شکاف در اردوگاه جمهوری‌خواهان - ۲۱ آبان ۹۴ عکس: AFP

گروه جهان: چهارمین دور مناظره جمهوری‌خواهان برگزار شد. تفاوت مناظره چهارم با مناظره‌های پیش در جمع و جور بودن تعداد مناظره‌کنندگان و مناظره روی موضوع‌های مشخص‌تر بود. در حالی که در مناظرات پیشین صحبت نامزدهای این گروه کلی‌تر بود این‌بار جمهوری‌خواهان سعی کردند در مورد چند موضوع مشخص دیدگاه‌های خود را ارائه دهند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مشخص‌ترین موضوعی که موجب شد مناظره داغ‌تر از دوره‌های پیشین شود، موضوع «مهاجرت» بود.


پس از چند هفته «سولو وار» حرکت کردن نامزدهای جمهوری‌خواهان در کمپین‌های انتخاباتی‌شان، این‌بار آنها هشت نفره گرد هم آمدند و در مورد موضوعاتی مانند مهاجرت به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند. نکته مهم این مناظره، درگیری‌های جب بوش و جان کسیچ فرماندار سابق اوهایو با دونالد ترامپ درخصوص موضوع مهاجرت بود. در حالی که دونالد ترامپ بر این عقیده است که باید دور تا دور آمریکا را دیوار بکشد تا مانع ورود مهاجران غیرقانونی شود، جب بوش و جان کسیچ به انتقاد از دیدگاه وی پرداختند و گفتند که دیپورت کردن مهاجران غیرقانونی اقدامی ناکارآمد است.


جب بوش و جان کسیچ که مدام آرای‌شان در نظرسنجی‌ها در حال آب رفتن است، چون از صبغه کار اجرایی برخوردار هستند، نسبت به سایر نامزدها «راه‌حل عملی‌تر» برای پدیده مهاجران غیرقانونی داشتند. این در حالی است که سایر نامزدها به سرکردگی تد کروز مدعی بودند حضور کارگران غیرقانونی در آمریکا موجب شده دستمزد آمریکایی‌ها کمتر شود و باید کارگران غیرقانونی را از آمریکا اخراج کرد. با ارائه دیدگاه نامزدهای جمهوری‌خواهان درخصوص مهاجرت در عمل دو گروه در داخل نامزدهای این حزب تشکیل شده است. جب بوش و جان کسیچ موافق اصلاحاتی در قانون مهاجران هستند و گروه دیگر بر این باورند که مهاجران غیرقانونی باید از کشور اخراج شوند، زیرا در درازمدت به اقتصاد آمریکا ضربه می‌زند. در این گروه بسیاری از نامزدهای جمهوری‌خواهان قرار دارند و مخالف اصلاحات قانونی برای پذیرش مهاجران بیشتر هستند.


در مناظره روز سه‌شنبه، دونالد ترامپ دوباره به بحث‌های پیشین خود روی آورد و گفت که باید آمریکا دیوار مغناظیسی دور مرزهایش بکشد و مانع ورود مهاجران غیرقانونی مکزیکی شود. گفته می‌شود اگر ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود، ۱۱ میلیون لاتین‌تبار با طرح ترامپ از آمریکا اخراج خواهند شد. کسیچ اما با انتقاد از دیدگاه‌های ترامپ گفت: «آقای ترامپ برای لحظاتی به خانواده‌ها فکر کن، به بچه‌های آنها فکر کن. مردم! باور کنید ترامپ نمی‌تواند همه آنها را سوار کشتی و هواپیما کند و بگوید بفرمایید این راه خروج است. این بحث بیهوده‌ای است. یک بحث بزرگ‌سالانه نیست.» در حالی که در ابتدای مناظره ترامپ سعی داشت خود را آرام نشان دهد، اما کم‌کم علیه جان کسیچ و جب بوش موضع‌گیری کرد و گفت: در دهه ۵۰ نیز آیزنهاور چنین رویکردی را با موفقیت پیاده کرد.


او توانست شمار زیادی از مهاجران غیرقانونی را از کشور بیرون کند. او در این خصوص ادامه داد: «شما نمی‌توانید در این موضوع لطافت به خرج دهید. شما نمی‌توانید بیش از این دوستانه با آنها رفتار کنید. ما چاره دیگری نداریم. ما انتخاب دیگری برای برخورد با این موضوع نداریم.» گفته می‌شود زمانی که ترامپ به دفاع از طرح خود پرداخت، جان کسیچ با حمله دوباره به ترامپ گفت: «خطای کوچک عواقب بی‌شماری دارد، مضاف بر اینکه شما وقتی بخواهید این طرح را به اجرا در بیاورید، خواهید دید که عملی نخواهد بود.» در این میان جب بوش نیز به جان کسیچ پیوست و به او گفت: «شما چه مرد بزرگواری هستید» و رو به ترامپ کرد و گفت: شما با این سخنان خود، لاتین‌تبارها را به سمت هیلاری کلنیتون سوق می‌دهید تا به دموکرات‌ها رای بدهند. او گفت: «به نظر من در حال حاضر با شنیدن این نوع سخنان در کمپین هیلاری کلینتون جشن گرفته شده است.»


