رئیس جمهور جدید مجارستان انتخاب شد

با توجه به رای پارلمان مجارستان ، رئیس جمهور جدید این کشور تاماس سولیوک، رئیس فعلی دادگاه قانون اساسی، خواهد بود. همانطور که انتظار می رفت، پارلمان مجارستان امروز دوشنبه با ۱۳۴ رای، یعنی دو سوم اکثریت لازم، این مرد ۶۷ ساله را به این سمت انتخاب کرد. پنج نماینده به آن رای منفی دادند. چندین جناح مخالف از این رای گیری دور ماندند.

سولیوک تنها نامزد این سمت بود. این پیشنهاد توسط حزب فیدز ویکتور اوربان ، نخست وزیر پوپولیست راستگرای این کشور ارائه شد.

خبر مرتبط
مجارستان بیانیه مشترک اتحادیه اروپا را وتو کرد

طبق گفته منابعی ناشناس بیانیه مشترک اتحادیه اروپا در محکومیت روسیه با مخالفت مجارستان مواجه شده است.

سلف او، کاتالین نواک، دو هفته پیش استعفای خود را به دلیل دست داشتن در یک رسوایی موسوم به پدوفیلیا اعلام کرد. دوره ریاست جمهوری مجارستان پنج سال است. نقش رئیس جمهور در مجارستان بیشتر نماینده است. سولیوک در 5 مارس کار خود را آغاز خواهد کرد. تا آن زمان، لازلو کوور، رئیس پارلمان، به عنوان سرپرست دولت عمل خواهد کرد. سولیوک به عنوان حامی سیاست های اوربان شناخته می شود.

نواک پس از اینکه فاش شد مردی را که به اتهام کمک و حمایت از کودک آزاری جنسی محکوم شده بود، عفو کرده است، استعفا داد. این رسوایی خشم گسترده ای را در مجارستان برانگیخت و دولت را مجبور کرد از حمایت خود از نواک دست بکشد.

این رسوایی خشم عمومی و اعتراضات گسترده ای را علیه دولت به راه انداخت.

تظاهرات کنندگان دولت نخست وزیر پوپولیست راستگرای ویکتور اوربان را به دلیل شرایط خانه های کودکان و نحوه رفتار و برخورد با جنایات خشونت آمیز علیه کودکان مقصر می دانند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر محافظه کار مجارستان که از سال 2020 در قدرت بوده است، کوشیده بود این رسوایی را که دو تن از متحدان سیاسی اش یعنی رئیس جمهور و وزیر دادگستری سابق را از قدرت خلع کرده است، نادیده بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.