گسترش همکاری‌های توکیو و واشنگتن برای مقابله با پکن

مقامات دولتی ژاپن و آمریکا درحاشیه دیدار «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، اظهار داشتند: انتظار می‌رود توکیو و واشنگتن برای مقابله با نفوذ نظامی چین در منطقه «هند-آرام» بر گسترش همکاری‌های‌ دفاعی توافق کنند. همچنین برای تقویت زنجیره تامین نیمه‌هادی‌ها و سایر محصولات حیاتی برای مقابله با نفوذ اقتصادی پکن دست به دست هم دهند.

خبر مرتبط
پیام چین به آمریکا:امیدواریم بتوانیم شریک باشیم، نه دشمن

سفر جنت یلن، دومین سفر او به چین در یک سال گذشته، در زمانی انجام می‌شود که واشنگتن و پکن بر سر موضوعات مختلفی مانند دسترسی به فناوری‌های پیشرفته، آینده تایوان یا اپلیکیشن «تیک‌تاک» با هم اختلاف دارند.

کیودو نیوز به نقل از مقامات ژاپنی نوشت: کیشیدا مطمئنا با بایدن بر اهمیت ائتلاف دوجانبه تاکید و تلاش می کند برای مقابله با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی جهانی، بین ژاپن و آمریکا مشارکت جهانی ایجاد کند.

این مقامات همچنین افزودند: انتظار می رود کیشیدا و بایدن بر گسترش همکاری‌های نظامی ۲ کشور برای مقابله تهدیدهای چین و کره‌شمالی توافق کنند.

خبر مرتبط
تلاش آمریکا برای متقاعد کردن چین برای مهار ظرفیت مازاد تولید

وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد در سفر به چین با مقامات این کشور درباره کاهش خطرات رقابتی میان شرکت های دو کشور گفتگو کرده است.

توکیو قرار است که تا پایان مارس سال آینده یک ستاد مشترک فرماندهی نیروهای زمینی، دریایی و هوایی تشکیل داده و واشنگتن هم در همین راستا، اقداماتی را برای تقویت عملکرد ستاد فرماندهی خود در این کشور ترتیب دهد.

کیودو نیوز همچنین تصریح کرد: سران ۲ کشور متعهد خواهند شد که قوانینی را برای شرکت‌های خصوصی ژاپنی تصویب کنند تا این شرکت ها بتوانند روی ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا تعمیرات گسترده انجام دهند؛ موضوعی که این ناوها را قادر می‌سازد تا برای مدت طولانی‌تری بدون بازگشت به خانه برای تعمیر و نگهداری فعالیت کنند.

این رسانه ژاپنی احتمال داد که کیشیدا و بایدن در ارتباط با اهداف مشترک در مورد «برنامه ناسا برای توسعه و اکتشاف در ماه» (آرتمیس)، برای ارسال دست‌کم ۲ فضانورد ژاپنی به ماه توافق کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.