پاسخ‌های 90 ثانیه‌ای

به گفته ناظران و تحلیلگران، مناظره دور چهارم، در بیشتر اوقات شبیه جنگ‌های تن به تن بود. در سه‌شنبه شب مناظره‌کنندگان هر کدام ۹۰ ثانیه وقت داشتند تا در مورد مسائلی مانند امنیت ملی، مالیات، مهاجرت و تجارت خارجی صحبت کنند. در این میان اما جان کسیچ زمان بیشتری می‌خواست تا در مورد طرح مالیاتی خود یعنی مالیات بر ارزش افزوده بیشتر صحبت کند. زمان کم اختصاص داده شده به هر نامزد موجب شد آنگونه که نامزدها می‌خواستند در مورد مسائل گوناگون صحبت کنند، موفق از کار در نیاید. زمانی که از مارکو روبیو سوال شد نظر وی در مورد طرح هیلاری کلینتون در باب مهاجرت چیست، او کمی مکث کرد و گویی هیچ پاسخی را از قبل برای آن آماده نکرده بود و تنها به این جمله بسنده می‌کند: اگر به دموکرات‌ها نگاه کنیم، آنها به دوران گذشته تعلق دارند، در حالی که حزب ما برای قرن ۲۱ ساخته شده است.


روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: هر چه موضوعات تخصصی‌تر می‌شد، جمهوری‌خواهان متوجه اختلاف نظرات خود می‌شدند. این اختلاف نظرات به‌ویژه درخصوص کاهش مالیات و ایجاد شغل به اوج خود رسیده بود. گفته می‌شود سوای ترامپ، بن کارسون نیز هدف بعدی سایر نامزدهای جمهوری‌خواهان بوده است. این دو، بیشترین آرای داخلی را در نظرسنجی‌ها به دست آورده‌اند. در این مناظره جمهوری‌خواهان سعی داشتند تا زندگی خصوصی خود را نیز مورد حمله قرار دهند. همچنین مجری این برنامه به بن کارسون گفت که هیلاری کلینتون در مورد زندگی شما ادعاهایی داشته است، آیا آنها را تایید می‌کنید. بن کارسون اما نتوانست به این پرسش در کمال آرامش پاسخ دهد و او را متهم به دروغگویی کرد، تا جایی که بن کارسون گفت: بیشتر خبرهایی که از من منتشر می‌شود یک بازی رسانه‌ای و دروغ محض است. او در این‌باره ادامه می‌دهد: حقیقت این است ما باید همه نامزدها را زیر ذره‌بین ببریم. من از اینکه زیر ذره‌بین بروم واهمه‌ای ندارم.


او با بیان اینکه هیلاری کلینتون خود یک دروغگوست، زیرا در مور حادثه بنغازی، دروغ می‌گوید، گفت: «مردمی که مرا می‌شناسند، می‌دانند من در گفتار صداقت دارم.» بن کارسون به تازگی نیز یک گاف داده و موجب شده است در شبکه‌های اجتماعی این گاف بیش از پیش برجسته شود. به نوشته روزنامه گاردین، بن کارسون اخیرا ادعا کرده است حضرت یوسف(ع) اهرام ثلاثه مصر را ساخته است تا در آن گندم انبار کند. همین موضوع موجب شده است بن کارسون زیر ذره‌بین برود و او را از اظهارنظرهای دینی منع کنند. در این راستا او در مناظره روز سه‌شنبه نیز مورد هجوم جمهوری‌خواهان قرار گرفته بود. مارکو روبیو در مناظره ماه اکتبر در سخنان خود نحوه فعالیت‌های اقتصادی او را آلوده خواند و وی را متهم کرد که با یک شرکت داروسازی قرارداد بسته تا در سخنرانی‌های خود اعلام کند داروهای این شرکت داروسازی در درمان سرطان و اوتیسم خوب عمل می‌کند. هر چند بن کارسون اعلام کرد این حرف‌ها را قبول ندارد و تنها دو سخنرانی به سود این شرکت داروسازی داشته است اما هنوز درخصوص ۷ میلیون دلاری که گفته می‌شود وی از این شرکت گرفته، شایعات پابرجا مانده است.


ترامپ نیز بن کارسون را در مناظره روز سه‌شنبه فردی بی‌مبالات و بی‌مسوولیت خواند و روبیو نیز هر زمان که می‌توانست همچون مسلسل به سمت کارسون شلیک می‌کرد. جب بوش اما در مناظره روز سه‌شنبه سعی داشت تا درگیری‌های ماه گذشته خود را که با مارکو روبیو داشت به کناری بگذارد و در عوض خود را رقیب هیلاری کلینتون نشان دهد. او هر جا فرصت پیدا می‌‌کرد به انتقاد از عملکرد و دیدگاه‌های هیلاری کلینتون می‌پرداخت. البته در میان مناظره‌کنندگان سایر نفرات هم در وقت مقتضی به نامزد جمهوری‌خواهان حمله می‌کردند. جان کسیچ گفت: «اگر او برای انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شود، آمریکا به خاک سیاه خواهد نشست.»

شکاف در اردوگاه جمهوری‌خواهان