محور اصلی دیدار سفیر ایران با معاونان وزارت خارجه روسیه

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در ملاقات‌های جداگانه با سرگئی ریابکوف و میخائیل گالوزین معاونان وزارت امور خارجه روسیه درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه از جمله در چارچوب گروه بریکس و همچنین تقویت ثبات منطقه گفت و گو کرد.

به گزارش سفارت ایران در مسکو،‌ معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور روابط با کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی،‌ بریکس و امنیت بین‌الملل روز چهارشنبه ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ حمله رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق را به شدت محکوم کرد و مراتب تسلیت دولت و ملت روسیه را به مناسبت شهادت تعدادی از فرماندهان نظامی کشورمان در این حمله را ابلاغ کرد
.سفیر کشورمان در این دیدار بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت و حضور فعال در ساختارهای رو به توسعه بریکس تاکید کرد.

خبر مرتبط
واکنش هنیه به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی یه کنسولگری ایران در دمشق گفت: تجاوز و جنایت‌های رژیم صهیونیستی بدون پشتیبانی و مشارکت مستقیم آمریکا به این درجه از وحشی‌گری نمی‌رسید.


در این دیدار با توجه به ریاست دوره ای فدراسیون روسیه بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴، درباره بهره‌گیری مسکو و تهران از ظرفیت‌های موجود در جهت پیشبرد همکاری های مشترک چند جانبه مذاکره شد.
همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مجامع بین المللی برای مقابله با روندهای یکجانبه گرا با هدف تقویت روندهای چند جانبه گرا و پایبندی به اصول مندرج در منشور ملل متحد و قوانین مورد وفاق بین المللی، مقابله با تروریسم و افراط گرایی و همچنین حمایت از ابتکارهای مشترک در زمینه حفظ صلح و امنیت بین المللی، از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

خبرگزاری روسی تاس نیز در این باره نوشت: معاون وزیر امور خارجه روسیه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در این دیدار بر ادامه همکاری دو کشور در همه زمینه‌های کلیدی تاکید کردند.
بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، طرفین در این ملاقات بر حرکت مسکو و تهران در مسیر عمق بخشیدن به هماهنگی‌ها در همه زمینه‌های کلیدی تأکید کردند.
بر این اساس، در این ملاقات، تعدادی از موضوعات مهم تعامل مسکو - تهران و موضوعات بین المللی مورد علاقه دوجانبه به طور اساسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد، با این حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.
روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد و بیش از ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب میزبانی می‌کند.

بریکس و ثبات منطقه، محور دیدار سفیر ایران با معاونان وزارت خارجه روسیه

دیدار سفیر ایران با معاون وزارت امور خارجه روسیه در حوزه مشترک المنافع
بنا بر گزارش دیگری از سفارت ایران در مسکو، جلالی همچنین به صورت جداگانه با «میخائیل گالوزین» معاون وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در امور کشورهای مشترک المنافع دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با همکاری‌های ایران و روسیه در بخش های دو جانبه و مسائل حوزه پیرامونی مطرح شد.
دو طرف ضمن تبادل نظر درباره آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی، ادامه تلاش‌های جمعی در مسیر تقویت ثبات منطقه ای را سودمند ارزیابی و تاکید کردندکه مسائل موجود باید با مشارکت و همکاری کشورهای منطقه حل و فصل شده و حضور بازیگران فرامنطقه ای نمی تواند به تامین صلح و امنیت پایدار کمک کند.
در این دیدار سفیر ایران در مسکو آخرین وضعیت مرتبط با حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را تشریح و از اقدام سریع وزارت خارجه روسیه در محکومیت این جنایت تقدیر کرد.

.به گزارش ایرنا، منابع خبری عصر دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان نزدیک سفارت ایران در دمشق خبر دادند که بر اساس آن، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به طور کامل تخریب شد و خودروهای مقابل آن نیز خسارت دیدند؛ جنایتی که تهران اعلام کرد بدون پاسخ نخواهد ماند و رژیم صهیونیستی از ارتکاب آن پشیمان خواهد شد.
در همین رابطه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد.
نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه عصر سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ به وقت محلی نیویورک برابر با دوم آوریل ۲۰۲۴ با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
پیش تر، نمایندگی ایران در سازمان ملل برای محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل نامه ای ارسال کرده و از این شورا خواسته بود که این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشستی فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل برگزار کند.
به دنبال آن، روسیه برگزاری جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل را از کشور مالت که ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی (آوریل) برعهده دارد، درخواست کرد.
معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد: مسکو پیش‌نویس بیانیه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد که در آن حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق محکوم شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.