خبر مهم یک نماینده مجلس درباره لایحه حجاب

موسی غضنفرآبادی ​رئیس کمیسیون قضایی گفت: برخی انتقاد می کنند که لایحه عفاف و حجاب دست ضابطین را می بندد، در حالیکه این طور نیست. دامنه ضابطین براساس این لایحه افزایش پیدا کرده است؛ ضمن آن نظارت دقیق تر می شود. امروز اکثر کشورها در حوزه نظارت اجتماعی از ابزار روز استفاده می کنند. پلیس براساس این لایحه از ابزارهای پیشرفته روز برای شناسایی مجرمان استفاده می کند.

از امروز قرار است رسیدگی به جزئیات لایحه عفاف حجاب در دستورکار صحن علنی مجلس قرار بگیرد اما این لایحه از دو جریان اصلاح طلبی و اپوزیسیون و جریان سوپرانقلابی مورد نقد است.

موسی غضنفرآبادی درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: از زمان تصویب کلیات لایحه عفاف و حجاب مطالب انتقادی درباره آن مطرح شد، البته برخی این مطالب را از سر دلسوزی مطرح می کردند و می گفتند «مثلا این لایحه پیوست فرهنگی ندارد» اما گروهی نیز صریحا با تصویب آن مخالف بودند.

وی افزود: برخی پشت نقدهای قشر انقلابی و سوپر انقلابی به لایحه عفاف و حجاب پنهان می شدند تا این لایحه به سرانجام نرسد. این موضوع خیلی برای ما شفاف و روشن بود که عده ای با طرح نقد می خواستند کمک کنند تا این لایحه محکم و قوی باشد اما در عین حال گروهی سعی داشتند از این نقدها استفاده کنند تا لایحه به سرانجام نرسد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد: از زمان تحویل لایحه به مجلس تا کنون، نظرات کارشناسان و افراد صاحب نظر در حوزه فرهنگی و حقوقی طی این مدت اخذ و جمع بندی شد و امروز می توان گفت «این لایحه از قوام و استحکام و دقت بسیار بسیار بالایی برخوردار است».

وی ادامه داد: دو بخش فرهنگی برای لایحه عفاف و حجاب تعریف شده است. وظایفی برای دستگاه های اجرایی مشخص شده است که تقریبا همان مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در متن لایحه آمد تا تبدیل به قانون شود. علت هم این بود که برخی افراد شاید مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را جدی نگیرند حال آنکه آن مصوبات به حکم قانون یا به مثابه قانون است، با این وجود در لایحه عفاف و حجاب آن مصوبه آمد تا شکل قانون به خود بگیرد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: لایحه عفاف و حجاب شیوه برخورد با هنجارشکنی را عوض کرد. در گذشته نیروی انتظامی موظف بود در هر جایی با این مسئله مقابله کند، حالا با تصویب لایحه عفاف  و حجاب، نحوه نظارت وسیع تر شده است، با کسانی که در خودرو مرتکب تخلف شوند یک نوع برخورد می شود، کسانی که در بحث عفاف و حجاب با بدپوششی، برهنگی و نیمه برهنگی هنجارشکنی کنند و مرتکب جرم شوند، شیوه برخورد و رسیدگی متفاوت است.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوق مجلس یادآور شد: برخی انتقاد می کنند که لایحه عفاف و حجاب دست ضابطین را می بندد، در حالیکه این طور نیست. دامنه ضابطین براساس این لایحه افزایش پیدا کرده است؛ ضمن آن نظارت دقیق تر می شود. امروز اکثر کشورها در حوزه نظارت اجتماعی از ابزار روز استفاده می کنند. پلیس براساس این لایحه از ابزارهای پیشرفته روز برای شناسایی مجرمان استفاده می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.