سورپرایز نظامی اون برای شبه‌جزیره

گــروه جهان: کره‌شمــالی (دیروز شنبه) اعلام کرد که این کشور یک موشک استراتژیک بالستیک را از یک زیردریایی به سوی هدف تعیین شده با موفقیت آزمایش کرد. به گزارش الجزیره، «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی شخصا دستور این آزمایش موشکی را صادر کرد و نظاره‌گر آن بود. انجام چنین آزمایشی، یک چالش برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش- ژاپن و کره‌جنوبی- خواهد بود که می‌کوشند قابلیت‌های موشکی این کشور را خنثی کنند. نیویورک‌تایمز به نقل از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی می‌نویسد: «رهبر کره‌شمالی شخصا فرمان شلیک را صادر کرده اما از مکان و زمان این شلیک اطلاعات دقیقی در دست نیست.»

در ژوئن گذشته، کره‌شمالی تصاویری از «اون» منتشر کرد که او را در حال نگاه کردن از دوربین یک زیردریایی نشان می‌داد. مقام‌های کره‌جنوبی می‌گویند به اعتقاد آنها این اقدام در یک پایگاه زیردریایی خارج از جزیره «سینپو» رخ داده است. در دیداری که «اون» از این پایگاه داشت فرمان نوسازی زیردریایی این کشور را صادر و به خدمه این زیردریایی اعلام کرد «برای نبرد در خارج از دریاهای سرزمینی این کشور آماده باشند.» خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از رهبر این کشور اعلام کرد که این کشور وارد «تولید‌نظام‌مند» موشک‌های زیردریایی شده و آنها را «در آینده نزدیک» به‌کار خواهد گرفت. این اقدام باعث می‌شود «دشمنان ما از خواب عمیق برخیزند چرا که آنها همچون بمب ساعتی هستند که می‌توانند در هر زمانی منفجر شوند.»

نیویورک‌تایمز می‌نویسد آزمایش و پرتاب این موشک باعث شگفتی مقام‌های نظامی کره‌جنوبی شده است، چرا که آنها پیش‌تر گفته بودند سال‌ها طول می‌کشد تا کره‌شمالی چنین موشک‌هایی را پرتاب کند. توسعه ظرفیت این موشک‌ها تهدیدی برای کره‌جنوبی، ژاپن و پایگاه‌های دریایی آمریکا در شرق آسیا خواهد بود و باعث پیچیده شدن اوضاع منطقه خواهد شد.

خروج پیونگ یانگ از اولویت‌های آمریکا

اگرچه تحرکات نظامی پیونگ یانگ تهدیدی برای آمریکا و متحدان این کشور است؛ اما به نظر می‌رسد اولویت آمریکا- دست‌کم به‌طور موقت- تغییر کرده باشد. از آنجا که دولت آمریکا مدتی است مذاکره با ایران را برای رسیدن به توافق نهایی در اولویت خود قرار داده است، اما نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «تمرکز دولت اوباما بر ایران باعث شده کره‌شمالی در حاشیه قرار بگیرد. کره‌شمالی زیر سایه مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران، توانسته برنامه‌های نظامی خود را یک گام به جلو ببرد.» همین امر باعث شده که برخی کارشناسان از «خارج شدن کره‌شمالی از اولویت‌های آمریکا» سخن به میان آورند.

تصاویر ماهواره‌ای از مراکز هسته‌ای کره‌شمالی در «یونگ بیون» که در سال ۲۰۱۳ فاش شد، نشان می‌دهد این کشور برنامه هسته‌ای خود را در این منطقه
«دو برابر» کرده است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «آمریکا از این مرکز چیزی نمی‌دانست تا سال 2010. مقام‌های آمریکایی به شدت بدبین هستند و می‌گویند ممکن است مرکز هسته‌ای دیگری هم وجود داشته باشد.» پروفسور زیگفرید. اس. هِکر، مدیر سابق آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، می‌گوید: «کره‌شمالی بمب‌ها و مراکز هسته‌ای زیادی دارد.» او که در زمره اولین کسانی بود که برای بازدید از این مرکز هسته‌ای دعوت شده بود، می‌گوید: «تردید دارم ادعاهای آمریکایی‌ها در مورد کاهش برنامه هسته‌ای کره شمالی درست باشد. این کشور با زیرکی و سوءاستفاده از مذاکرات قدرت‌های اتمی با تهران دست به بازی خطرناکی زده و می‌کوشد با افزایش قابلیت‌های خود ظرفیت اولین ضربه به آمریکا را به دست آورد.» برخی تحلیلگران تخمین می‌زنند که کره‌شمالی حدود 10کلاهک هسته‌ای و علاوه بر آن 3 موشک بالستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارد.

کارشناسان می‌گویند مذاکره هسته‌ای با تهران نباید باعث غیرقابل کنترل شدن کره‌شمالی شود. نیویورک‌تایمز می‌نویسد پس از 20 سال هنوز ایالات‌متحده نتوانسته توفیقی در مهار برنامه‌های هسته‌ای و نظامی کره‌شمالی پیدا کند. «جوزف برمودز»، کارشناس مسائل نظامی کره‌شمالی می‌نویسد در رفتار و حرکات کره‌شمالی هیچ نشانی از عقلانیت دیده نمی‌شود.

این روزنامه می‌افزاید: «سال‌ها است هیچ بازرسی به کره‌شمالی پا نگذاشته است و همین باعث گستاخ تر شدن رژیم پیونگ‌یانگ شده است.»

استراتژی آمریکا با ثبات نیست. در حالی که اوباما در ماه‌های اول ریاست خود بر کره‌شمالی متمرکز بود اما وقتی این کشور با انجام آزمایش هسته‌ای واکنش نشان داد، رویکرد خود را به سرعت تغییر داد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: باید «صبر استراتژیک» را در برابر پیونگ یانگ کنار گذاشت.