علت غیبت مخفیانه لوید آستین چه بود؟

 

به گزارش رویترز، «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای گفت که «مسوولیت کامل» محرمانه بودن بستری شدن یک هفته‌ای خود در بیمارستان را برعهده می‌گیرد.

 آستین که ۷۰ سال دارد در روز سال نو به دلیل آنچه که پنتاگون در مورد آن چیزی عنوان نکرده در بیمارستان نظامی والتر رید در نزدیکی واشنگتن بستری شد، واقعیتی که وزارت دفاع آن را به مدت پنج روز مخفی نگه داشت.

سناتور «راجر ویکر» نماینده جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا، پنتاگون را متهم کرد که طبق قانون بایستی کنگره را فورا در مورد چنین موضوعی مطلع می‌کرد. انتقادات در حالی تشدید شده است که حتی مشخص شده «جو بایدن»رئیس‌جمهور آمریکا و اعضای کابینه وی نیز از این موضوع اطلاعی نداشته‌اند.

خبر مرتبط
حضور پوتین در کلیسا برای عبادت +فیلم

ولادیمیر پوتین،‌ امسال در مراسم کریسمس در کنار بچه ها در کلیسا ایستاد و عبادت کرد.

اهمیت این موضوع بیشتر به خاطر آن است که آستین درست در یک پله پایین‌تر از جو بایدن در راس زنجیره فرماندهی ارتش ایالات متحده قرار دارد و وظیفه اصلی او این است که در هر لحظه‌ای در دسترس باشد تا د صورت نیاز به هر نوع بحران امنیت ملی بلافاصله پاسخ دهد.

حتی هنوز هم مشخص نیست که وظایف وی در زمان بستری شدنش در بیمارستان تا چه اندازه به «کاتلین هیکس» معاونش واگذار شده است و یا اینکه آیا اصلا آستین در زمان غیبت خود به دلیل بستری شدنش در بیمارستان در تصمیم‌گیری‌های کلیدی کشور نقش داشته است یا خیر.

پنتاگون هنوز هم جزئیاتی درباره علت تحت درمان قرار گرفتن آستین، از دست دادن هوشیاری‌اش در هفته گذشته و جزئیات زمان مرخص شدنش از بیمارستان به طور دقیق ارائه نکرده است.

اکنون پس از آنکه اقدام آستین از جانب قانون‌گذاران و مقامات سیاسی بسیاری مورد انتقاد قرار گرفته است، وی در بیانیه‌ای کتبی عنوان کرده است: قبول دارم که می‌توانستم کار بهتری را برای اطمینان از اطلاع‌رسانی بهتر در بین مردم انجام دهم.

«راجر ویکر»سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در انتقاد از ماجرای پنهان کاری لویدآستین گفته است: چنین اقدامای تنها اعتماد عمومی مردم را به دولت بایدن از بین برد و با اشاره طعنه‌آمیز به ماجرای ظاهر شدن بالن جاسوسی چینی بر فراز آسمان ایالات متحده عنوان کرد یک بار دیگر این موضوع نشان داد دولت بایدن موضوعات مربوط به اطلاعات در مورد حوادث امنیت ملی را بلافاصله افشا نمی‌کند.

به گفته وی خانواده‌های نظامی، اعضای کنگره و مردم آمریکا سزاوار این هستند از شرایط اطلاع کامل داشته باشند. در مقابل انتقادات وارد شده علیه وزیر دفاع آمریکاریال یک مقام دیگری هم عنوان کرده است، آستین از عصر روز جمعه به طور کامل وظایف خود را از سرگرفت اما در بیمارستان ماند.

 با این حال، انجمن مطبوعات پنتاگون، عصر روز جمعه در نامه‌ای به مقامات پنتاگون از محرمانه نگه داشتن این موضوع انتقاد کرده و عنوان کردند آسستین یک شخصیت عمومی است که در چنین شرایطی نباید هیچ ادعایی جهت حفظ حریم خصوصی پزشکی‌اش داشته باشد.

آنها به این موضوع استناد کرده اند که حتی شخص رئیس‌جمهور آمریکا نیز اگر بنا به دلایل پزشکی بخواهد وظایفش را به معاونش تفویض کند، همه باید در جریان این ماجرا باشند. در این نامه آمده است: در زمانی که تحت تاثیر جنگ در خاورمیانه، تهدیدات فزاینده‌ای علیه نیروهای نظامی ایالات متحده وجود دارد و آمریکا نقش بسیار کلیدی امنیتی را در جنگ‌های اسرائیل و اوکراین ایفا می‌کند، برای عموم مردم آمریکا بسیار مهم است که از وضعیت سلامتی و توانایی تصمیم‌گیری رهبر ارشد دفاعی خود مطلع شوند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.