به گزارش «انتخاب»؛به نقل از العرب، به عقیده تیلرسون، بحران خلیج فارس مساله ای حاشیه ای است که تاثیر منفی بر منافع استراتژیک ایالات متحده دارد.

به عقیده تحلیلگران مسائل خلیج(فارس)، تیلرسون خود را در شرایط دشواری قرار داده است و طرفداری وی از قطر سایه خود را بر سفرش به ریاض می اندازد؛ ریاضی که از نزدیکی وزیر خارجه آمریکا به دوحه ناراحت است.

به عقیده منابع خبری، تیلرسون مجالی برای موفقیت وساطتش در مورد مساله قطر باقی نگذاشته است؛ وساطتی که بارها بدون نتیجه ماند؛ چرا که با شیوه ای اشتباه آغاز شد و به جای فشار بر طرفی که باعث ایجاد بحران شده است، از آن تعریف و تمجید کرد؛ بویژه آنکه ایالات متحده نیز در حل این بحران و متوقف کردن تحریمی که بر اقتصاد آن نیز تاثیرگذار بوده، ذینفع است.

موضع طرفدارانه تیلرسون در مورد قطر، از تاثیرگذاری استراتژی دونالد ترامپ که برای از سرگیری روابط بین هم پیمانان منطقه ای برای مقابله با گسترش نفوذ ایران برنامه ریزی می کند، کم می کند.

تحلیلگران مسائل خلیج  فارس می گویند: مواضع وزیر خارجه آمریکا در خصوص پرونده قطر، دولتهایی نظیر عربستان سعودی را بر آن می دارد که در محاسبات خود در مورد تکیه به رابطه قوی با دولت ترامپ در جهت ترمیم آنچه استراتژی اوباما نابودش کرده است، تجدید نظر کند. این تحلیلگران سوال می کنند ریاض چطور می تواند به چنین ائتلافی تکیه کند که از حمایت از آن در مورد پرونده ای همچون پرونده اختلاف با قطر، ناتوان است؟ چه برسد به پرونده های مهمتر و بزرگتر.

در حالی که ترامپ قطر را حامی تاریخی تروریسم می خواند، کارشناسان بر این عقیده هستند که رئیس جمهور آمریکا نمی تواند از سیطره لابی نزدیک به قطر، در مورد سیاست خارجی اش خارج شده و قدرت خود در این باره را اعمال و با نظرات تیلرسون مخالفت کند.

حال تحلیلگران در مورد چگونگی برخورد تیلرسون و تیم او در وزارت خارجه، با اشعار عاشقانه قطری برای ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه صحبت می کنند؛ غزلسرایی که با هدف تحریک عربستان صورت می گیرد؛ که اولویت آن مهار فعالیتهای ایران در منطقه است.

به نظر می رسد در نهایت تیلرسون ضد استراتژی ترامپ عمل کرده و شکافی را در ائتلاف اسلامی-آمریکایی ایجاد می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.