عملیات نظامی اکوادور علیه گروه های تبهکار/ اعلام جنگ مسلحانه امضا شد

بنوبوآ سه‌شنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: فرمانی اجرایی را امضا کرده و اعلام جنگ مسلحانه داخلی کردم.

پس از آنکه باندهای قاچاق مواد مخدر علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامی اعلام «جنگ» کردند، نوبوآ ۲۰ گروه تبهکار را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و تاکید کرد: به نیروهای مسلح دستور دادم برای نابودی این گروه‌ها عملیات نظامی انجام دهند.

این در حالی است که افراد مسلح نقاب‌پوش سه‌شنبه شب به تلویزیون TC اکوادور در شهر گوایاکیل یورش برده و در حین پخش زنده برنامه‌ها، کارکنان این تلویزیون را وادار کردند که روی زمین دراز بکشند.

تصاویر دیگری که از سایر شبکه‌ها پخش شد، نشان داد که پلیس ساختمان TC را محاصره کرده و افراد مسلح را دستگیر کردند.

روز سه‌شنبه همچنین افراد مسلح دستکم هفت افسر پلیس را ربودند. دور تازه ناآرامی‌ها در اکوادور پس از آن آغاز شد که یکی از مهم‌ترین جنایتکاران اکوادور به نام آدولفو ماسیاس با نام مستعار فیتو، رئیس باند تبهکار لوس چونروس از زندان فرار و رئیس جمهور این کشور اعلام وضعیت اضطراری کرد.

فیتو به دلیل ارتکاب جرائم مختلف مانند قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان یافته و قتل، به ۳۴ سال حبس محکوم شده بود و دوره محکومیت خود را سپری می‌کرد.

رئیس جمهوری اکوادور که کمتر از دو ماه از حضور او در این سِمت می‌گذرد، درباره اعلام وضعیت اضطراری گفت: هدف از این وضعیت استثنایی، بازیابی کنترل مراکز محرومیت از آزادی است که در سال‌های اخیر از دست رفته است.

نوبوآ که در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود اقدامات ملموس برای پایان‌دادن به ناامنی حاکم در این کشور اتخاذ کند، هشدار داد: دوره‌ای که محکومان قاچاق مواد مخدر، قتل و جنایات سازمان‌یافته به دولت در قدرت دیکته می‌کردند به پایان رسیده است.

با این تصمیم که به مدت ۶۰ روز اجرا می‌شود، آزادی تجمع‌ها و آزادی تردد از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح به حالت تعلیق درآمده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.