پیش‌بینی منابع مصری از  برقراری آتش‌بس موقت در غزه

 منابع مذکور اعلام کردند: با حضور هیأتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، دستیابی به توافق بسیار در دسترس تر به نظر می رسد و احتمال دارد این موضوع از سوی قاهره اعلام شود.

منابع مصری همچنین تصریح کردند که مصر، اطلاعات قطعی مبنی بر حضور «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در قاهره برای پیوستن به نشست هایی که در ساعات آتی برگزار خواهد شد، دریافت کرده است.

خبر مرتبط
یمن زمان توقف حمله به کشتی های اسرائیل را اعلام کرد

سخنگوی دولت نجات ملی یمن اعلام کرد ارتش یمن به هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط به اسرائیل تا زمان توقف حملات علیه غزه ادامه می‌دهد.

در همین راستا، «باسم نعیم» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت: احتمالات برای همه گزینه ها، وجود دارد و امیدواریم ناکامی بنیامین نتانیاهو و کابینه اش در مدت ۶ ماه گذشته و همچنین فشارهای داخلی و خارجی، باعث دستیابی به توافق آتش بس فراگیر و خروج کلیه نیروهای اشغالگر از نوار غزه شود.

یک منبع معتبر مصری نیز در این باره گفت که مقامات این کشور، پیامی را مبنی بر بهره برداری از فرصت تغییر در موضع آمریکا و فشارهای جو بایدن رئیس جمهور این کشور [به رژیم صهیونیستی] برای دستیابی به توافق سریع به رهبران حماس منتقل کرده اند.

این منبع همچنین تأکید کرد: موضع آمریکا پس از حمله به تیم امدادرسانی «آشپزخانه مرکزی جهانی» دچار تغییر شده است.

به گفته این منبع، در نتیجه فشارهای اعمالی آمریکا، همه طرف ها درباره دستیابی به توافق کلی مبنی بر آتش بس بشردوستانه موقت چند روزه در ایام عید فطر و خارج از چارچوب مذاکرات برای حصول توافق اصلی از خودشان نرمش نشان داده اند.

نعیم با تاکید بر تغییر واقعی در مواضع بین المللی و منطقه ای درباره جنگ در غزه پس از گذشت شش ماه از آغاز آن، گفت: به وجود آمدن تغییر مذکور، صحت دارد اما همچنان در سطحی کمتر از آن چیزی است که باعث ایجاد تغییرات مطلوب شود.

عضو ارشد جنبش حماس خاطرنشان کرد: تغییر مواضع دولت ها درباره رژیم صهیونیستی و قضیه فلسطین، همچنان تاکتیکی است و به سطح تغییر استراتژیک نرسیده است.

امروز روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» نیز نوشت که هیات مذاکره‌کننده اسرائیل به ریاست روسای موساد و شاباک فردا دوشنبه به قاهره می‌رود.

همچنین برخی دیگر از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که کابینه این رژیم تصمیم گرفته اختیارات هیأت مذاکرات این رژیم را در قاهره با هدف دستیابی به توافقی جهت تبادل اسرا، افزایش دهد.

این در حالی است که روز شنبه (دیروز) رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که هیأتی از جنبش حماس به ریاست «خلیل الحیه» روز یکشنبه بنابه دعوت مسوولان مصر به قاهره سفر می‌کند.

حماس در این خصوص تأکید کرد که خواسته‌های ملت فلسطین مبنی بر برقراری آتش‌بس دائمی، عقب‌نشینی رژیم اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان، آزادی تردد فلسطینیان و انجام تبادل اسرا، جدی است.

بنابر گزارش رسانه‌های فلسطین، «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در تماس با میانجی‌گران تاکید کرده است که دور جدید مذاکرات بایستی بر اساس اصل برقراری آتش‌بس دایمی باشد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی»، جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران وحشیانه این منطقه است. این جنایات موجب شد تا مقامات تل آویو به اتهام «نسل‌کشی» به دیوان بین‌المللی دادگستری معرفی شوند.

 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.