کرملین: ترکیه به همکاری تجاری با روسیه ادامه می‌دهد

رسانه‌های روسیه گزارش دادند، دمیتری پسکوف روز جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ به خبرنگاران گفت: ترکیه با فشار بی‌سابقه‌ای از سوی غرب در موضوع همکاری با روسیه مواجه است اما استقلال خود را حفظ کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره گمانه‌زنی رسانه‌های ترکیه درباره سفر پوتین به آنکارا در روز ۱۲ فوریه ( ۲۳ بهمن ۱۴۰۲)، از اعلام تاریخ دقیق این سفر خودداری کرد و گفت: تاریخ این بازدید در زمان خود اعلام خواهد شد.
سخنگوی کرملین در عین حال اظهار داشت: در سفر پوتین به آنکارا، همکاری‌های دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و اوکراین در دستور کار مذاکرات وی و اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه خواهد بود.

پیش از این، سخنگوی کرملین ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ گفته بود: کرملین از مشکلات شرکت ها و افراد روسی در بانک های ترکیه آگاه است و برای حل مشکلات با آنکارا در تماس است.
پسکوف علت این مشکلات را روشن خواند و گفت: این فشارها ناشی از فشارهای کاملاً بی‌سابقه، پنهان و تهاجمی است که در درجه اول از سوی ایالات متحده آمریکا بر ترکیه و شرکت‌های ترک از جمله شرکت‌های فعال در عرصه تجارت وارد می‌شود.
وی با بیان اینکه ما در حال گفت‌وگو با ترکیه هستیم گفت: این درک وجود دارد که چنین فشاری نباید مانع توسعه همکاری‌ها و روابط دوجانبه ما شود که منافع مردم دو کشور را تامین می‌کند، ما به دنبال راه‌حل‌های قابل قبول برای هر دو طرف هستیم.

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار داشت: کشورهای خارجی هنوز به پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای تحقیقات بین المللی در مورد حمله نیروهای مسلح اوکراین به هواپیمای ایل-۷۶ که اسیران جنگی اوکراینی را حمل می‌کرد، پاسخ نداده اند.
رئیس‌جمهوری روسیه چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ گفته بو: بررسی‌های کارشناسی حاکی از سرنگونی این هواپیما توسط سامانه آمریکایی پاتریوت است و مسکو اصرار دارد تحقیقات بین المللی در مورد سقوط هواپیمای ایلیوشین ۷۶ انجام شود.
پوتین خطاب به دیگر کشورها و مراجع بین‌المللی گفت: از شما می‌خواهیم کارشناسان بین‌المللی را اعزام و مدارک عینی که نشان می‌دهد هواپیما توسط سامانه آمریکایی سرنگون شده است را ارزیابی کنید.


پسکوف در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار داشت: موضوع امکان انتقال اجساد اسیران جنگی اوکراینی که در حادثه سرنگونی هواپیمایی ایلیوشین جان خود را از دست داده اند، تنها با تحقیقات قابل حل است.
وی تصریح کرد: تحقیقات در حال انجام است و در این مرحله، همه فرایندها توسط مقامات مسئول در بخش تحقیقات تعیین می‌شود.

منابع خبری روس روز چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲ گزارش دادند: اوکراین یک هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین ۷۶ را بر فراز استان بلگورود که حامل ۶۵ اسیر اوکراینی برای تبادل بود، سرنگون کرد. همه اسیران داخل هواپیما و همچنین ۶ خدمه و سه نفر همراه - در مجموع ۷۴ نفر جان خود را از دست دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.