قیمت گذاری محصولات شرکت های خودروساز در دو راهی دستوری و آزادی

تب بازار خودرو آخر دی‌ماه تند می‌شود؟/ خریداران و فروشندگان خودرو نگران شدند!

کدخبر: ۶۲۱۵۶۰
اقتصاد­نیوز: معاون صنایع و حمل و نقل وزیر صمت از بررسی راهکارهای خروج شرکت های خودروساز در هفته آخر دی امسال خبر داد. فروش خودرو در کارخانه با قیمت های حاشیه بازار روی میز است و این احتمال وجود دارد که سیاست گذار از تحمیل قیمت به شرکت های خودروساز دست بر دارد.
تب بازار خودرو آخر دی‌ماه تند می‌شود؟/ خریداران و فروشندگان خودرو نگران شدند!

به گزارش اقتصاد­نیوز، هفته آخر دی 1402 تکلیف فروش خودرو در کارخانه با قیمت های حاشیه بازاری مشخص می شود. این مساله دو طرف عرضه و تقاضا را در بازار خودرو نگران کرده و همین نگرانی در رشد قیمت های بازاری خودرو قابل مشاهده است.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت هفته آینده مسیرهای خروج شرکت های خودروساز ازر زیان دهی مورد بررسی قرار می گیرد. آن طور که منوچهر منطقی گفت آن مسیری که کمترین تاثیر را روی بازار خودرو داشته باشد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر صمت افزایش تولید و فروش محصولات شرکت های خودروساز به عنوان یکی از مسیرهای برای خروج شرکت های خودروساز از زیان دهی اشاره کرد.

منطقی درباره مسیر دیگر گفت در کنار فروش با قیمت های حاشیه بازاری خودرو در کارخانه، کمک گرفتن از شورای رقابت برای خروج خودروسازان از زیان دهی نیز مدنظر قرار دارد.

البته معاون وزیر صمت به طور مشخص اعلام نکرد که شورای رقابت چگونه قرار است به خروج خودروسازان از زیان دهی کمک کند؟ 

ابتدای هفته جاری خبر منتشر شد در ارتباط با جلسه ای که وزارت صمت با دو خودروساز بزرگ کشور و فعالان قطعه ساز برگزار کرده بود.

آن طور که صورت جلسه منتشر شده از این جلسه نشان می دهد فروش بخشی از محصولات شرکت های خودروساز که فاصله قیمت میان کارخانه و بازار آنها زیاد است با فرمول پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار پیشنهاد شده است.

انتشار این خبر بازار خودرو را به آتش کشید و شاهد رشد قیمت بازاری محصولات شرکت های خودروساز بودیم. این افزایش قیمت در شرایطی اتفاق افتاد که نرخ در بازار ارز رشد زیادی به خود ندیده است.

بازار ارز طی چند سال اخیر تبدیل به قطب نمای بازار خودرو شده بود. هر گاه که نرخ ارز آهنگ صعود سر می داد، بازار خودرو با فاصله اندک در همان مسیر حرکت می کرد.

خریداران و فروشندگان تا زمان تعیین تکلیف نهایی مسیر سود­دهی شدن شرکت های خودروساز با نگرانی روند قیمتی در بازار را دنبال می کنند. چنانچه مشخص شود که بحث افزایش قیمت خودرو در کارخانه در دستور­کار نیست تا حد زیادی خیال بازار راحت شده و احتمال بازگشت مسیر رفته توسط قیمت ها در بازار خودرو وجود دارد اما چنانچه آزادسازی قیمت خودرو در کارخانه رای بیاورد آنگاه باید شاهد شلعه ور شدن آتش قیمت ها در بازار خودرو باشیم.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید