران خودرویی ها در صادرات محصولات خود نتوانسته اند آن طور که باید و شاید موفق عمل کنند.  

افت تیراژ صادراتی ایران خودرو در حالی در سال 1402 اتفاق افتاده است که سیاست گذار خودرویی برنامه هایی برای حضور در بازار بین المللی را در ذهن خود می پروراند. 

حضور در بازار روسیه یکی از اهداف مدیران صمت برای صنعت خودروی کشور بود. فعالان زنجیره خودروسازی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو حضور فعالی داشتند و این حضور منجر به انعقاد قراردادهایی نیز شد. صادرات دو محصول تارا و شاهین در دستورکار قرار گرفت. 

آن طور که مدیرعامل ایران خودرو گفت برنامه ریزی صورت گرفته تا ایران خودرویی ها سالانه 20 هزار دستگاه تارا به بازار روسیه صادر کنند. اما این اتفاق تا کنون رقم نخورده و شاهد هستیم که مدیران ایران خودرو نتوانستند برنامه ریزی صورت گرفته را نهایی کنند.

آبی های جاده مخصوص 1402 در مجموع حدود 50 هزار دستگاه انواع تارا را در خطوط تولید خود نهایی کردند. بنابراین اگر ایران خودرو قصد داشته باشد با توجه به تیراژ تارا در سال گذشته سالانه 20 هزار دستگاه از این محصول جدید خود را روانه بازار روسیه کند حول و حوش 40 درصد را تارای تولیدی را باید روانه بازار خودروی روسیه کنند. این اتفاق می تواند برای بازار تارا در داخل چالش هایی به همراه داشته باشد. به نظر می رسد هدف گذاری صورت گرفته با توجه به چالش های تولید تا حدی بلند پروازانه باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید