روابط اسرائیل و قطر وارد تنش شد

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی همسو با نخست وزیر این رژیم به قطر حمله کرد و این کشور را به زعم خود «حامی تروریسم» و «تا حد زیادی مسئول» عملیات طوفان الاقصی خواند.

وی همچنین افزود: موضع غرب در قبال قطر منافقانه و مبتنی بر منافع است و غرب باید قطر را برای آزادی "گروگان های اسرائیلی" (اسیران صهیونیست) تحت فشار قرار دهد.

اسموتریچ ادامه داد: یک چیز واضح است و آن اینکه قطر روز پس از جنگ غزه هیچ نقشی نخواهد داشت.

خبر مرتبط
واکنش تند قطر به اظهارات عجیب نتانیاهو

سخنگوی وزارت خارجه قطر چهارشنبه شب اظهارات منتسب به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره نقش دوحه در میانجیگری با حماس را محکوم کرد.

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی این سخنان را در واکنش به اظهارات چهارشنبه شب سخنگوی وزارت امور خارجه قطر بیان کرد.

ماجد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر چهارشنبه شب اظهارات منتسب به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتقاد از نقش دوحه در میانجیگری برای مبادله اسیران با حماس را محکوم کرد.

پیش‌تر رسانه‌ها فایل صوتی از نتانیاهو در دیدار با خانواده‌های اسرای صهیونیست منتشر کردند که او در آن مدعی شده بود که نقش میانجیگری قطر در مبادله اسرا با حماس مشکل‌ساز است. نتانیاهو گفته بود که قطر از سازمان ملل و صلیب سرخ هم مشکل‌سازتر است و فشاری بر حماس برای آزادی اسرا وارد نمی‌کند.

خبر مرتبط
نتانیاهو خشم قطر را برانگیخت

قطری‌ها تاکید کردند که نتانیاهو به جای اولویت دادن به نجات جان اسرای اسرائیلی، برخی مسائل سیاسی کم‌اهمیت را اولویت قرار داده است.

الانصاری در واکنش گفت: اظهارات نتانیاهو درباره میانجیگری قطر اگر صحت داشته باشد، تنها منجر به مانع‌تراشی در مسیر میانجیگری این کشور و تضعیف آن خواهد شد و به نظر می‌رسد او آینده سیاسی خود را نسبت به نجات جان افراد بی‌گناه از جمله اسرای اسرائیلی در اولویت قرار داده است.

جنبش حماس تاکید کرده است که اسیران صهیونیست فقط در صورت توقف نهایی تجاوزگری ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه و در یک قرارداد مبادله شرافتمندانه با اسیران فلسطینی آزاد خواهند شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. در مقابل نیز، رزمندگان مقاومت فلسطین تلفات و خسارت های زیادی به نظامیان صهیونیست در نبرد زمینی وارد کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.