آمانو گفت که بهبود دسترسی به درمان با کیفیت بالای سرطان در کشورهای در حال توسعه از زمان آغاز ریاست او بر آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۸ سال پیش تاکنون یکی از اولویت های آژانس بوده است.

وی به سفر اخیر خود به سه کشور آفریقایی اوگاندا ، بوتسوانا و زامبیا و پیشرفت های حاصل شده در این کشورها در زمینه درمان سرطان با فناوری هسته ای اشاره کرد و گفت: این قبیل موفقیت ها نباید مانع دیده شدن این واقعیت شود که میلیون ها بیمار سرطانی در کشورهای در حال توسعه همچنان هیچ دسترسی به جلوگیری موثر ، تشخیص زودهنگام و خدمات درمانی ندارند.

آمانو یادآورشدکه ۲۸ کشور آفریقایی حتی یک دستگاه رادیوتراپی ندارند و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تغییر این وضعیت تلاش می کند.

آمانو افزود: برآورد می شود که هر روز حدود ۱۰ میلیون نفر در جهان تحت مراقبت های تشخیصی یا درمانی در بر دارنده پرتودهی های پزشکی قرار میگیرند و تضمین ایمن بودن این اقدامات یکی از بخشهای اصلی کار آژانس است. 

وی یادآورشد: سرطان در کشورهای در حال توسعه همچنان یکی از اولویت های اصلی کار آژانس در سومین دوره ریاست من باقی خواهد ماند و ما برای بهبود خدمات به کشورهای عضو آژانس تلاش میکنیم تا این کشورها بتوانند مراقبت بهتر و امید به مردم خود بدهند. 

روز چهارم ماه فوریه (امسال مصادف با یکشنبه ۱۵ بهمن) به عنوان روز جهانی سرطان نامگذاری شده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن حمایت از تلاشهای جهانی در مبارزه با سرطان امروز جمعه با هدف افزایش آگاهی عمومی کنفرانسی با عنوان &#۳۹;نقشه راهی به سمت جهان عاری از سرطان&#۳۹; برگزار کرد. 

در این کنفرانس با حضور شماری از کارشناسان و همچنین &#۳۹;دینا میرد&#۳۹; از اردن رئیس منتخب &#۳۹;اتحادیه کنترل بین المللی سرطان&#۳۹; (UICC) ، راههای کمک فناوری هسته ای به جلوگیری ، تشخیص و درمان سرطان مورد بررسی قرار گرفت. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.