تجهیز  ۴۰ درصد از مناطق چهارگانه به دوربین/ افزایش دستگیری شکارچیان غیرمجاز

سرهنگ جمشید محبت‌خانی با اشاره به آمار کشفیات صید و شکار مجاز از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه اظهارکرد: صید غیرمجاز آبزیان هشت درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از  ۵۱ هزار و۷۹۲ قطعه به ۵۵ هزار و ۹۷۲ قطعه رسیده است. ۶۱۳۳ مورد شکار غیرمجاز پرندگان در سال جاری کشف شده که با سال گذشته مساوی بوده است.

وی اضافه کرد: دستگیری شکارچیان غیرمجاز پستانداران امسال ۱۷۴۰ مورد و سال گذشته ۱۶۶۷ مورد بود که این آمار نشاندهنده افزایش چهار درصدی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه بیشترین تاکید ما در سال‌های اخیر به محیط بانان، دستگیری افراد هنگام شروع شکار است، گفت: هنگام شروع شکار یعنی زمانی که هنوز شکار صورت نگرفته  و شکارچی در مرحله هدفگیری و قبل از شروع تیراندازی است. امسال ۲۹۸۵ نفر را در مرحله شروع به شکار دستگیر کردیم. این آمار نسبت به سال گذشته که ۲۹۶۷ مورد بود، یک درصد افزایش یافته است و با هماهنگی صورت گرفته با دستگاه قضایی این افراد مجرم شناخته شده‌اند و پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: ورود افراد بدون پروانه شکار با اسلحه به مناطق چهارگانه، از نظر ما شروع به شکار محسوب می‌شود.

محبت‌خانی با بیان اینکه یک درصد افزایش کشفیات سلاح شکاری و چهار درصد کشفیات سلاح جنگی نسبت به سال گذشته ثبت شده است، گفت: امسال ۴۷ هزار و۵۴ مورد ادوات و وسایل شکار مانند دوربین کشف کرده‌ایم و نسبت به آمار سال گذشته که ۴۵ هزار و۹۰۰ مورد بود، ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه اظهارکرد: سال گذشته  ۱۲هزار و ۱۶۲ متخلف را دستگیر کردیم. این آمار در سال جاری تا پایان بهمن‌ماه ۱۴ هزار و۶۳۱ نفر بوده که نشاندهنده افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست درباره علت افزایش آمار دستگیری و کشفیات در سال جاری گفت: این موضوع چند علت دارد؛ اول اینکه حدود ۴۰ درصد از مناطق چهارگانه به دوربین مجهز شده‌اند. این امر باعث افزایش رصد، پایش و کشفیات شده است. از دیگر علل افزایش دستگیری و کشفیات می‌توان به حضور بیشتر محیط بانان با امکانات بیشتر و انگیزه‌های بالاتر و همکاری بیشتر مردم  اشاره کرد. با توجه به اقدامات فرهنگی رسانه‌ها، همه مردم محیط بان شده‌اند و شکار غیرمجاز را گزارش می‌دهند.  در واقع علت اصلی افزایش دستگیری و کشفیات، همکاری بیشتر مردم است.

وی تغییر ساعت کاری و افزایش حقوق محیط بانان را از علل افزایش انگیزه‌های آنان برشمرد و اظهارکرد: دریافتی محیط بانان نسبت به کارکنان دیگر از وضعیت خوبی برخوردار است. قبلا محیط بان از کارشناسان کمتر می‌گرفتند ولی در حال حاضر این گونه نیست علاوه بر آن امسال جیره غذایی به‌طور کامل تخصیص یافته و اضافه کاری و رفاهی پرداخت شده است . برگزاری دوره‌های آموزشی در مرکز تربیت محیط بان برای۱۸۰۰ محیط بان نیز در افزایش انگیزه محیط بانان موثر بوده است. 

محبت‌خانی در پایان از محیط بانان و خانواده آنان بابت اقداماتشان در جهت حفاظت از محیط زیست طی سال جاری تشکر ویژه کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.