پروفسور «فریدون عزیزی» چهره ماندگار و از دانشمندان برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی در گفت‌وگویی، با بیان اینکه سرطان ها علل متفاوتی دارند، اظهار کرد: سرطان ها علل متفاوتی دارند و هرچه انسان به طرف تمدن پیش میرود و اقتباس از مدل زندگی غربی و همچنین استفاده از ابزاری که ظاهرا موجب سهولت در زندگی می شود زمینه را برای سرطان فراهم میکند.

وی با بیان این که علت اصلی سرطان شیوه زندگی ماست، افزود: عدم فعالیت بدنی و استفاده از موادی که خود عامل سرطان هستند باعث شیوع سرطان شده است.

این چهره ماندگار پزشکی ادامه داد: زندگی امروزه ما با زندگی دویست سال پیش که مواد غذایی از نوع اصیل بوده و با چربی زیاد همراه نبوده و غذاهایی چون فست فود وجود نداشت تفاوت بسیار زیادی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از سویی مواد بسیار زیادی همچون شوینده ها و بسیاری از مواد آرایشی وجود دارند که در زندگی روزمره در تماس هستیم که اگرچه آنها را نمی خوریم اما تماس با آنها زمینه‌ساز سرطان است و ما را به سمت سرطان سوق می دهد.

عزیزی افزود: آلودگی هوا، مصرف سیگار و قلیان کشیدن که این روزها در میان دختران و نوجوانان به وفور دیده می شود از دیگر عوامل سرطان است  و این یعنی مشکلاتی که پیش از این دخانیات در مردها ایجاد می‌کرد باید از این پس در زنان جامعه نیز مشاهده کنیم.

این متخصص حوزه سرطان افزود: در حدود ۴۰ سال پیش امید به زندگی در بین مردم  بین ۵۴ تا ۵۷ سال بود و به طور مثال بیماری های عفونی بیشتر افراد را در سنین  جوانی از بین می برد اما با پیشرفت علم و توقف این بیماری‌ها، طول عمر انسان زیاد شد و با زیاد شدن طول عمر، بیماریهایی مانند سرطان و دیابت و... خود را بروز می دهند چون این دسته از بیماریها بیماریهایی هستند که در سنین بالاتر ظاهر می شوند.

وی گفت: زندگی سالم و دوری از بسیاری از مواد مصنوعی که این روزها در زندگی از آن استفاده میکنیم شرط دوری از سرطان است.

عزیزی تصریح کرد: برای دور شدن از سرطان هر سال خانم‌ها یک‌بار تحت معاینه سینه و آقایان نیز یک بار تحت معاینه پروستات قرار بگیرند.

وی گفت: خوشبختانه با روش‌های درمانی و داروهایی که وجود دارند می توانیم بگوییم که سرطانها اگر در همان مراحل نخست تشخیص داده شوند قابل درمان هستند.

چهره ماندگار جهان اسلام اظهار کرد: با تعداد زیاد پزشک و علم این پزشکان، اگر فرد در همان مراحل ابتدایی به پزشک مراجعه کند بیماری او قابل تشخیص است اما متأسفانه این مراجعات کم است و افراد فقط در هنگام بیماری مراجعه کنند و کسی به دنبال معاینه برای پیشگری نیست.

وی تصریح کرد: اگر این مسائل رعایت شود مسلماً میتوان جلوی خیلی از سرطان‌ها را گرفت.

عزیزی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از بودجه درمانی کشور برای درمان سرطان به کار می رود و داروهای این بیماری بسیار گران هستند و دولت با همه محرومیت‌ها سهم مهمی را گذاشته است و وزارت بهداشت نیز توانسته نهایت همکاری را برای درمان با بیماران داشته باشد.

وی اضافه کرد: محدودیت‌هایی داریم و نمی توانیم درآمد سرانه خود را با کشورهای بزرگ دنیا مقایسه کنیم اما با این درآمد باید بپذیریم دولت نهایت کمک را کرده است.

این پزشک یادآور شد: متأسفانه وارد یک دورانی از زندگی بشر شده‌ایم که بشر خیلی کمتر به فکر سلامتی جسمی، رونی و اجتماعی خود است و به نظر می رسد ساده زیستی و ساده تغذیه کردن بهترین راه برای بیمارنشدن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.