«شریف» برترین دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی جهانی

براساس رتبه‌بندی کیو.اس، این دوازدهمین سال است که موسسه فناوری ماساچوست صدرنشینی خود را در میان دانشگاه‌های جهان جشن می‌گیرد. دانشگاه کمبریج رتبه دوم سال گذشته خود را حفظ کرده و دانشگاه آکسفورد نسبت به سال گذشته یک پله صعود کرده است. 

برترین دانشگاه‌های ایران نیز در رتبه‌بندی یادشده این جایگاه‌ها را کسب کرده‌اند:

دانشگاه صنعتی شریف: ۳۳۴ 

دانشگاه تهران: ۳۶۰

دانشگاه صنعتی امیرکبیر: ۳۷۵

دانشگاه علم و صنعت: ۴۵۱

دکتر سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: در گزارش اخیر رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌­های آسیایی سال ۲۰۲۳، از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۶۵ دانشگاه حضور داشته‌اند که ۹ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته‌اند. این در حالی است که تعداد دانشگاه‌های ایران در سال گذشته ۵۸ دانشگاه بوده است که فقط ۶ دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند.

فاضل زاده گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین‌المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای نخستین‌بار رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه‌بندی‌های بین‌المللی خود انجام داد.

وی اظهارکرد: روش شناسی این رتبه‌بندی همانند روش شناسی رتبه‌بندی جهانی تایمز است که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷.۵) و وجهه بین‌المللی (۷.۵) استفاده کرده است که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی این شاخص‌ها جهت رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی دوباره تنظیم می‌شوند.

فاضل زاده افزود: رتبه‌بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۳، تعداد ۶۶۹ دانشگاه را از ۳۱ کشور در بردارد. که ۱۰ دانشگاه برتر حائز رتبه‌های اول تا نهم در جدول زیر قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: همانند سال‌های گذشته، کشور ژاپن با ۱۱۷ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه‌بندی دارد و پاکستان با ۸ دانشگاه جدید و ترکیه با ۷ دانشگاه جدید بیشترین تعداد دانشگاه‌های جدید را در رتبه‌بندی تایمز آسیایی جاری داشته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.