اردوغان برنده انتخابات زودهنگام
حسین موسوی: دیگر شب آرامی را نمی‌توان در مناطق جنوب شرقی ترکیه پیدا کرد. در هر شب به‌طور متوسط یک تا دو بار صدای گلوله و تیراندازی می‌شنوی. شبی نیست که معترضان به خیابان‌ها نیایند و با گاز اشک‌آور بدرقه نشوند. هر شب معترضان یا از درد قفسه سینه رنج می‌برند یا اینکه با لیزرهای گاردهای دولتی سینه خود را در آستانه شکافته شدن توسط گلوله می‌بینند. شب بدتر از این هم وجود دارد. شب بدتر شبی است که صدای انفجار و بمب می‌شنوی، صدای آتش‌بار مسلسل‌ها که حکایت از تبادل آتش دو طرف دارد.


صدای هلی‌کوپترها هر شب در این مناطق شنیده می‌شود. اما برخی از ساکنان دیار بکر، که به‌طور غیررسمی پایتخت کردهای ترکیه شناخته می‌شود، ترس از آن دارند که شرایط بدتر از این هم پیش بیاید. بوراک 34 ساله که صاحب یک کافه در دیاربکر است، می‌گوید: «مردم در حال تهیه سلاح هستند و خود را آماده یک نبرد شهری می‌کنند.» در میان کردهای دیاربکر این ترس وجود دارد تا دولت با گروه کردتبار «هداپر» که یک گروه سنی است، وارد جنگ در این منطقه شود. برای مدت طولانی است که بین کردها و ترکیه‌ای‌ها یک جنگ انتقام‌جویانه در جریان است. بر اساس گفته‌های مقام‌های دولتی ترکیه 39 سرباز تاکنون مورد حمله گروه «پ‌ک‌ک» قرار گرفته و کشته شده‌اند. این گروه نزدیک به 3 دهه است با دولت مرکزی این کشور در حال جنگ و گریز است اما از دو سال پیش تقریبا نشانه‌های یک صلح پایدار پیدا شده بود و امید می‌رفت دو طرف سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند. مذاکرات صلح تا این اواخر ادامه داشت اما تنش اخیر در مناطق جنوب شرقی موجب شد تا آتش‌بس شکننده، شکسته شود و سلاح‌ها دوباره حاکم این کارزار شوند.


ترکیه تاکنون نزدیک به هزار فعال کرد را در مناطق مختلف این کشور دستگیر کرده و همزمان حملات هوایی خود را علیه مواضع کردها در قندیل کردستان عراق از سر گرفته است. مقامات ترکیه مدعی‌اند تاکنون صدها سورتی پرواز به مناطقی که کردهای «پ‌ک‌ک» حضور دارند، داشته‌اند. آنها می‌گویند در این حملات بیش از ۳۹۰ تن از اعضای «پ‌ک‌ک» را کشته‌اند.


بالا گرفتن خشونت‌ها دوباره این کشور را وارد یک لحظه حیاتی و تاریخی کرده است. مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی با شکست روبه‌رو شده و این کشور در آستانه یک انتخابات زودهنگام قرار گرفته است. حزب عدالت و توسعه برای نخستین‌بار در طول 13 سال گذشته اکثریت پارلمان این کشور را از دست داد و به نظر می‌رسد هدف اصلی حزب عدالت و توسعه از برگزاری انتخابات زودهنگام دوباره به دست آوردن اکثریت پارلمان ترکیه باشد. در این میان حزب عدالت و توسعه گوشه چشمی به برگزاری انتخابات در اکتبر یا در نوامبر سال جاری دارد.


در دیاربکر مردمان این منطقه اعتقاد دارند اردوغان این بازی را در مناطق کردنشین به راه انداخته است تا بتواند دوباره از روی صندلی خود به پا خیزد. کردهای این منطقه، همچون برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند این بازی سخت و خشنی که عیله کردها به راه افتاده است برای به دست آوردن دل ناسیونالیست‌های ترکیه است تا بتواند آرای آنها را به سبد حزب عدالت و توسعه اضافه کند. ناسیونالیست‌های ترکیه با هرگونه خودمختاری و یا اعطای امتیاز به کردها مخالف هستند.


آنها می‌گویند اردوغان به عمد، با سوءاستفاده از موضوع حساس کردها دست به قطبی کردن فضای انتخاباتی زده است تا به رای‌دهندگان این‌گونه القا کند: «یا با مایید یا با تروریست‌ها.»


برسوک یکی از ساکنان دیاربکر می‌گوید: «اردوغان دوست دارد زنان و مردان بیشتری کشته شوند، زیرا در انتخابات این موضوع به سود او تمام می‌شود.» هر چیزی که موجب شده این جرقه تبدیل به آتش فراگیر خشونت در دیاربکر شود، بعید است دیگر سیاستمداری بتواند آن را کنترل کند. چند نفر از ساکنان دیاربکر در گفت‌وگو با فارن پالیسی می‌گویند مردم این شهر تا دندان خود را مسلح و آماده یک جنگ فراگیر کرده‌اند. گفته می‌شود دولت مرکزی هم ممکن است از گروه‌های افراطی همچون دولت خودخوانده اسلامی و یا جبهه النصره به‌عنوان چماقی علیه کردها استفاده کند. «امام تاجسیر» یکی از نمایندگان کردتبار حزب دموکراتیک خلق می‌گوید مردم خودخواسته، خانواده خود را مسلح کرده‌اند. مردم این منطقه نه تنها از واکنش عوامل امنیتی دولت مرکزی ترس دارند، بلکه نگران سرریز شدن گروه‌های افراطی به این مناطق هستند. تاجسیر می‌گوید: «یکی از عواملی که موجب شده است مردم خود را مسلح کنند همین ترس از حضور افراطیون بنیادگرا است. آنها هنوز نمی‌دانند دشمن واقعی آنها کیست. در حال حاضر کردها با دشمنان زیادی روبه‌رو هستند. اما باید گفت مسوول نهایی کسی جز دولت نیست.» برسوک از شهروندان دیاربکر نیز می‌گوید: قیمت اسلحه در دیاربکر به‌طرز عجیبی بالا رفته است. کلت کمری که در سال گذشته به زور به هزار دلار می‌رسید هم‌اینک به ۳ هزار دلار رسیده، این در حالی است که قیمت یک قبضه کلاشنیکف حدود ۲ هزار دلار است. (علت اینکه قیمت این اسلحه کمتر است به دلیل اندازه آن است. اینگونه اسلحه را به سختی می‌توان از چشم ماموران دولتی مخفی کرد). برخی می‌گویند هر چقدر به زمان انتخابات نزدیک شویم، این بحران می‌تواند در نهایت به سود اردوغان تمام شود.


نتایج دو نظرسنجی تازه نشان می‌دهد اگر انتخابات زودهنگام برگزار شود حزب عدالت و توسعه می‌تواند دوباره اکثریت پارلمان را به‌صورت تک حزبی به دست گیرد. در واقع به طرز شگفت‌انگیزی این دو نظرسنجی نشان می‌دهند حزب عدالت و توسعه می‌تواند کرسی‌هایی را که به حزب کردتبار دموکراتیک خلق‌ واگذار کرده است از این گروه بازپس گیرد. «محمد آکار»، دبیر حزب عدالت و توسعه در دیاربکر می‌گوید: کردهای محافظه‌کار و مذهبی در این منطقه به حزب عدالت و توسعه رای خواهند داد. او به فارن پالیسی می‌گوید: «این رای‌دهندگان از اساس به دنبال ثبات هستند، آنها از بروز مجدد خشونت در این منطقه نگران هستند.»


آکار ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم کردهای مذهبی از اینکه به حزب دموکراتیک خلق‌ها رای داده‌اند پشیمان هستند. زیرا آنها به چشم خود دیدند، اوضاع با حضور کردها در پارلمان نه تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد.


وی می‌گوید: تنها راه‌حل موجود برای مشکلات این منطقه بازگشت حزب عدالت و توسعه به قدرت است. او اضافه می‌کند: اگر حزب عدالت و توسعه به تنهایی در راس قدرت قرار گیرد هیچ‌کدام از این مسائل را در این مناطق مشاهده نخواهید کرد.


اما این تمام داستان نیست. نظرسنجی‌ها هرچند نشان می‌دهد حزب عدالت و توسعه ممکن است دوباره قدرت را دست بگیرد، اما نتایج این نظرسنجی آنچنان جاندار نیست که بتوان روی آن حساب باز کرد. همچنین در مدت سه ماه مانده تا برگزاری انتخابات زودهنگام ممکن است هر اتفاقی بیفتد و بازی به‌طور کل عوض شود. در مقابل اظهارات آکار، تاجسیر نماینده حزب دموکراتیک خلق نیز می‌گوید: حزب آنها آماده یک رقابت است. تاجسیر ادامه می‌دهد: «البته اگر خشونت‌ها ادامه داشته باشد، بازنده بزرگ دیپلماسی خواهد بود.»


داعش: اردوغان شیطان زمان است

به تازگی ویدئویی منتشر شده است که در آن اعضای داعش از مردم ترکیه خواسته‌اند علیه شیطان زمان، رجب طیب اردوغان قیام کنند. به نوشته روزنامه ایندپندنت، داعش در این ویدئو از مردم ترکیه خواسته است شیطان را از کشور خود بیرون کنند. هفته گذشته ترکیه با حمله به مواضع داعش در سوریه، موجب کشته شدن چندین تن از افراد این گروه شد. وزیرامور خارجه این کشور می‌گوید: این حملات ادامه خواهد داشت و به زودی کشورش وارد یک جنگ تمام عیار علیه این گروه خواهد شد. در این فیلم ویدئویی یکی از نفرات ترکیه‌ای این گروه از مردم ترکیه می‌خواهد «اردوغان را از خانه بیرون کنند؛ زیرا او نوکر صلیبیون شده است.» او در ادامه این فیلم ویدئویی می‌گوید: کسانی که به جنگ در راه خدا اعتقاد دارند، باید به جنگیدن علیه شیطان نیز باور داشته باشند.