دور دنیا

بازی کانال‌ها در بازار ارز/ لیر ترکیه، دینار عراق و لاری گرجستان در ایستگاه جدید

کدخبر: ۶۳۸۳۵۹
اقتصادنیوز: بازار ارز تهران امروز را در حالی به پایان رسانده که ارزها به مانند روز گذشته افزایش قیمت را تجربه کردند و ریال عمان با رشد 1920 تومانی، 167,460 تومان ارزش گذاری و معامله شد.
بازی کانال‌ها در بازار ارز/ لیر ترکیه، دینار عراق و لاری گرجستان در ایستگاه جدید

به گزارش اقتصادنیوز، تفلیس، باتومی، مستختا و... شهرهایی هستند که دل بسیاری از مردم جهان را برده‌اند و همواره لذت گردش و بازدید از آن‌ها، افراد بسیاری را در مقاطع مختلف سال از نقاط محتلف دنیا راهی گرجستان کرده و می‌کند؛ کشوری که همواره به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار در جهان حرفی برای گفتن دارد. البته این موضوع تنها مختص مردم جهان نیست و بخش قابل توجهی از مسافران خارجی گرجستان را در طول سال مردم ایران تشکیل می‌دهند.

طبق آمار اداره ملی آمار گرجستان، بیشترین بازدیدکنندگان گرجستان در سال 2023 از کشور روسیه بوده اند که 23.2 درصد از کل بازدیدکنندگان را تشکیل دادند. ترکیه با 21.4 درصد در رتبه دوم و ارمنستان با 13.5 درصد در رتبه سوم این فهرست قرار گرفتند.

جایگاه مطلوب گرجستان در حوزه گردشگری، فارغ از جاذبه‌های تاریخی و توریستی، نشات گرفته از برنامه‌های اساسی و مهمی است که این کشور در راستای توسعه صنعت گردشگری دنبال کرده؛ امر مهمی که به تازگی وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان هم از جزئیات آن پرده برداشته است.

سنگ تمام تفلیس برای برگ برنده گرجستان

بنا به گفته مریم کوریویشویلی، معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، این کشور سال 2023 را در حالی به پایان رسانده است که در دو حوزه گردشگری و تردد هوایی توانسته به نقطه دست نیافتنی نسبت به گذشته دست پیدا کرده و درآمد 4.1 میلیارد دلاری را کسب کند.

همچنین طبق اعلام کوریویشویلی، «آمار ورود مسافران بین‌المللی گرجستان در سال 2023 از هفت میلیون نفر فراتر رفته است و این کشور توانسته از محل گردشگری به تنهایی 608 میلیون دلار درآمد کسب کند که در مقایسه با سال 2022، 17.3 درصد افزایش داشته است.»

Capture

اما این همه فعالیت گرجستان در راستای ارتقای سطح گردشگری نیست و پروژه‌های زیرساختی بزرگی توسط دولت این کشور در حال اجراست که از آن جمله می‌توان به سرمایه گذاری 300 میلیون لاری در باکوریانی و 70 میلیون لاری در گودائوری برای ایجاد محیط‌های توریستی اشاره کرد.

میزبانی از مسابقات قهرمانی جهان در رشته‌های ورزشی مختلف از جمله اسنوبرد و اسکی آزاد در بالاترین سطح از دیگر اقداماتی است که تفلیس در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری خود انجام داده است.

سال گذشته همچنین 9 خط هوایی جدید توسط گرجستان راه‌اندازی شد و 21 شرکت از جمله شش مقصد جدید اروپایی به مسیرهای پروازی این کشور افزوده شد که از آن جمله می‌توان به هامبورگ، کپنهاگ، مادرید، فرانکفورت، بروکسل، پوزنان، کلن و دهلی اشاره کرد. امروزه خطوط هوایی پیشرو و معتبری چون ویز ایر مجارستان، ترکیش ایرلاینز، پگاسوس، گرجستان ایرویز، آذربایجان ایرلین، فلای دبی، ایر عربیا و... در بازار هوایی گرجستان فعالیت می‌کنند.

خبر مرتبط
قیمت یورو، دلار و درهم امروز پنجشنبه 16 فروردین 1403 +جدول

اقتصادنیوز: یورو در صرافی ملی، امروز به ۴۷,۰۵۴ (چهل و هفت هزار و پنجاه و چهار ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۵۳ درصدی داشته است.

