مرد موشکی جولان می‌دهد

آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی عمدتاً با هدف تحقق اهداف کیم جونگ اون در مورد قابلیت‌های نظامی جدید انجام می‌شود تا اینکه بخواهد فهرست اولویت‌های بین‌المللی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را تغییر دهد.

اسکات اسنایدر عضو ارشد مطالعات کره و مدیر برنامه سیاست ایالات متحده و کره در مقاله ای براینشریه فوربز نوشت: پرتاب تعدادی موشک توسط کره شمالی در ژانویه ۲۰۲۲ از سوی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان "کره شمالی در تلاش برای جلب توجه" توصیف شد. اما عدم اشاره کیم جونگ اون به اهداف دیپلماتیک در بررسی اولویت های کره شمالی در ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که هدف اصلی این کشور تغییر ترتیب فهرست اولویت های بین المللی جو بایدن نیست. در عوض، کیم بر روی انجام لیست اولویت‌های خود از قابلیت‌های نظامی که یک سال پیش در کنگره هشتم حزب کارگران ژانویه ۲۰۲۱ اعلام شد، متمرکز است. او این اقدام را راهی برای تثبیت بیشتر وضعیت کره شمالی به عنوان یک کشور هسته‌ای قدرتمند می‌بیند.

لیست آرزوهای نظامی کیم شامل چندین مورد آزمایش شده در هفته های اخیر است، از جمله کلاهک های پروازی مافوق صوت و موشک های کوتاه برد قابل مانور، همچنین توسعه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل اتمی با سوخت جامد، موشک‌های بالستیک زیردریایی و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، پرتاب یک ماهواره شناسایی نظامی و توسعه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و موشک‌های چند کلاهکه در این فهرست است. در حالی که کیم فهرست اهداف خود را برای دستیابی به قابلیت‌های نظامی جدید افزایش می‌دهد، آزمایش موشکی کره شمالی با وعده‌های سال ۲۰۱۸ مبنی بر عدم انجام آزمایش‌هایی فراتر از موشک‌های کوتاه‌برد مغایرت دارد. این تعهدات در نشست کیم با رهبران چین، کره جنوبی، روسیه و ایالات متحده داده شد. در همین حال، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد آزمایش همه موشک های بالستیک توسط کره شمالی را محدود می کند.

در جلسه کمیته مرکزی حزب در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲، به منظور برنامه ریزی برای یکصد و دهمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ و هشتادمین سالگرد تولد کیم جونگ ایل، کمیته تعیین کرد که با توجه به خصومت ها و تحریم های ایالات متحده، کره شمالی در مقیاسی کلی اقدامات اعتمادسازی را که به ابتکار خود انجام داده و بررسی سریع موضوع شروع مجدد همه فعالیت‌های موقتاً تعلیق شده را بررسی خواهد کرد. این بیانیه در را برای کره شمالی باز کرد تا در ۳۰ ژانویه با پرتاب موشک بالستیک میان برد هواسونگ-۱۲ در مسیری بلند برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ خویشتن داری خود را کنار بگذارد. بحث کمیته مرکزی درباره آمادگی برای سالگردهای قریب الوقوع در آینده و کنار گذاشتن محدودیت های خود-تحمیلی بر توانایی های کره شمالی، پرتاب نافرجام ماهواره کره شمالی در آوریل ۲۰۱۲ را به یاد می آورد، قابلیتی که همچنان در فهرست اهداف توسعه نظامی کیم باقی مانده است. اگر آخرین آزمایش موشکی کره شمالی نشان دهد که واقعاً به مسیری که در سال ۲۰۱۷ در آن بود بازگشته است، وضعیت کلی با تشدید «آتش و خشم» و نام‌گذاری‌هایی که با کمپین آزمایش موشکی کره شمالی در سال ۲۰۱۷ همراه بود، بسیار متفاوت خواهد بود.

رقابت اصلی قدرت بین ایالات متحده و چین و برقراری روابط استراتژیک نزدیک‌تر بین شی جین پینگ و کیم جونگ اون، توانایی شورای امنیت سازمان ملل را برای افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی فلج کرده و در را برای آزمایش مجدد کره شمالی باز کرده است. مخالفت چین و روسیه با تحریم های بیشتر علیه کره شمالی، دولت بایدن را از شورای امنیت سازمان ملل به عنوان ابزاری برای اعلام محکومیت بین المللی آزمایش های کره شمالی محروم می کند.

دولت «مون جائه این» در روزهای رو به زوال خود، دیگر به عنوان یک واسطه بالقوه برای خدمت به عنوان سوپاپ اطمینان در صورت تشدید بحران بین کره شمالی و ایالات متحده، موقعیت خوبی ندارد. جهت گیری سیاست های آینده کره جنوبی در قبال کره شمالی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹ مارس بستگی دارد. کره شمالی به احتمال زیاد تمرکز دولت بایدن بر اوکراین، ایران یا رقابت راهبردی با چین را دلیلی بر حواس پرتی و فرصتی برای تقویت بیشتر توانمندی های هسته ای خود به عنوان یک عمل انجام شده درک می کند. رقابت استراتژیک چین و ایالات متحده به ویژه انگیزه های ایالات متحده و چین را برای مهار و فشار مشترک بر کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای از بین برده است.

ممکن است خطرات برای کیم جونگ اون در سال ۲۰۲۲ حتی بیشتر از سال ۲۰۱۷ باشد، در آن زمان سیاست کیم برای پیگیری توسعه اقتصادی و نظامی همزمان بر قدرت و رفاه ملی تأکید داشت. ما نمی‌توانیم به طور کامل از میزان بازتاب‌های سیاسی در داخل کره شمالی درباره شکست‌های کیم با ترامپ اطلاع داشته باشیم، اما به نظر می‌رسد که کیم از خود انزوایی کره شمالی تحت همه‌گیری کووید-۱۹ به عنوان فرصتی برای متمرکز کردن مجدد کنترل اقتصادی و تأکید بر اولویت سیاسی استفاده کرده است. در غیاب دستاوردهای اقتصادی، کیم امروز تنها می تواند بر روی دستاوردهای نظامی خود به عنوان توجیهی برای رهبری خود تکیه کند.

این عوامل حاکی از آن است که کارزار آزمایش موشکی کره شمالی در سال ۲۰۲۲ در مسیر تعیین شده توسط کیم در هشتمین کنگره حزب کارگران ادامه خواهد یافت. رویکرد کره شمالی تأکید می‌کند که «قابلیت دفاعی قوی این کشور هرگز مانع دیپلماسی نمی‌شود، بلکه به عنوان ابزاری قدرتمند برای پیشبرد آن در مسیر درست و تضمین موفقیت آن عمل می‌کند». این مسیر به دنبال بهره برداری از رقابت چین و ایالات متحده و تشدید تنش ها با این فرض است که ایالات متحده به جای خطر درگیری هسته ای، امتیازاتی را ارائه می دهد و در نهایت توانایی های هسته ای کره شمالی را تحت رهبری کیم جونگ اون مشروعیت می بخشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.