پاشینیان فاش کرد: تلاش نیروهایی برای گسترش درگیری ارمنستان و آذربایجان

در مه ۲۰۲۱ ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به نقض مرزهای تحدید شده و تیراندازی متهم کردند. بعدا، دو طرف به آتش‌بسی با میانجی‌گری مسکو دست یافتند اما تبادلات آتش بین دو کشور هنوز در جریان است.

خبر مرتبط
پاشینیان: تنها یک دولت در ارمنستان وجود دارد

نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد این کشور به اصطلاح «دولت در تبعید قره‌باغ» را به رسمیت نمی‌شناسد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در جریان یک جلسه پارلمانی گفت: نیروهایی وجود داشتند که خواستار آغاز اقدامات نظامی بودند تا به این ترتیب، سازمان پیمان امنیت جمعی برای کمک به ما وارد معرکه شوند و دولتی دست‌نشانده در ارمنستان مستقر شود.

وی افزود، ایروان در آن زمان متوجه می‌شد که سازمان پیمان امنیت جمعی قصد داشت نه به‌عنوان یک متحد، بلکه به‌عنوان یک حافظ صلح به ارمنستان بیاید، که این اقدام ارمنستان را از سیستم تضمین امنیت سازمان حذف می‌کرد.

خبر مرتبط
پاشینیان در اولین اجلاس انرژی هسته‌ای شرکت می‌کند

نخست‌وزیر ارمنستان برای شرکت در اولین اجلاس انرژی هسته‌ای که امروز (پنجشنبه) در بروکسل برگزار می‌شود، وارد پایتخت بلژیک شد.

پاشینیان ادامه داد: اگر ارمنستان تسلیم احساسات می‌شد، وضعیت بر اساس این سناریو پیش می‌رفت؛ انتقال عملیات نظامی به عمق خاک ارمنستان، اختلال در انتخابات مجلس ملی، عدم وجود مقامات فعال، استقرار صلحبان‌های سازمان امنیت جمعی به جای متحدان در ارمنستان، تشکیل یک دولت دست‌نشانده و لغو واقعی دولت.

در ۲۳ فوریه، پاشینیان گفته بود که ایروان مشارکت خود در سازمان پیمان امنیت جمعی را متوقف می‌کند، چون ظاهرا پیمان امنیت جمعی در مورد ارمنستان اجرا نشده است. در ماه مارس، پاشینیان گفت اگر این سازمان به سوالات مطرح شده از سوی ایروان در مورد قلمرو مستقل این کشور پاسخ ندهد، ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج می‌شود.

اواخر ماه مارس ۲۰۲۴، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود سازمان پیمان امنیت جمعی در چندین نوبت از منافع ارمنستان در شرایط دشوار دفاع کرده است. این سازمان برای کاهش تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان آماده اعزام یک ماموریت حافظ صلح به این کشور در سال ۲۰۲۱ بود.

سازمان پیمان امنیت جمعی یک ائتلاف امنیتی منطقه‌ای متشکل از ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.