نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۷ فروردین

هشدار صادر شد/ اطلاعیه سازمان بازرسی درباره قیمت‌ها

کدخبر: ۶۴۰۳۶۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
هشدار صادر شد/ اطلاعیه سازمان بازرسی درباره قیمت‌ها

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 فروردین 1354؛ ساخت تلویزیون رنگی در ایران شروع می‌شود

ساخت تلویزیون رنگی در سال‌جاری در ایران آغاز می‌شود و احتمالا دو مدل تلویزیون رنگی ایرانی به بازار عرضه خواهد شد.

مقامات وزارت صنایع و معادن، سازمان تلویزیون ملی ایران و مدیران واحدهای مهم تولید تلویزیون سیاه و سفید داخلی از مدتی قبل گفت‌و‌گوهایی را برای اتخاذ تصمیم لازم جهت تولید تلویزیون رنگی در داخل کشور آغاز کرده‌اند.

در این گفت‌و‌گوها ابتدا این پیشنهاد مطرح شده بود که کلیه کارخانه‌های عمده تولیدکننده تلویزیون با مشارکت یکدیگر اقدام به تاسیس یک واحد تولید تلویزیون رنگی و یک نوع تلویزیون بسازند.

این پیشنهاد پس از مدتی بررسی و بحث مورد موافقت قرار نگرفت و کمیسیون به این نتیجه رسید که به جای یک نوع تلویزیون رنگی، تولید دو نوع تلویزیون رنگی در ایران صحیح‌تر خواهد بود.

به احتمال قوی یک تلویزیون رنگی ساخت ایران در حدود پنج تا 6 هزار تومان قیمت خواهد داشت.

کنفرانس تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت پاریس شکست خورد

مقامات رسمی در پاریس اعلام کردند که مذاکرات برای تدارک کنفرانس جهانی انرژی با شکست روبه‌رو شده است.

محمد یگانه، رئیس بانک مرکزی و رئیس هیات نمایندگی ایران در کنفرانس فوق اعلام کرد اولین مرحله مذاکرات نمایندگان کشورهای عمده تولیدکننده نفت و کشورهای مصرف‌کننده نفت بدون آنکه در مورد دستور مذاکرات کنفرانس جهانی انرژی توافقی حاصل شود پایان یافته است. نظر دولت ایران این است که ما نمی توانیم در کنفرانس اصلی – هیچ نوع مذاکرات ثمر – بخشی انجام دهیم مگر آنکه دستور مذاکرات شامل مساله حمایت از قیمت نفت از طریق ارتباط دادن آن با نوعی معیار عینی و ازجمله ارتباط قیمت نفت با قیمت کالاهای وارداتی کشورهای صادرکننده نفت باشد و بحث درباره این مساله نیز باید از اولویت لاز برخوردار باشد.

یگانه اضافه کرد: وقتی کشورهای صادرکننده نفت حاضر می شوند پیرامون تمام جنبه‌های انرژی کشورهای مصرف‌کننده بحث کنند، این منطقی نیست که کنفرانس به اجتماعی تبدیل شود که کشورهای صادرکننده نفت مجبور باشند فقط درباره مسائل موردعلاقه کشورهای صنعتی بحث کنند.

27 فروردین 1364:ایران 8 هزار راس گاو از آلمان غربی و دانمارک می‌خرد

سازمان دامپروری کشور از ابتدای سال 64 تاکنون هزار راس گاو اصلی وارد و در سطح کشور توزیع کرده است.

روابط عمومی وزارت کشاورزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: براساس سیاست وزارت کشاورزی در جهت فعال کردن و بهره‌برداری از واحدهای گاوداری خالی و نیمه‌پر که دارای پروانه گاو اصیل و شرایط دریافت وام می‌باشند، سازمان دامپروری کشور اقدام به واردات گاو اصیل نموده است که در سال گذشته چند پارتی وارد و توزیع گردید و در سال 64 نیز هزار راس گاو وارد و پس از طی دوره قرنطینه و انجام عملیات بهداشتی و واکسیناسیون‌های ضروری در 20 واحد گاوداری در استان‌های خوزستان، بوشهر، همدان، باختران، کردستان، لرستان، آذربایجان شرقی و غربی، سمنان و یزد توزیع گردیده و در ادامه نیز در طول سال 64 با توجه به قراردادهای منعقده با کشورهای آلمان غربی و دانمارک حدود 8 هزار راس گاو وارد و بین متقاضیان واجد شرایط توزیع خواهد شد.

