بیتا روحی معرفی همدان به عنوان ایمن‌ترین شهر ایران را منجر به مزایایی برای شهر دانست و اظهارکرد: در این صورت می‌توانیم جذب سرمایه‌گذار و گردشگر داشته باشیم زیرا با توجه به مطالعات انجام شده در ایران و فرانسه به لحاظ زلزله، همدان از شهرهای امن است و با اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی، مشکلی در خصوص سیلاب در همدان نداریم و قابل کنترل است. 

روحی بیان کرد: امن کردن شهر همدان ساده است و برای اینکه بخواهیم به ایمنی برسیم در نخستین اقدام همدان را در کمپین شهرهای تاب‌آور جهان ثبت کردیم . 

وی با بیان اینکه با عضویت در این کمپین دستاوردهای جدید سایر شهرها و سند «سندای» برای ما ارسال شد، افزود: سند «سندای» دومین سند مدیریت بحران است که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ اجرا می‌شود و برنامه پنج ساله شهرداری همدان نیز بر اساس آن تدوین شد . 

روحی با اشاره به برگزیده شدن سند پنج ساله مدیریت بحران شهرداری همدان و ارسال آن از سوی سازمان شهرداری‌ها به شهرداری سایر شهرها، تصریح کرد: بر اساس این سند تشکیل اتاق فکر برای شهر تشکیل شد و طبق این سند برنامه‌ها، پروژه‌ها، راهبردها و طرح‌ها مشخص شد.

وی به طرح آموزش شهروندی در مدیریت بحران اشاره کرد و ادامه داد: طرحی را به شبکه آسیایی جوامع ایمن ارسال کردیم که طرح منتخب شد و هدف از ورود به عرصه بین المللی در بحث ایمن‌سازی شهر به منظور جذب سرمایه‌گذار است . 

مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان ادامه داد: از جمله اقدامات عقد تفاهم‌نامه با یونسکو و طرح پایش شهری برای استفاده از تجارب اساتید با هدف استاندارد کردن فرآیند کار و آموزش‌ها و استفاده از تجارب سایر کشورها بوده است . 

وی ارتباط با کمپین تاب‌آور سازی شهرها را از دیگر اقدامات برشمرد و یادآور شد: یکی از بندهای تاب‌آور سازی شهرها تاب‌آوری اقتصادی شهرها است و باید جذب سرمایه‌گذار از طرق رایزنی‌ها داشته باشیم . 

روحی در ادامه با اشاره به کارگروه‌های ستاد مدیریت بحران شهرداری، اظهار کرد: کارگروه سیلاب، کارگروه هشدار، اطلاع‌رسانی و آموزش، کارگروه ایمنی و آتش‌نشانی و کارگروه تدفین از جمله کارگروه‌های ستاد مدیریت بحران شهرداری است .

وی اتاق فکر را یکی از پایه‌های اساسی ستاد مدیریت بحران شهرداری دانست و گفت: تشکیل اتاق فکر به منظور استفاده از ظرفیت علمی سایر معاونت‌ها و مدیریت‌ها است و دوره آموزشی ویژه نیز برگزار شد . 

مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان بیان کرد: کارگروه سیلاب به منظور تهیه گزارش وضعیت رودخانه‌ها، مکان‌نمایی تأسیسات شهری، اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی و سیستم‌های هشدار سریع فعال است . 

وی وجود سامانه اطلاعات مدیریت بحران را یک ضرورت دانست که در شهرداری‌ها نداریم، افزود: استقرار سامانه اطلاعات و اشتراک‌گذاری اطلاعات هشدار، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های حین بحران ضروری است تا اطلاعاتی برای منابع انسانی و ماشین آلات شهرداری در مدیریت بحران داشته باشیم.

روحی وجود اطلس مدیریت بحران و پایش و پردازش اطلاعات را نیز یک ضرورت دانست و گفت: مکان‌های خالی برای آواربرداری و اسکان اضطراری در همدان مشخص شده اما اولویت‌بندی و قابلیت آن باید مورد بررسی قرار گیرد که در این راستا باغ میوه یکی از اماکن برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده و در حال بررسی است و در این زمینه رویکرد مدیریت بحران پایگاه‌های چند منظوره است . 

وی پایش شهری را از دیگر مباحث در آموزش شهروندی برشمرد و گفت: طرح در برخی مدارس اجرا شد و سالانه ۲۵ مدرسه را می‌توانیم پوشش دهیم هرچند در آموزش و پرورش مشکل داریم و برای همکاری درخواست دارند . 

مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان به تهیه نقشه تخلیه اضطراری محلات اشاره کرد و افزود: در نقشه تخلیه اضطراری محلات، راه‌های امن محله در چند منطقه تهیه شده و بین محلاتی که آموزش‌ها ارائه شده نقشه‌ها توزیع می‌شود . 

وی با اشاره به کسب عنوان نخست شهرداری در مانور ۸ آذرماه در کشور، ادامه داد: باید فرهنگ مشارکت های مردمی در جامعه نهادینه شود تا مردم در امور مختلف مشارکت داشته باشند . 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.