گروه جهان: هنوز انتقادهای دو حزب مخالف دولت ترکیه یعنی حزب کردتبار دموکراتیک خلق‌ و حزب جمهوری‌خواه خلق علیه احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه درباره حادثه اخیر تروریستی در آنکارا ادامه دارد.


رهبران هر دو حزب بر حاکمیت فضای خطرناک بر کشور به دلیل خلأ قدرت در ترکیه تاکید می‌کنند و بر این باورند که سیاست‌های خارجی ترکیه موجب شده است کشورشان به این بحران برسد. به نوشته روزنامه تودیز زمان، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ با کمال کلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق درباره حوادث اخیر در ترکیه در آستانه انتخابات سراسری در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که این دو حزب پیش‌تر، دو حزب رقیب بودند. حزب جمهوری خلق ترکیه و حزب حرکت ملی ترکیه از مخالفان سرسخت حزب کردها هستند اما شرایط این روزهای ترکیه موجب شده است این دو حزب در اتفاقی نادر در ترکیه با هم دیدار کنند. در این راستا دمیرتاش پس از این دیدار در جمع خبرنگاران مدعی شد که دولت در روند تحقیقات و رسیدگی به حادثه اخیر تروریستی در آنکارا از سوی قضات دخالت می‌کند و آنها با فشار دولت نمی‌توانند نکات مبهم این حادثه را روشن کنند. وی ادامه داد که به هنگام وقوع این حادثه، دادستان مسوول رسیدگی به این پرونده به وی گفته بود که میان عاملان انفجار در آنکارا و حادثه انفجار در دیاربکر و سوروچ ارتباطاتی وجود دارد. براساس گزارش برخی رسانه‌ها، پلیس براساس ویدئوهای ضبط شده به هنگام وقوع حادثه، قویا بر این باور است که برادر شیخ عبدالرحمان آلاگوز، عامل حادثه انتحاری در سوروچ در ماه ژوئیه در حادثه تروریستی آنکارا دست دارد. یونس امره آلاگوز پیش از انفجار دو بمب در کنار ایستگاه قطار در آنکارا دیده شده است. دمیرتاش اضافه کرد: قضات می‌توانند به راحتی همه مسائل پنهان این حادثه تروریستی را روشن کنند، البته در صورتی که سیاستمداران در این روند دخالتی نداشته باشند اما همان‌گونه که می‌بینیم دولت دخالت‌هایی در این‌باره دارد.


وی در ادامه با بیان اینکه روابطی میان داعش و دولت ترکیه وجود دارد، گفت: دولت از محافظت آنها خشنود است.

دمیرتاش اضافه کرد: من اعلام کرده‌ام که به دلیل نبود دولت، خلأیی در کشور وجود دارد. اکنون ترکیه در دوره انتقالی است و کشور از سوی یک نخست‌وزیر موقت اداره می‌شود که حتی نمی‌داند نیاز است از مردم عذرخواهی کند. هنوز وی منتظر عذرخواهی از طرف ما است! اما وی باید از ملت ترکیه عذرخواهی کند. همچنین به نقل از روزنامه حریت، کلیچداراوغلو پس از این دیدار گفت: اکنون آقای داووداوغلو سنگینی حوادث اخیر در آنکارا را بر روی خود احساس می‌کند. اظهارات اخیر او بسیار تناقض‌آمیز است، من این اظهارات را با نگرانی دنبال می‌کنم. در این دیدار دو طرف از مردم خواستند که امید خود را از دست ندهند و بر حفظ کانال‌های گفت‌وگو در سیاست برای حفظ سلامت با وجود همه اتفاقات تاکید کردند.