یک قاضی «آزادی بیان» ترامپ را محدود کرد!

یک قاضی آمریکایی حق آزادی بیان دونالد ترامپ را در پرونده رسیدگی به اتهامات او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، به‌صورت موقت محدود کرد.

قاضی «تانیا چاتکن» که بر محاکمه دونالد ترامپ به دلیل تلاش‌های وی برای لغو نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور نظارت دارد، اعلام کرد که این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حق ندارد «هر چه می‌خواهد» درباره کارکنان دادگاهی که در آن محاکمه می‌شود، بگوید.

بر اساس دستور این قاضی آمریکایی، توانایی ترامپ در حمله کلامی به کارکنان دادگاه، شاهدان و شخص جک اسمیت (بازرس ویژه دادگستری آمریکا در این پرونده ترامپ) محدود می‌شود.

ژنرال آمریکایی: در جنگ اطلاعاتی عقب هستیم

چاتکن گفت: مسئله این نیست که من از لحن آقای ترامپ خوشم می‌آید یا نه؛ مسئله این است که این لحن دستگاه قضایی ما را تهدید می‌کند.

او ادامه داد: نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به او این اجازه را نمی‌دهد که به کارمندان دولتی - که فقط سعی دارند وظیفه خود را انجام دهند - بی‌احترامی کرده و تهمت بزند.

دونالد ترامپ پس از واگذاری نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور، مدعی تقلب گسترده در انتخابات شد و سخنرانی‌هایی کرد که در نهایت به یورش هوادارانش به ساختمان کنگره ایالات متحده در ششم ژانویه ۲۰۲۱ منجر شد. او که به تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ متهم شده، این اتهام را تلاش حزب دموکرات و دولت کنونی آمریکا برای ممانعت از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌داند.

ترامپ و بایدن با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ مواجه هستند و ازآنجاکه دولت کنونی آمریکا به دلیل وجود تعارض منافع نمی‌تواند مستقیماً درباره برخی اتهامات ترامپ تحقیق کند، وزارت دادگستری این کشور «جک اسمیت» را به‌عنوان یک «نماینده ویژه» برای این کار انتخاب کرده که فردی «مستقل و بی‌طرف» است.

پس از طرح دو کیفرخواست علیه دونالد ترامپ، این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود به دادستان‌ها، شاهدان و قاضی این پرونده انتقادات و اتهامات سنگینی وارد کرد.

قاضی چاتکن با اشاره به اینکه ترامپ در گذشته بازرس ویژه جک اسمیت را «روان‌پریش» و «تبهکار» خوانده، ادامه داد: اگر ایشان می‌خواهند بگویند که «محاکمه من انگیزه سیاسی دارد»، می‌توانند این را بدون استفاده از لحن یک لحن سرشار از تنش بگویند.

چاتکن با صدور این حکم که ترامپ را از توهین‌های مضاعف به مسئولان رسیدگی به پرونده ممنوع می‌کند، به او و تیم حقوقی‌اش هشدار داد که تکرار این اظهارات می‌تواند در نتیجه این پرونده تأثیر بگذارد.

این قاضی امروز گفت: آقای ترامپ یک متهم جنایی است که با چهار اتهام جنایی مواجه است. او تحت نظارت نظام قضایی جنایی قرار دارد و باید شروط آزادی خود را رعایت کند. او حق ندارد دقیقاً هر چه دلش می‌خواهد را بگوید!

وکلای دونالد ترامپ این دستور دادگاه را ناقض حق آزادی بیان او تحت متمم اول قانون اساسی آمریکا و دستاویز دولت بایدن برای مقابله با کارزار تبلیغاتی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ می‌دانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.