27 فروردین 1374؛ اطلاعیه سازمان بازرسی و نظارت در مورد رعایت قیمت‌ها

سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات از کلیه مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، عمده‌فروشان، خرده فروشان و اصناف سراسر کشور خواست تا با ملاحظه نرخ های اعلام‌شده کالاهای مشمول از طریق رسانه‌های جمعی نسبت به اجرای آنها اقدام کنند.

در اطلاعیه این سازمان آمده است: عرضه کالاها به بهای بیش از نرخ‌های تعیین‌شده گرانفروشی تلقی شده و نگهداری کالا به‌صورت عمده و خودداری از عرضه آن به قصد گرانفروشی یا ضرر زدن به اقتصاد جامعه احتکار محسوب می‌شود.

عدم درج قیمت کالاها و نصب نکردن برچسب یا تابلوی نرخ تخلف بوده و مخفی نمودن کالاها و خودداری از عرضه آن به قصد گرانفروشی یا تبعیض در فروش تخلف می‌باشد.

عدم صدور فاکتور فروش یا صدور فاکتور به‌صورت علی‌الحساب و خلاف واقع تخلف محسوب و فروش اجباری کالاها به همراه کالای دیگر نیز تخلف می‌باشد.

گفتنی است، مجازات هر یک از تخلفات فوق و موارد دیگر، مشروحا در قانون تعزیرات حکومتی مشخص شده است.

27 فروردین 1384؛ فازهای 4 و 5 پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری کشورمان برای گشایش فازهای 4 و 5 پارس جنوبی وارد عسلویه شد.

رئیس‌جمهوری پس از ورود به عسلویه در محل برگزاری مراسم‌ حاضر شد و فازهای 4 و 5 پارس جنوبی را افتتاح کرد.

زنگنه افزود: این طرح ظرفیت تولید یک میلیون تن اتان در سال را دارد که بهترین خوراک برای تولید اتیلن و پلی‌اتیلن خواهد بود و یک واحد عظیم پتروشیمی که بزرگ‌ترین واحد تولید اتیلن دنیاست می‌سازیم که این واحد یک میلیون تن در سال تولید گاز مایع دارد.

زنگنه با اشاره به اینکه 45 درصد از این طرح با استفاده از توان داخلی به اجرا درآمده است، ‌گفت: با اتکا به این دو فاز و واحدهای بعدی ما یک خط انتقال اتیلن به غرب کشور برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی گچساران، دهدشت، اندیمشک، لرستان، کرمانشاه، همدان، سنندج و مهاباد در دست اجرا داریم.

وزیر نفت اظهار کرد: فازهای 4 و 5 جزو معدود پروژه‌های کشور است که سریع‌تر از زمان مقرر (کمتر از 36 ماه) به بهره‌برداری رسید و در این ارتباط پیمانکار هم پاداش خواهد گرفت.

ایران دارنده بالاترین رشد اقتصادی خاورمیانه

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی سال 2005 میلادی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران امسال با سه پله صعود بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در خاورمیانه به میزان 6 درصد کسب خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نفت بیشترین کمک را به رشد اقتصادی ایران کرده است، اعلام کرد: در حالی که سال گذشته کشورهای قطر، کویت و اردن به ترتیب با برآورد نرخ رشد اقتصادی 9.9 درصد، 7.2 درصد و 6.7 درصد در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته و ایران با برآورد نرخ رشد 6.6 درصد در رتبه چهارم قرار داشت. امسال یعنی سال 2005 میلادی ایران با نرخ رشد اقتصادی 6 درصدی در جایگاه اول خاورمیانه قرار گرفته و کشورهای بحرین، قطر و اردن به ترتیب با کسب نرخ رشدهای 5.3 درصد، 5.1 درصد و 5 درصد در رده‌های دوم تا چهارم قرار خواهند گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید