قول رئیس سازمان انرژی اتمی درباره گسترش فناوری های هسته ای

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی گفت: تلاش داریم که فناوری هسته ای را در عرصه های مختلف کشور توسعه دهیم تا بیش از پیش شاهد تاثیرگذاری آن در زندگی مردم باشیم.

محمد اسلامی روز چهارشنبه در سفر به خوزستان و در نشست با استاندار خوزستان بیان کرد: این هدفگذاری یک شعار نیست؛ بلکه یک راهبرد است و سازمان انرژی اتمی در این مسیر قرار گرفته تا با توجه به سند راهبردی ۲۰ ساله که در فروردین ماه پارسال توسط رئیس جمهور رونمایی شد؛ توسعه این فناوری در عرصه‌های مختلف ملی محقق شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این سند توسعه نیروگاه‌های برق و سامانه‌های پرتودهی است ادامه داد: نیروگاه‌های کارون یک و ۲ در آژانس ثبت شده که سابقه آن به بیش از ۵۰ ساله گذشته برمی گردد.

اسلامی افزود: با عنایت خاص مقام معظم رهبری در حوزه انرژی اتمی به پیشرفت‌های زیادی دست یافتیم و توسعه نیروگاه‌های برقی را همواره در برنامه داریم.

استفاده از پرتودهی در تولید محصولات کشاورزی

اسلامی با بیان اینکه در حوزه پرتو دهی نسبت به پیشرفت برخی کشورها، ۵۰ سال عقب هستیم بیان کرد: پرتودهی در حوزه کشاورزی ظرفیت بسیار مهمی برای تولید محصولات غذایی سالم است که دور شدن آفات و افزایش نگهداری محصولات کشاورزی را درپی دارد.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: با چنین ظرفیتی می‌توان محصولات کشاورزی سالم تولید کرد و با تامین سلامت مردم هزینه درمان را کاهش داد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از ۱۳۰ میلیون تن‌ محصولات کشاورزی تولیدی کشور ۳۰ درصد آن دچار ضایعات می شود افزود: این میزان ضایعات حاشیه سود فعالیت های اقتصادی در حوزه کشاورزی کشور را پایین آورده که معادل ۴۰ میلیون تن محصول است.

اسلامی با بیان اینکه کشور را به ۱۲ بخش مهم تولید محصولات کشاورزی تقسیم کردیم افزود: خوزستان یکی از این قطب ها است که پرتو دهی در این استان انجام خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی، سهم خوزستان در تولید محصولات مختلف کشاورزی کشور را قابل توجه دانست و ادامه داد: محصولات کشاورزی این استان در صادرات غیرنفتی نیز سهم ویژه ای دارد بنابراین ایجاد سامانه های پرتودهی در خوزستان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بهره وری در تولید محصولات کشاورزی از طریق این سامانه ها تا در توسعه تجارت خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در این زمینه بیش از پیش برنامه ریزی های کاربردی را در دستور کار قرار داد.

اسلامی در بخش دیگری از این نشست از راه اندازی اولین کارخانه تولید پسته با استفاده از سیستم دانش بنیان و پرتودهی کشور افتتاح در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تلاش می شود تا پایان دولت سیزدهم، سه مرکز پرتودهی کشور به ۱۲ مرکز افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه همواره غرب در تلاش است تا جمهوری اسلامی به فناوری های روز دنیا دست پیدا نکند ادامه داد: فناوری انرژی هسته ای در زندگی مردم تاثیرگذار است بنابراین این تکنولوژی فقط برای ساخت بمب اتم کاربرد ندارد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هرچه دشمنان تحریم کنند قوی تر در این بخش کار خواهیم کرد افزود: اعتمادی به نفس خوبی در فعالان حوزه فناوری انرژی اتمی کشور وجود دارد تا جایی که پارسال به ۱۵۸ دستاورد جدید در این حوزه دست پیدا کردیم.

اسلامی ادامه داد: به منظور تربیت نیروی مورد نیاز در حوزه فناوری انرژی اتمی، با موافقت استانداری خوزستان محلی تعیین شده که در حال بررسی های لازم هستیم.

در ادامه این‌نشست استاندار خوزستان به انجام مدیریت کشت تابستانه امسال با همکاری شورای تأمین، سازمان آب و برق و کشاورزان اشاره کرد و گفت: در این رابطه برنامه ریزی های مختلفی انجام شده و انتظار داریم که دستاوردهای آن برای استان اثرگذاری های خوبی داشته باشد.

علی اکبر حسینی محراب با بیان اینکه خوزستان بیشترین تولید گندم کشور را دارد بیان کرد: در کنار ضرورت توجه به کشت گندم، حفظ حیات دام ” گاومیش” در سال گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار بود؛ برهمین اساس با تعبیه مه پاش، استخر و دوش از آسیب‌های احتمالی به اینگونه دام ها جلوگیری شد.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر اربعین حسینی و راهیان نور با ساماندهی در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی توسط مردم اداره شود و به شکلی که همه ارزاق و نیازمندی‌ها توسط بازار،کسبه و شرکت ‌های استانی تهیه شود، شاهد جهش بسیار خوبی خواهیم بود.

حسینی محراب در پایان با اشاره به پرداخت حق آلایندگی به روستاها ادامه داد: با پرداخت حق آلایندگی به روستاها، همه این مناطق در مسیر آبادانی قرار می‌گیرند؛ خدا را شاکریم که لطف نظام در این دو سال اخیر شامل حال مردم خوزستان شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.