صادرات گاز قزاقستان متوقف شد

 با در نظر گرفتن اهمیت گاز مایع در بازار داخلی جمهوری قزاقستان، وزارت نیروی این کشور دستوری را برای ممنوعیت صادرات گاز مایع از طریق جاده و ریلی برای مدت شش ماه صادر کرده است.
این وزارتخانه با توجه به رشد سریع جمعیت و نیاز شرکت های صنعتی این کشور به این نوع سوخت، این دستور را صادر کرده است که از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۲۳ آبان ) لازم الاجرا است.

دیدار رئیسی با رئیس جمهور قزاقستان

بر اساس این گزارش در حالی که نیاز قزاقستان به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن در ماه گاز مایع اعلام شده است اما وزارت انرژی قزاقستان قادر به تامین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن یا ۹۰ درصد تقاضا است.

الماسادم ساتکالیف، وزیر انرژی قزاقستان اخیراً گفت که این کشور با کمبود جدی گاز مواجه بوده است و این مشکل در آینده نزدیک حل نخواهد شد.

او تصریح کرد: ما کمبود گاز قابل توجهی در بازار خواهیم داشت و این مشکل در کوتاه مدت حل نخواهد شد. به گفته وی تنها در ۹ ماه، مصرف گاز ۲۵ درصد افزایش یافته است که به گفته وی بیش از ۲۲۵ تا ۲۵۰ هزار تن در ماه است.

وزیر نیرو در همین در این راستا، هشدار داد که قیمت گاز ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان آنکه اکنون در قزاقستان به طور کلی محدوده قیمتی بین ۵۰ تا ۸۰ تنگه (از ۰.۱۰ دلار تا ۰.۱۷ دلار در هر لیتر) و هزینه نهایی حداقل ۱۱۰ تنگه (۰.۲۳ دلار در هر لیتر) است، افزود: اما ما قصد نداریم این قیمت را فوراً تعیین کنیم، یعنی افزایش تدریجی خواهد بود.

در تاجیکستان حداقل ۶۰ درصد خودروها از گاز مایع استفاده می کنند که دلیل آن، ارزان بودن نسبت به بنزین و سوخت دیزل بوده است.

با توجه به اینکه قزاقستان صادرکننده اصلی گاز مایع به تاجیکستان است این امر، کشور مقصد را نیز دچار مشکل خواهد کرد .در ماه‌های اخیر نیز قیمت گاز مایع در این جمهوری افزایش یافته است.

تاجیکستان گاز طبیعی مایع را عمدتا از قزاقستان و روسیه وارد می کند. تغییرات در هزینه های سوخت در این کشورهای عرضه کننده، ناشی از نوسانات روبل روسیه، مستقیماً بر قیمت ها در تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی تأثیر می گذارد.

کارشناسان افزایش قیمت گاز مایع را نه تنها با تاثیر نرخ ارز و افزایش قیمت گاز در کشورهای تولیدکننده، بلکه با لغو سهمیه صادرات گاز مایع در قزاقستان و محدودیت‌های صادرات سوخت مرتبط می دانند.

از سال ۲۰۱۸ با تصمیم دولت تاجیکستان، گاز مایع در فهرست کالاهای دارای اهمیت اجتماعی قرار گرفت. این تصمیم به سازمان ضد انحصار این حق را داد که در صورت افزایش غیرقانونی قیمت گاز مایع طی یکماه به میزان ۲۰ درصد یا بیشتر مداخله کند.

بر اساس گزارش سرویس ضد انحصار دولت تاجیکستان، حدود ۷۳ درصد از این سوخت در نیمه اول سال جاری از قزاقستان، ۲۵ درصد از روسیه و حدود ۲ درصد از ازبکستان تامین شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.