بازگشت دوباره بلینکن به منطقه

سازش جدید اسرائیلی-عربی جوش می‌خورد؟

کدخبر: ۶۰۱۹۱۵
اقتصادنیوز: هم‌زمان با تلاش‌های دولت بایدن برای میانجی گری توافق عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در هفته سوم اکتبر به اسرائیل، کرانه باختری، عربستان سعودی و مراکش سفر خواهد کرد.
سازش جدید اسرائیلی-عربی جوش می‌خورد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نوشته المانیتور، به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکایی، بلینکن ابتدا قصد داشت از اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری بازدید کند، اما اکنون عربستان سعودی و مراکش را نیز به این سفر اضافه کرده است.

اکوایران در ادامه نوشت: بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود بلینکن در 17 اکتبر وارد اسرائیل شود، اگرچه تاریخ آن هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. گفته می‌شود مذاکرات بین مقامات اسرائیلی و آمریکایی برای سازماندهی تور منطقه‌ای بلینکن آغاز شده است.

با این حال، این گزارش مدعیست مقامات دولت بایدن در مورد میزان امتیازاتی که اسرائیل باید در توافقی که با میانجی گری آمریکا برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی به فلسطینی‌ها می‌دهد، اختلاف نظر دارند. تعدادی از شرکای نتانیاهو در کابینه ائتلافی به رهبری او، در حال حاضر با هرگونه اقدام آشتی‌جویانه مهم مخالف هستند.

جدای از امتیازات اسرائیل، عربستان سعودی همچنین خواهان چراغ سبز به برنامه هسته‌ای غیرنظامی در خاک خود، یک معاهده دفاعی با ایالات متحده و دریافت تسلیحات پیشرفته آمریکایی است.

سفر مورد انتظار، چهارمین سفر بلینکن به اسرائیل از زمان انتصاب وی در ژانویه 2021 خواهد بود. وزیر امور خارجه برای اولین بار در ماه می همان سال به اسرائیل سفر کرد و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در بیت‌المقدس و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر رام‌الله در کرانه باختری دیدار کرد. در مارس 2022، بلینکن به دعوت یائیر لاپید، وزیر امور خارجه وقت اسرائیل، برای اجلاس مجمع نقف با حضور وزرای خارجه اسرائیل، ایالات متحده، بحرین، امارات متحده عربی، مصر و مراکش به اسرائیل بازگشت تا چارچوبی برای برنامه‌های منطقه‌ای ایجاد کند. بلینکن در ژانویه 2023 در سفری که شامل مصر نیز بود، دوباره به اسرائیل بازگشت. وی پس از دیدار با نتانیاهو در بیت المقدس، با عباس در رام‌الله نیز دیدار کرد.

وزارت امور خارجه و وزارت خارجه اسرائیل هر دو از اظهار نظر درباره سفر احتمالی بلینکن به منطقه خودداری کردند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید