ژیمناستیک باعث کوتاهی قد کودکان می شود؟

رئیس هیات ژیمناستیک کرمانشاه رشته ژیمناستیک را باعث بالا رفتن سطح آمادگی جسمانی کودکان دانست و گفت: برخلاف برخی تصورات، این رشته باعث کوتاهی قد کودکان نمی‌شود.

غلامرضا همتی بااشاره به افزایش استقبال از رشته ژیمناستیک در فصل تابستان، اظهارکرد: در این فصل بسیاری از خانواده‌ها برای اوقات فراغت فرزندانشان آنها را در کلاس های ورزشی مختلف از جمله ژیمناستیک ثبت نام می کنند.

وی ادامه داد: بهترین سن شروع ژیمناستیک برای کودکانی که می خواهند در این رشته به قهرمانی برسند، از چهار تا شش سالگی است، چراکه رسیدن به دوره قهرمانی در این رشته چندین سال طول می‌کشد.

رئیس هیات ژیمناستیک کرمانشاه تصریح کرد: برای سایر کودکانی هم که می خواهند در ژیمناستیک سطح آمادگی جسمانی خود را بالا ببرند، تا سن ۱۲ سالگی امکان ورود به این رشته را دارند.

وی از ژیمناستیک به عنوان رشته‌ای پایه برای ورود به سایر رشته های ورزشی نام برد و افزود: کودکانی که ورزش خود را با این رشته شروع می کنند، از سطح آمادگی جسمانی بالاتری برخوردار هستند و حتی تاثیرات آن تا دوره های بعدی زندگی هم روی آنها خواهد ماند.

همتی در ادامه به بالا رفتن سطح سرعت، قدرت و تعادل کودکان در رشته ژیمناستیک اشاره کرد و گفت: امروزه در برخی از کشورهای دنیا همانند چین، ژیمناستیک به عنوان یک رشته اجباری در مدارس به دانش آموزان آموزش داده می شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ژیمناستیک باعث کوتاهی و سوزاندن قد کودکان می شود، گفت: این تصورات کاملا بی اساس است، چراکه طی سالهای بسیار زیادی که در این رشته حضور داشته ام، به شکل تجربی دیده‌ام که ورزشکارانی که در این رشته فعال بوده اند، بعدها قدهای مختلفی داشته اند.

رئیس هیات ژیمناستیک کرمانشاه تصریح کرد: بخش زیادی از قد کودکان مربوط به ژنتیک آنهاست و عوامل دیگری هم مانند تغذیه، ورزش و خواب روی قد آنها تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد: اگر کودکی تحت فعالیت های شدید ورزشی قرار گیرد، ممکن است صفحات رشد او دچار مشکل شده و روی کوتاه شدن قد او تاثیرگذار باشد، اما در ژیمناستیک باتوجه به سن کم کودکان، در تمرین فشار مضاعفی به آنها وارد نمی‌شود.  

همتی در ادامه مرکز آموزش ژیمناستیک به کودکان را در شهر کرمانشاه، سالن ژیمناستیک مجموعه ورزشی آزادی اعلام کرد و افزود: این سالن در ایام تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۸ غروب روزهای زوج برای پسران و روزهای فرد برای دختران فعال است.

به گفته این مسئول، در سطح شهر کرمانشاه تعدادی باشگاه هم هستند که ژیمناستیک را به صورت مقدماتی آموزش می دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.