دیدار دشمنان پس از نیم قرن
گروه جهان: اتفاقی پس از 66 سال تکرار شد. دیدار روسای دولت دو کشور چین و چین تایپه (تایوان) پس از 66 سال، یخ روابط دو کشور را شکست. به گزارش سی‌ان‌ان، «شی جینگ پینگ» و «ما یینگ ژئو» روسای جمهوری چین و تایوان برای اولین‌بار در سنگاپور دیدار کرده و با یکدیگر دست دادند. این برای اولین بار از پایان جنگ داخلی چین در سال 1949 میلادی است که رهبران دو کشور با یکدیگر ملاقات کردند.

آنها در هتلی در سنگاپور دیدار کردند و رئیس‌جمهوری چین درخصوص این دیدار گفت دو طرف از یک خانواده هستند. رئیس‌جمهوری چین تاپیه یعنی «ما یینگ» نیز گفت دو کشور باید به شیوه زندگی متفاوت خود احترام بگذارند. این در حالی است که چین، تایوان را استانی جدا شده از خود می‌داند که باید یک روز دوباره، حتی با توسل به زور، به خاک این کشور بپیوندد. گفته می‌شود روز گذشته و در آستانه این دیدار در تایپه تظاهرات اعتراضی برگزار شد و یک گروه از معترضان تلاش کردند وارد ساختمان پارلمان تایوان شوند. خبرگزاری فرانسه نیز درباره نا‌آرامی‌های روز گذشته گزارش داد که عده‌ای در فرودگاه شهر دستگیر شده‌اند. این دستگیری‌ها روز شنبه همزمان با پرواز آقای ما یینگ ژئو به سنگاپور انجام شد. شاهدان عینی می‌گویند معترضان می‌خواسته‌اند تصاویر او و رئیس‌جمهوری چین را آتش بزنند. یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما یینگ ژئو به‌عنوان رئیس‌جمهوری که افکار عمومی را نمایندگی می‌کند حق ندارد با رئیس‌جمهوری چین ملاقات کند.» این در شرایطی است که یک گروه کوچک از حامیان رئیس‌جمهوری تایوان نیز در فرودگاه تایپه حاضر بودند. رابطه چین و تایوان از سال 2008 با ریاست جمهوری ژئو بهبود یافته و روابط اقتصادی و جهانگردی بهتری دارند.


این ملاقات در حاشیه سفر رئیس‌جمهوری چین به سنگاپور انجام شد. یکی از مقامات چینی، پیش از دیدار دوطرف گفته بود به دلیل حساسیت سیاسی حاکم بر این دیدار قرار بوده دو نفر یکدیگر را رئیس‌جمهور خطاب نکنند و صرفا به نام فامیل هم بسنده کنند. این مقام چینی ابراز امیدواری کرده است که دو رهبر اولین قدم را برای عادی‌سازی روابط تایوان و چین بردارند. به گفته این مقام چینی قرار است برای تعمیق رابطه بین دو طرف از طرح مناقشه دریای چین جنوبی نیز در آینده پرهیز شود. با این همه خبرنگاران می‌گویند نگرانی از نفوذ چین در تایوان باعث نارضایتی گسترده‌ای در این کشور شده است. حزب حاکم در انتخابات محلی سال گذشته شکست سختی خورده و بسیاری این شکست را نتیجه سیاست ژئو برای نزدیک شدن به چین می‌دانند. رسانه‌های دولتی در چین از این دیدار تاریخی استقبال کرده‌اند، اما واکنش‌ها در تایوان متفاوت بوده است. گروه‌ها و احزاب مخالف دولت در تایوان از رئیس‌جمهوری این کشور خواسته بودند برنامه دیدار را لغو کند.


پکن: دریای چین جنوبی مال ماست

شی جینگ پینگ رئیس‌جمهوری چین روز گذشته در یک سخنرانی در سنگاپور اعلام کرد که دریای چین برای آنها است. او همچنین در این سخنرانی افزوده است که کشورش با کشورهای همجوار با این دریا در مورد مرزهای این دریا به توافق خواهد رسید و نیازی به حضور کشورهای خارجی نیست. چین اخیرا برای آنکه حوزه نفوذ خود را در این دریا بیشتر کند، اقدام به ساخت دریاچه مصنوعی کرده است. این موضوع بارها مورد اعتراض ایالات متحده واقع شده و از چین خواسته است از جاه‌طلبی‌های هوایی و دریایی دست بکشد. شی جینگ پینگ که در دانشگاه ملی سنگاپور سخنرانی می‌کرد در مورد دریای چین جنوبی سخنان خود را اینگونه پیگیری می‌کند: «عبور کشتی‌های مسافربری از این دریا و پرواز هواپیماهای مسافربری از آسمان این دریا هرگز یک معضل نبوده است، زیرا خود چین بیشترین استفاده را از این دریا و آسمان آن دارد.» شی جینگ پینگ می‌گوید که دریای چین جنوبی از قدیم‌‌الایام از آن چین بوده و تاریخ نیز گواه این مساله بوده است. شی جینگ پینگ بر این باور است زمانی بحث و جدل‌ها در این دریا افزایش پیدا می‌کند که از پیش، پای ملت‌های خارجی به این موضوع باز شده باشد. او می‌گوید اگر کشورها می‌خواهند آرامش به این منطقه بازگردد باید کشورهای خارجی را از این منازعات کنار بگذارند، البته وی تاکید دارد اگر یک کشور خارجی به صلح و آرامش در این منطقه کمک کند، دولت چین از آن استقبال خواهد کرد. ناظران می‌گویند سخنان روز گذشته شی جینگ پینگ بیشتر تحت تاثیر دیدار تاریخی روسای جمهوری دو کشور چین و چین تایپه قرار گرفته بود.