توسعه دو بخش اقتصاد گردشگری و هوانوردی از جهات مختلف برای گرجستان حائز اهمیت است و زمینه‌ساز ایجاد مشاغل جدید و رونق بیشتر اقتصاد این کشور می‌شود. طبق پیش بینی وزارت اقتصاد و توسعه پایدار این کشور، روند پیشرفت این دو حوزه در سال 2024 سرعت بیشتری خواهد گرفت و به گردش 6.8 میلیون مسافر در بخش هوایی و کسب درآمد 4.5 میلیارد دلاری حاصل از گردشگری منجر می‌شود. صحبت از وضعیت صنعت گردشگری در گرجستان بهانه ای شد تا بر آخرین نرخ لاری؛ واحد پول رسمی این کشور و سایر ارزهای بازار تهران مروری داشته باشیم.

قیمت لاری گرجستان امروز 16 فروردین 1403

آخرین روز کاری هفته در حالی سپری شده است که قیمت لاری گرجستان در جریان معاملات بازار ارز تهران رشد 260 تومانی را تجربه کرد و به 24200 تومان رسید. نرخی که از ورود لاری گرجستان به کانال افزایشی 24 هزار تومان پس از چند ماه حکایت دارد.

امروز همچنین نرخ برابری لاری گرجستان با دلار آمریکا در بازار به 0.37 رسیده است.

لاری گرجستان

آخرین نرخ درام ارمنستان امروز

معاملات بازار ارز تهران در حالی عصر امروز به پایان رسید که ارزش درام ارمنستان به مانند روز گذشته دو تومان بالا رفت و به 166 تومان رسید.

قیمت لیر ترکیه امروز

امروز همچنین قیمت لیر ترکیه در بازار ارز تهران نقطه اوج جدیدی را فتح کرد و با ورود به کانال دو هزار تومان، 2035 تومان نرخ گذاری و معامله شد. نرخی که نشانگر افزایش 30 تومانی برای هر لیر در جریان معاملات امروز است.

لیر ترکیه

نرخ امروز دینار عراق

قیمت دینار عراق در ساعات پایانی روز 16 فروردین، با پافشاری بر روند صعودی، به کانال جدیدی ورود کرد. قیمت دینار امروز به 50 تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته شش تومان رشد داشته است.

ورود دینار عراق به کانال 50 تومان اتفاقی نادر و بی سابقه در یک سال اخیر است و باید منتظر ماند و دید که این روند تا چه زمانی تدوام خواهد داشت.

نرخ برابری دینار عراق و دلار آمریکا هم امروز به 1310 رسیده است.

قیمت درهم امارات امروز

امروز قیمت درهم امارات هم در بازار تهران به مانند سایر ارزها سیر افزایشی روز گذشته را تداوم بخشید و با تجربه صعود 192 تومانی، 17575 تومان خرید و فروش شد.

درهم

آخرین نرخ ریال عمان امروز

معاملات در حالی امروز بر ریال عمان گذشت که واحد پول رسمی کشور سلطان نشین حاشیه دریای عمان رشد 1920 تومانی را تجربه کرد و 167,460 تومان ارزش گذاری و معامله شد.

ریال عمان با تجربه نوسان امروز بار دیگر به روند چند هفته گذشته خود که رکورددار بیشترین میزان افزایش در میان ارزها بود، بازگشت.

قیمت امروز منات آذربایجان

سرنوشت منات آذربایجان هم در راستای روند حاکم بر بازار ارز تهران به صعود ختم شد و واحد پول رسمی جمهوری آذربایجان در حالی امروز 37790 تومان قیمت خورد که نسبت به روز پیش 410 تومان گران شده است.

نرخ امروز رینگیت مالزی

امروز رینگیت مالزی هم شیب صعودی قیمت را طی کرد و 13560 تومان قیمت گذاری و معامله شد تا نسبت به روز گذشته افزایش 192 تومانی را تجربه کند.

رینگیت مالزی

قیمت بات تایلند امروز

در نهایت هر بات هم امروز را در حالی به پایان رساند که در مقایسه با روز پیش، 12 تومان گران شد و 1747 تومان ارزش گذاری و خرید و فروش شد.

پایان چهاردهمین روز از فروردین 1403 برای بازار ارز تهران به مانند دو روز گذشته پیام آور صعود بود؛ امروز برای سومین روز پیاپی همه ارزهای موجود در بازار پاسخ مثبت به صعود دادند. بیشترین میزان افزایش هم پس از مدت ها به نام ریال عمان زده شد و کمترین میزان رشد را هم درام ارمنستان تجربه کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید