گروه جهان: دونالد ترامپ همه را جا گذاشته است. خودی و غیرخودی هم ندارد. او با سرعت باورنکردنی در نظرسنجی‌ها این‌بار نه تنها در آرای درون حزبی از هم‌حزبی‌های خود پیشی گرفته، بلکه در نظرسنجی‌های ملی نیز هیلاری کلینتون و برنی سندرز را هم پشت‌سر گذاشته است.


به گزارش سایت «هیل» در نظرسنجی‌هایی که برگزار شده است، ترامپ توانسته است برای نخستین‌بار از هیلاری کلینتون پیشی بگیرد. وی در آخرین نظرسنجی صورت گرفته 45 به 40 از هیلاری کلینتون پیشی گرفته است. این در حالی است که وی در سایر نظرسنجی‌های صورت گرفته هم توانسته است رقبای دموکرات خود را با اختلاف اندکی پشت‌سر بگذارد. در این نظرسنجی‌ها مشخص شده است دونالد ترامپ با آرای 44 درصدی توانسته در برابر رای 40 درصدی برنی سندرز از وی پیشی بگیرد. همچنین ترامپ در مقایسه با جو بایدن، معاون اول باراک اوباما نیز توانسته است پیش بیفتد. او در این نظرسنجی با کسب رای 44 درصدی نسبت به رای 42 درصدی بایدن از وی پیش افتاده است.


در این نظرسنجی همچنین مشخص شده است ۳۰ درصد از نظرسنجی‌شوندگان اعتقاد دارند ترامپ نامزد نهایی جمهوری‌خواهان خواهد بود. در این نظرسنجی جب بوش با رای ۲۰ درصدی پشت سر ترامپ قرار گرفته است. پس از جب بوش اما، بن کارسون، جراح مغز و اعصاب بازنشسته آمریکایی که از وی به‌عنوان اوبامای جمهوری‌خواهان یاد می‌شود، با ۱۰ درصد آرای نظرسنجی‌شوندگان در رده سوم قرار دارد. در رده‌های بعدی نیز سناتور تدکروز و سناتور مارکو روبیو قرار دارند.


در این نظرسنجی 1000 نفر از مردم سراسر آمریکا در روزهای دوم و سوم سپتامبر مشارکت داشته‌اند. همچنین رویترز در گزارشی جداگانه می‌نویسد: در حالی که هیلاری کلینتون در آخرین نظرسنجی از دونالد ترامپ عقب‌افتاده است، با این وجود وی در رقابت‌های درون حزبی هنوز پیشتاز است. البته در این نظرسنجی‌ها مشخص شده است، سرعت رشد برنی سندرز، از آنچه تاکنون تصور می‌شده، ‌بالاتر بوده است. در آخرین نظرسنجی‌ها، هیلاری کلینتون با جمع‌آوری 45 درصد در برابر آرای 25 درصدی برنی سندرز، از وی پیش افتاده است. همچنین در یک نظرسنجی که در این اواخر در آیووا برگزار شد برنی سندرز توانسته است اختلاف خود را با هیلاری کلینتون کمتر کند.برخی کارشناسان اعتقاد دارند هیلاری کلینتون با توجه به گاف امنیتی که در دوران وزارت امور خارجه‌اش داده است، بخت و اقبال کمی برای مبارزه با دونالد ترامپ دارد. هیلاری کلینتون به جای استفاده از یک حساب دولتی برای ارسال ایمیل، از یک کاربر شخصی استفاده کرده است. وی در حال حاضر به شدت زیر فشار رسانه‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان قرار دارد. برخی با توجه به شرایط به‌وجود آمده می‌گویند که ممکن است در آخرین لحظات تصمیم دموکرات‌ها عوض شود و برنی سندرز یا جو بایدن به‌عنوان نامزدهای نهایی این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 انتخاب شود.


برنی سندرز در میان سوسیالیست‌های دموکرات‌ها خواهان بیشتری دارد، این در حالی است که جو بایدن در میان قشر لیبرال این حزب طرفدار دارد. ممکن است تاریخ برای کلینتون از نو تکرار شود و هیلاری کلینتون با واقعه سال ۲۰۰۸ در نهایت جای خود را به شخص دیگری از این حزب بدهد.