رئیسی: رای مردم یک امر تشریفاتی نیست

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲) در «دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی» اظهار کرد: قانون اساسی یک کار بشری است و نمی‌توان گفت که عیب و نقصی به آن وارد نیست، اما این قانون از مترقی‌ترین قوانین دنیاست.

وی یادآور شد: سال گذشته در همینجا گفتم که یکی از دوستان آقای ماندلا به من گفت که من تمام قوانین دنیا را بررسی کردم تا قانون اساسی آفریقای جنوبی را بنویسم و در بین همه کشورها دیدم که قانون اساسی شما مترقی‌ترین قانون است؛ چرا که دموکراسی و آرمان هر دو در آن دیده شده است.

رئیسی اضافه کرد: از افتخارات نظام اسلامی این است که تمام نهادها و ساختارهای آن مبتنی بر رای مردم است و رای مردم یک امر تشریفاتی نیست.

حکم جدید ابراهیم رئیسی/ دستور تشکیل «شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی» صادر شد

وی در ادامه یادآور شد: پیش از امام عظیم‌الشان، بسیاری از فقهای بزرگ موضوع ولایت فقیه را مطرح کردند که البته در بحث بسط ید نظرات متفاوت بود، اما امام صاحب نظریه ولایت فقیه در دوران معاصر است و این نظریه با ساختارسازی شهید بهشتی و سایر بزرگان در قانون اساسی نمود پیدا کرد.

رئیسی همچنین خاطرنشان کرد: از طرفی امام به رای مردم و توجه به نگاه مردم را باور داشتند. امروز اگر رهبری انقلاب اسلامی ما مسئولین را به مردم توجه می‌دهند حقیقتا مردم را باور دارند و رای مردم در شکل‌گیری همه نهادها بسیاری اهمیت دارد. قانون اساسی به ما تکلیف کرده که باید به آرای عمومی مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه قانون اساسی ارتباط بخش‌های مختلف و اساس تشکیلات و ساختار نظام اسلامی را به ما آموخته است یادآور شد: در قانون اساسی موارد مختلفی از ارتباطات فرهنگی و سیاسی تا روابط داخلی و خارجی و نهادها و ساختارهای ضروری پیشرفت کشور دیده شده است.

رئیس قوه مجریه در ادامه تاکید کرد: نباید در اجرای قانون اساسی گزینشی عمل کنیم و یک اصل مورد توجه قرار گیرد و اصل دیگر نه، این زیبنده نیست. قانون اساسی یعنی همه اصول و قوانین مورد تاکید مجریان و دست اندرکاران باشد. اجرای قانون اساسی به عهده رئیس‌جمهور، نظارت و تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است.

این خبر تکمیل می‌شود...

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.