گروه جهان: به نظر می‌رسد تغییر و تحولاتی در سوریه در جریان باشد. این تغییر و تحولات لزوما به معنای پایان بحران در این کشور نخواهد بود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری سوریه در اقدامی تامل برانگیز هیات نظامی را به سوریه فرستاده است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: این نشانه حاکی از آن است که «پوتین قصد دارد حمایت گسترده نظامی خود از اسد را نشان دهد.» ظاهرا اقدام پوتین نگرانی برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا را برانگیخته است. تحرکات روسیه از جمله انتقال خانه‌های پیش ساخته برای صدها نفر از مردم به سوریه و تحویل ایستگاه‌های قابل حمل کنترل ترافیک هوایی همگی نشانه‌هایی از این است که کرملین قصد کوتاه آمدن در تحولات سوریه ندارد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید: پوتین رسما به‌عنوان یکی از طرف‌های درگیر وارد بحران سوریه شده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، دولت روسیه پروازهایی بر فراز آسمان همسایگان سوریه داشته است. این گزارش می‌افزاید مقام‌های آمریکایی نسبت به نیات پوتین مطمئن نیستند اما برخی می‌گویند این خانه‌های پیش ساخته به این معنا است که روسیه بیش از هزار مشاور یا نیروی نظامی را نزدیک اقامتگاه آبا و اجدادی بشار اسد مستقر کرده است. برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی می‌گویند روس‌ها هیچ تمایلی به استقرار نیروی گسترده زمینی ندارند. با این حال، دیدگاه غالب این است که در صورت پشتیبانی هوایی و نیاز به ارسال سلاح برای اسد، نیروهای نظامی مستقر روسی احتمالا برای پشتیبانی نظامی تدارکات لازم را انجام می‌دهند. تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا نظاره‌گر بارگیری کشتی‌های روسی هستند. آنها می‌خواهند بدانند بار این کشتی‌ها آیا به سوی سوریه است؟ اگر چنین است بار آن شامل چه محموله‌هایی می‌شود. نیویورک‌تایمز می‌افزاید احتمال دارد نیروهای روسی در دمشق به 2 تا 3 هزار نفر هم افزایش یابد.


مقام‌های آمریکایی که با نیویورک‌تایمز صحبت می‌کردند به شرط فاش نشدن نام اعلام کردند که «تحرکاتی اعم از لجستیکی و آماده‌سازی در شرف انجام است» اما هنوز هیچ نشانه‌ای از حجم بالای سربازان روسی، تجهیزات نظامی یا سنگین به مقصد سوریه وجود ندارد. سوریه یکی از بازارهای فروش سلاح کرملین‌ است. این کشور همچنین پایگاه دریایی روسیه در شهر بندری طرطوس است. برخی تحلیل‌ها معتقد است که روسیه در صورت از دست دادن این پایگاه عملا حاشیه‌نشین سیاست در خاورمیانه خواهد شد. بنابراین، این کشور برای حفظ آخرین پایگاه و سکوی نفوذ خود در خاورمیانه از هیچ حمایتی برای اسد فروگذار نخواهد کرد.


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید: «ما بارها نگرانی خود از حمایت نظامی روسیه از اسد را اعلام کرده‌ایم. اما دقیقا نظاره‌گر رفتار آنها هستیم. اگر خبرها درست باشد یعنی تغییری جدی در درگیری‌های سوریه در جریان است و باید تعهد روسیه به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران را زیر سوال برد.» اگرچه دیدارهای کری با پوتین در سوشی و سپس در قطر امیدها برای حل‌وفصل بحران سوریه را زنده کرد اما به گفته مقام‌های آمریکایی، حمایت آشکار نظامی روسیه از اسد نگرانی‌هایی برای آمریکا برانگیخته است. این در حالی است که برخی کارشناسان منطقه بر این باورند که اگر روس‌ها تعدادی مشاور به سوریه اعزام کرده‌اند اما هیچ حضور نظامی گسترده همچون آمریکا ندارند. آمریکایی‌ها با فرافکنی حاضر نیستند رقیبی همچون روسیه را وارد بازی سوریه کنند.


اعزام مشاوران روسی چند دیدگاه را در آمریکا مطرح کرده است. اولین دیدگاه این است که پوتین برای حمایت از دولت سوریه و شخص اسد وارد بازی شده است. در قاموس برخی تحلیلگران آمریکایی اعزام مشاوران نظامی روس، خروج اسد از قدرت که از سوی ائتلاف غربی- عربی به‌عنوان بخشی از راه‌حل مطرح شده را با مشکل مواجه می‌سازد. در واقع، در قاموس روس‌ها، خروج اسد از قدرت بی‌معناست و حضور او راه حل بحران است. فرض دوم این است که اگر حضور نظامی روس‌ها در راستای مبارزه با داعش باشد، این حضور ممکن است عملیات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا را با چالش و اصطکاک مواجه سازد. ائتلاف غرب از این می‌ترسد که در صورت مداخله نظامی روسیه، نیروهای هوایی این کشور اپوزیسیون هوادار غرب را هم هدف قرار دهد. غرب معتقد است اگر نیروی هوایی روسیه شورشیان هوادار اسد را هدف قرار دهد این به نفع نیروهای ائتلاف خواهد بود.


فرض سوم این است که اساسا روسیه برای محافظت از منافع خود وارد سوریه شده تا در فردای فروپاشی احتمالی رژیم اسد بازنده میدان نباشد و بتواند در بازی تقسیم قدرت یک طرف ماجرا باشد. نیویورک‌تایمز معتقد است حضور نظامی روسیه به این معناست که با تضعیف قوای نظامی اسد و تشویق او برای تقسیم قدرت، این کشور در موضع قدرتمندی برای شکل دادن به فضای سیاسی پس از اسد است چرا که مسکو از گروهی از اپوزیسیون حامی خود حمایت می‌کند. مرد چشم آبی کرملین روز جمعه در ولادی وستک در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که «ما گزینه‌های مختلف را در نظر داریم.» در این کنفرانس پوتین اعلام کرد که در حال ارسال تجهیزات نظامی به اسد است اما این ربطی به تحولات اخیر ندارد. پوتین اعلام کرد که براساس قراردادهایی که طی 5 تا 7 سال گذشته میان دو کشور امضا شده این سلاح‌ها به سوریه می‌رود. با این حال او افزود: مقام‌های سوری باید جزئی از ائتلاف بین‌المللی جدید علیه تروریسم باشند.


رئیس‌جمهور روسیه افزود: «ما پیش‌تر با تجهیزات، نیروهای آموزشی و امکانات مان از سوریه حمایت‌هایی جدی به عمل آورده‌ایم. ما خواهان نوعی ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی هستیم.» پوتین می‌گوید: «رئیس‌جمهوری سوریه برگزاری انتخابات پارلمانی و تماس با اپوزیسیون سالم را پذیرفته است.» او نگفت که منظور او از «اپوزیسیون سالم» کیست. با این حال، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان که به واشنگتن سفر کرده بود نسبت به حمایت نظامی مسکو از اسد هشدار داد. الجبیر افزود: «این مساله منجر به بدتر شدن اوضاع خواهد شد.»