وضعیت اتحاد واشنگتن و توکیو به روایت بایدن

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه به وقت محلی از «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن به عنوان «شریک جهانی» خود در کاخ سفید استقبال کرد.

خبر مرتبط
گسترش همکاری‌های توکیو و واشنگتن برای مقابله با پکن

یک دیپلمات آمریکایی گفت: : واشنگتن و توکیو احتمالا توافق خواهند کرد در قبال چین، همکاری‌های دفاعی خود گسترش دهند.

دو کشور به دنبال نشان دادن یک همکاری قوی و رو به رشد متمرکز بر همکاری دفاعی مشترک برای بازدارندگی چین هستند.

این استقبال با یک مراسم رسمی ورود به چمن جنوبی کاخ سفید آغاز شد و پس از آن یک جلسه پشت درهای بسته، یک کنفرانس خبری مشترک برنامه ریزی شده در باغ رز کاخ سفید، یک شام دولتی و اجرای موسیقی همراه شد.

بایدن در حالی که گفتگوهای دو رهبر در دفتر وی آغاز شد، گفت: «من تاکید می کنم که اتحاد ما هرگز در کل تاریخ دو کشور قوی تر از سطح کنونی آن نبوده است.»

ژاپن به عنوان مهم‌ترین متحد آسیایی آمریکا و بزرگترین منبع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آن توصیف می‌شود، انتظار می‌رود پس از چندین تغییر در قانون امنیتی آن در دهه گذشته، نقشی بزرگ تر و متفاوت تر ایفا کند.

بایدن از مخالفت سریع "شجاعانه" رهبر ژاپن با حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و بهبود روابط با کره جنوبی تمجید کرد. او اشاره کرد که او و کیشیدا سه‌شنبه شب در چمن‌ کاخ سفید قدم زدند و به تماشای سه درخت گیلاس ژاپنی رفتند.

بایدن گفت: «همکاری ما واقعاً یک مشارکت جهانی است. به همین دلیل، آقای نخست وزیر کیشیدا، از شما تشکر می کنم. اکنون دو کشور ما در حال ایجاد همکاری دفاعی قوی‌تر و یک منطقه هند و اقیانوسیه قوی‌تر از همیشه هستند.»

کیشیدا که پس از بایدن صحبت کرد، گفت درختان گیلاس که در نزدیکی کاخ سفید قرار دارند "نماد دوستی ژاپن و آمریکا" هستند.

او گفت: «ژاپن به عنوان یک شریک جهانی،به دوستان آمریکایی‌مان خواهد پیوست و با هم در مقابله با چالش‌های منطقه هند و اقیانوسیه و جهان پیشتاز خواهیم بود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.